سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ازدواج با فرد مضطرب

پرسش

تاریخ ثبت : 24 شهریور 1397
2,331  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام.من سوالی درباره پسری دارم که باهاش در پروسه شناخت ازدواج هستیم. ما چهار سالی هست که رفت و آمد خانوادگی داریم و مادرامون دوستان قدیمی هستند. سطح خانواده ها و فرهنگ ها کاملا مشابهه. هر دو مورد قبول و احترام خانواده های همدیگه هستیم. از یک سال پیش من و ایشون رابطه مون شبیه به دو تا رفیق شد و ماهی یکی دو بار بیرون میرفتیم و درد دل میکردیم و خیلی راحت با هم صحبت میکردیم. من قبلا حس ازدواج بهش نداشتم ولی از سه ماه پیش حسم فرق کرد و ایشون هم کاملا علاقه اش به من توی این سه ماه اخیر مشهود بود. بیست روز پیش، پیشنهاد ازدواج بهم داد و مادرش هم با مادرم صحبت کردند. اینها درحالیه که این آقا از گذشته عاطفی من خبر داره و میدونه من همیشه تاکید داشتم که با هیچ پسری بلاتکلیف نمیخوام باشم و باید هدف ازدواج باشه و خودش هم میگه برای ازدواج مصممه. با هم کارگاه روابط عاطفی میریم و کنارش خوب و آرومم.
تنها مشکلی که من با ایشون دارم اینه که بسیار مضطربه و مسائل بی اهمیت براش بزرگ میشه و به هم میریزه. من فرزند طلاقم. ایشون هم پدر و مادرش سالهاست طلاق عاطفی هستند.

مهمترین سوال :
هر دو ترس از زندگی بد داریم. این اضطراب چقدر مشکل سازه؟ چطورباید حل بشه؟ ازم شش سال بزرگتره و تحصیلات و شغل خوب و ویژگی اخلاقی عالی زیادی داره.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
25 شهریور 1397 ساعت 17:46

سلام بانوی گرامی

این طور که از نامه شما برداشت می شود، شما بلوغ های  چندگانه که برای ازدواج لازم هست را در نظر گرفته اید و از این نظر خیلی اختلافی با توجه به نوشته شما وجود ندارد به جز در بلوغ شخصیتی که لازم هست دقیقتر بررسی کنید، 

بلوغ های لازم برای ازدواج به قرار زیر است.

بلوغ جنسی: آیا از تمایلات  جنسی خود آگاهی دارید؟

بلوغ شخصیتی: آشنایی و بررسی ویژگی های شخصیتی خود و طرف مقابل از جمله، کمال گرایی، تایید طلبی، خودکم بینی، مهر طلبی و غیره

بلوغ عاطفی:  آیا از احساسات و عواطف خود و طرف مقابل آگاهی دارم، می توانم هیجانها را تشخیص دهم و مدیریت کنم؟

بلوغ اجتماعی: از نظر موقعیت اجتماعی و شغل آیا به نقطه ای که برای  من قابل قبول باشد رسیده ام؟ طرف مقابلم چطور؟

بلوغ مالی: آیا توان مدیریت مالی و برنامه ریزی مالی را دارم؟ 

بلوغ معنوی: میزان و نحوه دینداری و ارتباط با وجوه معنوی مان به چه صورت است؟ میزان حساسیت هر کدام به چه صورت است؟

* با توجه به ریشه خانوادگی (طلاق و طلاق عاطفی والدین) که هر دو به صورت مشابه دارید و بهش اشاره کردید، لازم هست توجه کنید که می تواند باعث ناامنی درون شما و تله رهاشدگی بشود، به این صورت که هر دو نسبت به ترک شدن، و جدایی های کوتاه مدت به شدت حساس باشید و البته ممکن است که به صورت های کاملا متفاوتی عکس العمل نشان دهید. 

* در مورد اضطراب  ایشان و اینکه فرمودید مسائل کوچک و بی اهمیت برایشان بزرگ جلوه می کند، خطای شناختی بزرگنمایی یا فاجعه سازی اتفاق می افتد، که این موضوع می تواند به کمک در مانگر برطرف شود و موضوع اساسی که بخواهد در ازدواج شما اخلالی ایجاد کند نمی باشد، مگر به صورت اختلال تشخیص داده شود که آن هم به کمک دارو درمانی قابل کنترل و درمان است. البته شما در نامه تان به شدت این موضوع اشاره ای نکردید.

در نهایت پیشنهاد می شود که قبل از تصمیم نهایی حتما از  مشاوره پیش از ازدواج  بهره ببرید.


با سپاس از اعتماد شما

مونا گوشه

خانه توانگری طوبی


معرفی درس
بسته ازدواج مثبت 360
ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

25 شهریور 1397 ساعت 18:24
یک دنیا ممنون
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه