سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

در کنکور موفق نشدم

پرسش

تاریخ ثبت : 14 مرداد 1397
841  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
دکتر بنده دسته بندی رو از کنکور و این حرفا انتخاب کردم چون اخیرا درگیرش بودم که نتیجه ی دلخواهم رو رقم نزدم.دکتر اینایی که مطرح میکنم پایین شاید منو احمق یا بیش از حد درگیر جلوه بده چون قبلا مورد لطف بقیه قرار گرفته ام.استاد در دوران مطالعه برای کنکور که 3 سال طول کشید و با اینکه ساعات مطالعه ام زیاد بود و خانواده و اطرافیان انتظارشان از بنده خیلی زیاد بود.من رتبه ام امسالم خیلی کمتر از حد انتظارات و حجم تلاشام اومد.دلیلشم این بود که بنده ذهنیت خیلی پرت دارم که که هر لحظه سوالات بنیادی کلم رو منفجر میکنه.مثل این دست که چرا انسان باید خوشبخت شود چرا انسان باید زندگی خوب و مرفه و ارم داشته باشد مگر هدف و رسالت وجودی انسان در جهانی که نمیدانیم حتی کجاییم چیست.دکتر حتی وقتایی بوده که انقدر احساس بی ارزشی میکردم که غذا خوردن هم برایم عذاب بوده.البته نمیخواهم از شرایط بد اقتصادی خانواده و یا ذهنیت منفی گرایانه ی اطرافیان بگم.استاد عزیزم این دسته ازپرسش های بنیادی بعضی وقتا جلوی درس خواندنم را هم میگرفته چ برسد به رتبه اوردن و قبولی در رشته ی ایده الم.چکار کنم با این چالش ها

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
31 مرداد 1397 ساعت 01:54

سلام آرش عزیز

اول از همه خسته نباشی بابت تلاشی که برای کنکور و درس خوندن کشیدی،  آرش گرامی ارزشمندی شما چیزی فراتر از کنکور و رتبه درسی شما هست. و اگر نتیجه ایده آل را نگرفتید، فقط به این معنی است که نتیجه آنطور که می خواهید نبوده است  نه اینکه شما احمق هستید. دچار فکر ههای سرزنشگر و قضاوتگر نشید، و اگر دیگران سرزنش می کنند شما این پیام ها را برای خود تکرار نکنید و درونی نکنید.

در نظر گرفتن توانایی ها و استعداد ها و توانمندی های شما اهمیت ویژه ای دارد، و اینکه دیگران چه انتظاراتی از شما دارند، تعیین نمی کند که شما در چه مسیری قدم بردارید. هدف هایتان را براساس توانایی و استعدادهای خودتان تعیین کنید تا دست یابی بهش براتون مقدور باشد.

اگر هدفی که تعیین کردید خیلی بزرگتر از توان شما باشه، و درش محدودیت های خودتان را ندیده باشید( کمال گرایی منفی) ممکن هست تا جایی در مسیر پیش برید، بعد به یکباره عقب نشینی کنید، از ترس نرسیدن به خواسته یا نتیجه مطلوب، یا ذهن یک بازی راه بیندازد مثل این افکار مزاحم و سوالات بی جواب و بی پایان، تا شما را از مسیر منحرف کند ( اجتناب) این افکار یک هدف دارند، موقتا حواس شما را از کنکور و امتحان پرت می کنند و ظاهرا این موضوع را بی اهمیت جلوه می دهند، پس اضطراب شما موقتا کم می شود ، اما بعد از مدتی دوباره درگیر اضطراب امتحان می شوید.

یک تکنیک در این زمینه وجود دارد، هر وقت هر کدام از این افکار وسط امتحان یا مطالعه به ذهن شما رسید ، به خود بگویید این فقط یک فکر است و لزومی ندارد که الان بخوام بهش بپردازم، مثل یک تیکه ابر که از بالای سر شما می گذرد این فکر هم عبور می کند و رد می شود.خیلی نیازی نیست جدی بگیرید این دست از افکار را. و به کار خود برگردید. یا از ذهن خود تشکر کنید و بگویید الان زمانی برای پرداختن بهشان ندارید .

کتابی به نام " رهایی از زندان ذهن" در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

از اعتماد شما سپاسگزارم

مونا گوشه

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه