سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

با فوق لیسانس برگردم دوباره پزشکی بخونم یا نه!

پرسش

تاریخ ثبت : 06 شهریور 1397
5,369  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام آقای دکتر عزیز. وقت بخیر. آقای دکتر من با شما در سخنرانی که 4سال پیش در دانشکده ما داشتید آشنا شدم و امروز بیشتر از هر زمانی احساس کردم که شاید تنها شما باشی که بتونید من رو در موضوعی که مطرح میکنیم کمک و راهنمایی کنید. بنده خانمی 30 ساله هستم و متاهل. من در یکی از دانشگاههای سراسری فوق لیسانس در یکی از رشته های پیراپزشکی دارم و خودم رو برای phd آماده میکردم. اما انگار یه صدایی درونم میگه که تو آرزو داشتی و داری که پزشک بشی. من عاشق طبابت و بالین و بیمارستانم... نه میتونم این صدا رو در خودم خاموش کنم و نه ترس از مواجه با کنکور بعد از 7سال میزاره که دوباره شروع کنم و کنکور پزشکی بدم. آقای دکتر من زمان زیادی برای تصمیم گیری ندارم و نمیدونم کاری که میخوام شروع کنم اصلا تو این سن به صلاح هست یا نه. من دختری دقیق هستم و همه به من میگن انگار تو ساخته شدی برای پزشکی و طبابت. حیفه زمان رو از دست نده. همسرم مدرس دانشگاه هستن و به شدت حامی بنده. و من از هر لحاظی میتونم رو ایشون حساب کنم. اما خودم از نتیجه میترسم. با توجه به اینکه من آدم کمال گرایی هستم از طرفی میدونم اگر این مسیر رو نرم همیشه در ذهنم ای کاش ها باقی خواهد ماند و از طرفی هم ترس از شکست تو کنکور رو دارم. آقای دکتر خیلی ممنون میشم حتی کوتاه من رو راهنمایی بفرمایید. چون صحبت های شما مطمئنا در تصمیمم تاثیر گذار خواهد بود

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
08 شهریور 1397 ساعت 12:21

درود بر شما

توضیحات تان را خواندم. ابتدا نکته ای که لازمست در نظر داشته باشید، پذیرفتن تبعات انتخاب هایی است که در زندگی می کنید. مثلا درخصوص همین مسئله تحصیل توجه داشته باشید که سنجش مناسب موقعیت می تواند به شما کمک کند که تصمیمی بگیرید که نهایتا بیشترین فایده را در مقایسه با هزینه برای شما داشته باشد. زیرا هیچ انتخابی کامل نیست و ما در ازای آنچه که به دست می آوریم طبعاً مواردی را نیز از دست خواهیم داد (مثلا برای رسیدن به موفقیت تحصیلی؛ مبلغی پول به همراه وقت و انرژی خود را هزینه خواهید کرد) و مهم این است که در مقایسه نسبت فایده به هزینه رضایت خاطر شما تامین گردد. در مورد رشته پزشکی، بهتر است چک کنید که دلیل گرایش شما به این رشته چیست؟ علاقه شخصی یا تاثیر دیدگاههای اطرافیان تان که معتقدند شما مناسب رشته پزشکی هستید؟

* گاهی اوقات یک احساس "من خوب نیستم" که ما آن را به طور ناآگاه در روان مان حمل می کنیم باعث می شود نکات مثبت و دستاوردهای خود را نادیده بگیریم و به دنبال راهی برای اثبات خود به دیگران باشیم. رشته هایی مانند پزشکی جایگاه و مقبولیتی در جامعه ما دارند که می توانند به طور کاذب، احساس "من خوب نیستم" را نشان ندهند. اما هیچ دستاورد بیرونی ای نمی تواند این احساس را اصلاح کند زیرا این تغییر باید در درون ایجاد شود.

دوست خوبم، در اینکه انسان موجودی است که ماهیت اجتماعی دارد و بخشی از احساس خوب بودن خود را از افراد پیرامونش می گیرد، شکی نیست. اما برای اینکه بتوانید تصمیم بالغانه بگیرید چک کنید که دیدگاه دیگران تا چه اندازه بر خواسته شما تاثیر داشته؟ چقدر می خواهید جایگاه مناسب در نظر دیگران داشته باشید؟ اگر این علاقه اینقدر در شما وجود داشته چرا زودتر به فکر تغییر رشته و شرکت در کنکور پزشکی نیفتاده اید؟ مثلا ممکن است شرایط کاری همسرتان سبب شده باشد که نسبت به خود احساس خوبی نداشته باشید و با تحصیل در رشته پزشکی بخواهید این احساس ناخوشایند را به نوعی جبران کنید. یا ممکن است بخواهید به دیگران نشان دهید من همان آدم با استعداد و دقیقی هستم که شما فکر می کنید. مهم است که شما نسبت به دلیل خواسته ها و دلیل تصمیمات خود آگاهی داشته باشید.

آدمی می تواند به شاخه های تحصیلی مختلفی علاقمند باشد اما مهم این است که شما بدانید:

  • چرا تصمیم گرفته اید پزشکی بخوانید؟
  • در مورد آینده شغلی و فضای کاری آن رشته چقدر اطلاعات دارید؟
  • برنامه ریزی های لازم را در این خصوص داشته اید؟
  • اهداف خود را تعیین کرده اید؟ (مثلا: برای چی پزشکی بخوونم؟ با پزشکی خووندن به چه چیزی می رسم که الان ندارم؟)
  • در صورت پذیرفته شدن، از مسائل مربوط به دوره تحصیل چقدر اطلاع دارید؟ رشته پزشکی با شب کاری همراه است و این مسئله برای شما و همسرتان قابل قبول است؟
  • برنامه شما برای ادامه تحصیل همزمان با مسئولیت های زندگی متاهلی چه خواهد بود؟
  • نوشته اید از شکست در کنکور می ترسم. این جمله تان بسیار مهم است چون باید برای خودتان مشخص کنید از چه چیز قبول نشدن می ترسید؟ این ترس شما می تواند با دلیل گرایش شما به پزشکی مرتبط باشد.

مهسا گرامی، زمانی که شما خود و استعدادهای تان را به خوبی شناخته باشید و اولویت بندی کرده باشید و همچنین برای آینده شغلی و زناشویی خود هدف گذاری نموده باشید، انتخاب مناسب تری خواهید داشت. سی سالگی نمی تواند دیر باشد برای یک شروع خوب، که البته لازمه اش شناخت صحیح خود و توانمندی ها و علاقه مندی ها به همراه هدف گذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف خواهد بود.

مواردی که خدمت تان عرض شد را چک کنید تا در نهایت بتوانید تصمیمی متناسب اتخاذ نمایید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری- خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

08 شهریور 1397 ساعت 13:28
با سلام. ممنون از راهنمایی دقیق تون. بله من تمام موارد رو سنجیدم و در مورد ابعاد شخصیتی ام به خوبی و به کمک یک مشاور آگاهی دارم و دلیل انتخابم احساس من خوب نیستم و یا شرایط همسرم و یا مسائل کار در آینده نیست. چون درحال حاضر موقعیت شغلی مناسبی دارم. مهم ترین دلیل انتخابم علاقه ای است که به این رشته دارم و تا به امروز، هم شرایط دوباره درس خواندن رو نداشتم و هم اینکه سعی داشتم به نحوی این علاقه رو کنترل کنم و با دستاوردهایی که داشتم خودم رو قانع کنم. اما علاقه ام خیلی بیشتر است....
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه