سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چگونگی رهایی ازیک وابستگی شدید

پرسش

تاریخ ثبت : 24 مرداد 1397
1,004  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام۲۱سالمه ودانشجوهستم،۷ساله که بایک نفررابطه عاطفی دارم،شدیداوابسته هستم ومیدونم که رابطمون به جایی نخواهدرسید.چندین بارتصمیم به جدایی گرفتم ولی نتونستم.لطفاکمک کنیدکه جداشم

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
25 مرداد 1397 ساعت 10:21

با سلام


لطفا در صورت امکان کمی بیشتر در خصوص این  رابطه توضیح بدید.  ارزیابی خودتون در مورد این رابطه طی هفت سال گذشته چیه؟ چه چیزهایی شما رو متوقف میکنه وقتی میخواهید از این رابطه خارج بشید؟  در تصمیمات گذشته برای جدایی از این رابطه چگونه رفتار کردید؟ در صورت تمایل چند نمونه از اونها رو  توضیح بدید. و اینکه وضعیت رابطه شما با خانواده چگونه بوده ست؟ 




با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

25 مرداد 1397 ساعت 13:30
باسلام.راستش هردفعه که میخام کات کنم ترس نبودنش دیوونم میکنه،یاداوری خاطراتش منصرفم میکنه ازجدایی.تواین۷سال رابطمون سالم بوده(رابطه جنسی نداشتیم).من شرایط خانوادگیم خوب نیس مادرم اعتیادداره وبخاطرهمین همیشه بامادرم بحث دارم .تواین چندسال وابسته شدم وجدایی رویک کابوس ترسناک میبینم.یکی ازدلایل دیگم واسه جدانشدن اینکه طرف مقابلم واقعاادم خوبیه یعنی اهل خیانت ودروغ نیست وتوشرایط سخت یه حمایتگره. باتشکر
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
25 مرداد 1397 ساعت 14:34

با سلامی دوباره


 با توجه به توضیحاتی که در این خصوص  ارائه نمودید به نظر میرسه گرفتار تله رهاشدگی به واسطه بی ثباتی والدین بخصوص مادر  و بی توجهی آنها به نیازهای اساسی تون شده باشید. 

شرایط تون قابل درکه و حق دارید بابت این وضعیت تا این حد نگران باشید. یکی از پیامدهایی که این تله به همراه داره  اجتناب از روابط صمیمانه بخصوص روابط باثبات و سالمه. به شکلی که با صمیمیت گریزی و گسستگی عاطفی تلاش میکنید به نوعی به روابط صمیمانه بگویید که از شما خیری ندیدیم ما را شر مرسان.  بنابراین درد تنهایی رو به رنج فقدان و بی ثباتی مجدد ترجیح میدید. هرچند در تنهایی نیز معمولا احساس خوبی ندارین و اضطراب و نگرانی و افسردگی بابت جداشدن احتمالی  از ایشون به سراغتون میاد.

 

- در مرحله اول پیشنهاد میشه شرایط خاص خانواده و مساله ای که برای مادرتان پیش اومده رو به عنوان بخشی از واقعیت کنونی زندگی بپذیرید. خودتون رو بابت این شرایط سرزنش نکنید. و اون را بخشی از سرنوشت و از این دست ارزیابی ها تلقی نکنید. 


- از ارتباط با دوستان و یا افرادی که به شما احساس ناخوشایندی، بی ثباتی و  بلاتکلیفی  وارد میکنن اجتناب کنید. اونها باعث میشن این تله در ذهنتون  تقویت بشه.


- وقتی توی رابطه ای هستید که فرد مقابل متعهد و باثباته ( دقیقا مشابه وضعیتی که در این هفت سال دوست شما دارند) واقعا بهش اعتماد کنید و باور داشته باشین که میتونه برای همیشه کنار شما بمونه و باهم احساس خوبی داشته باشین. تداوم رابطه صمیمانه با فرد متعهد و باثبات باعث میشه ابن تله در ذهن شما به مرور اصلاح بشه.( هر رابطه صمیمانه ای الزاما به معنای بی توجهی  و یا بی ثباتی به شکلی که از نقش مادر دریافت کرده اید نیست.)



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

25 مرداد 1397 ساعت 14:56
ممنون ازراهنمایی های خوبتون.عذرمیخوام که مجددپیام میگذارم ولی درحال حاضرکسی جزشمانمیتونه بهم کمک کنه،مشکلم این هست که طرف مقابلم دیگه شرایط قبل رونداره وایشون هم خواهان جدایی هست وبخاطرشرایط من فعلاصبرکرده..شرایط ازدواج هم به هیچ عنوان برامون مهیانیست،من بخاطرایشون میخام جداشم،حالاواسه جداشدن چه راهکارهایی ارائه میدیدکه کمتراسیب ببینم..باسپاس فراوان
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
27 مرداد 1397 ساعت 00:07

طبیعتا در چنین شرایطی جدایی همراه با پیامدهایی ست که مدتی تا رسیدن به پذیرش واقعیت، براتون سخت و ناگوار سپری خواهد بود. خوشبختانه در این مورد  شما از یک رابطه سمی بیرون نمیاین. بلکه از رابطه ای فاصله میگیرین که براتون همراه با دستاوردهای مثبتی  بوده. درس هایی که از این رابطه یاد گرفتین و در ارتباطات بعدی شما نیز بسیار موثر خواهند بود.

حین جدایی:

اینو خواهید پذیرفت که این رابطه نیز به مانند بسیاری از روابط دیگه آغاز و پایانی خواهد داشت. با همدیگه در خصوص اتمام این رابطه صحبت کنید. و بهم یادآوری کنید چقدر در این مدت در تلخی ها و گاها شیرین هایش ،  برای هم تجارب ارزشمند و گرانبهایی رقم زدید، تجاربی که برای هر کدوم از شما در روابط بعدی تان الهام بخش خواهند بود. 


کانال هایی که ممکنه مجددا برای ارتباط با یکدیگه شما رو وسوسه کنن رو محدود کنید. این کار باعث میشه تا به مرور بهتر بتونین با شرایط جدید سازگار بشین.  با این حال برای به دست آوردن ، گاهی لازمه چیزهایی رو از دست بدیم. این احتمالا یکی از قوانین نانوشته در طبیعت و زندگی همه ماست.


پس از جدایی :

 ارتباط خودتون رو با دوستان و همسالانی که احساس مثبت و خوبی بهتون میدن تقویت کنید. حتی دوستان جدیدی رو اضافه کنید. داشتن شبکه ای از روابط با دوستان صمیمی در بهبود حالتون و تقویت حس خود-ارزشمندی تون  بسیار اثربخشه. گاهی احساسات تون رو  با دوستانی که باهاشون صمیمی هستید به اشتراک بذارید.  این کار باعث میشه علاوه بر اینکه هیجانات و عواطف خودتون  رو تنظیم می  کنید چیزهای زیادی رو از همدیگه یاد بگیرین.


اجازه ندید احساس تردید و یا پشیمونی به سراغتون بیاد. این احساسی نیست که بتونه شما رو به هدفتون که همون سازگاری با فصل جدید زندگیتونه نزدیک کنه.

 

گاهی ممکنه خاطرات گذشته در خلال زندگی جاری براتون تداعی بشه که اتفاقی  طبیعیه. با این حال به مرور زمان و کسب تجارب بیشتر، حساسیت عاطفی نسبت به  این خاطرات بسیار کمتر میشه به شکلی که حتی با تداعی مجددش دیگه حالتون بد  نمیشه.


تفریح و فعالیت های ورزشی فردی و یا گروهی رو در برنامه های هفتگی تون قرار بدید. ( پیاده روی -پیاده روی گروهی با دوستان-شنا-سینما - ایروبیک و یا هر فعالیتی که علاقمندید)  جدا از اینکه شما رو از روزمرگی و احساس انزوا خارج می کنه موقعیت های بالقوه سودمندی رو نیز براتون به همراه میاره.


در ادامه توصیه میشه چنانچه براتون امکان پذیره برنامه ای رو برای مراجعه به رواندرمانگر جهت تسریع در بهبود شرایط پیگیری نمایید.

  براتون حال و لحظاتی خوب و رضایت بخش آرزو میکنیم/


با تشکر از شما

شایان غدیری

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه