سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

مشکل زودرنجی فرد مقابل

پرسش

تاریخ ثبت : 01 شهریور 1397
1,023  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با عرض سلام و خسته نباشید
من حدود دو ماه هست که با خانمی جهت ازدواج آشنا شدم و در طول این مدت همه چیز بخوبی میان ما پیش رفته.
فقط چند باری پیش آمده که دختر خانم از من دچار رنجش خاطر شدند که البته زود برطرف شده است. ولی خود خانم هم عنوان کردند که یکی از ضعفهای شخصیتی خودشون رو همین حالت زودرنجی میدونند. البته مواردی که باعث رنجش ایشان شده شامل از یاد بردن برخی اطلاعات و مسائل توسط من و نیز بحث دقیق در خصوص موارد مربوط به نحوه خرج کردن درآمد و مسئله مالی بوده. یک بار هم من متوجه تماس گرفتن ایشان نشدم که ایشان رو تا مدتی ناراحت کرد.
با توجه به اینکه ایشان پدرشون رو پارسال از دست دادند و خودشون هم عنوان میکنن که بسیار به پدر وابسته بودند خودم فکر میکنم که ایشون تا حدی به دنبال پر کردن خلا نبود پدرشون در ازدواج هم هستند.
با توجه به اینکه برای خود بنده بودن با فرد زودرنج و حساس اصلا ساده نیست میخواستم نظر کارشناس محترم رو در این مورد جویا بشم و همچنین اینکه آیا راه مناسبی برای تست کردن میزان زودرنجی ایشون وجود داره یا خیر.
با کمال تشکر

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
07 شهریور 1397 ساعت 12:32

با سلام


زودرنجی اصطلاحی کلی ست که عوامل مختلفی از ابعاد تفکر ، عاطفه و رفتار رو در بر میگیره. چنانچه اون رو صفتی پایدار و یکی از ویژگی های شخصیت محسوب کنیم ، در دسته ی روان رنجوری یا نوروتیسیزم قرار می گیرد. اضطراب ، واکنش سریع نسبت به موقعیت خاص، حساسیت بالا نسبت به رویدادها، دقت بسیار بالا در مورد موضوعات ، حسادت ، بروز خشم ، کاهش انرژی و ناامیدی و  احساس تنهایی ، نشانه هایی ست که در این دسته قرار می گیرند.

عوامل زمینه ساز ( ژنتیک)، آشکار ساز (تغییرات اجتماعی خاص و فشارهای موقعیتی از جمله فقدان ) و تداوم بخش (شرایط اجتماعی) در بروز و استمرار آنها نقش دارند.

بنابراین چنانچه خصوصیات اشاره شده در مورد ایشان طی یک سال گذشته و به واسطه فقدان پدر بروز پیدا کرده، احتمالا این تغییرات به مرور زمان و دوری از شرایط اجتماعی خاص و تشدید کننده ، تعدیل و سازگار خواهند شد. و چنانچه این واکنش ها طی سالهای گذشته، بخشی از الگوی عاطفی و رفتاری ایشان بوده، احتمالا بنابه موقعیت های مشابه آتی، این واکنش ها تکرار خواهند شد. 



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه