سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

خواستگار نماها

پرسش

تاریخ ثبت : 25 شهریور 1397
1,257  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
درود.اینجانب در آستانه 30 سالگی قرار دارم با 2 تجربه بدداشتن 2 خواستگاری که احساس می کنم با آمدنشان و خواستگاری کردنشان ای کاش هیچ وقت نمی آمدند و احساس پس زده شدن و بی ارزش شدن را در من زنده نمی کردند. متاسفانه چند ماه پیش یکی از همکارانم بعد کلی کلنجار رفتن با خودشان از من خواستگاری کردن و جواب خواستن من به ایشان گفتم باید فکر کنم و با خانواده ام این موضوع را مطرح کنم ایشان هم استقبال کردند. پدرم به خاطر 9 سال اختلاف سن و اختلاف سطح خانوادگی مخالفت کردند ولی وقتی من از دغدغه ام در مورد بالا رفتن سنم گفتم ، گفتند پس بیایند خانه ما تا هم با خانواده اش آشنا شویم هم این که چند جلسه صحبت کنید ببینید به نتیجه می رسید.زمانی که این آقا از من خواستن که با هم کمی صحبت کنیم برای آشنایی خودشان پیشنهاد دادن که به دفتر ایشان بروم اما وقتی گفتم پدر چه گفته اند فرمودند اجازه بدهید مشورت کنم و دیگر خبری از ایشان نشد .بعد از آن خواستگار دیگری آمدند که تشابهاتی هم در بسیاری ازموارد با هم داشتیم یک جلسه با هم حرف زدیم ولی دیگر از ایشان خبری نشد.در مورد رفتارم بسیار فکر کردم اما نمی دانم مشکل از کجاست

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
28 شهریور 1397 ساعت 14:31

درود بر شما

برخی مسائلی که در جریان خواستگاری ها پیش می آید ممکن است مطلوب نباشد و حق دارید که آزرده شوید. اما آزرده شدن در براربر رفتارهایی که چارچوب روانی ما را دچار مخاطره می کند نباید انقدر شدید باشد. وقتی چنین حسّی برایتان ایجاد شده یعنی از درون حال خوبی را تجربه نمی کنید. با توجه به متن نامه تان به نظر می رسد سی سالگی از نظر خودِ شما یک مسئله درخصوص شما تلقی می شود طوریکه رفتارهای نادرست دیگران را منزله وجود مشکل در خود می دانید.

دوست خوبم؛ دغدغه ازدواج شما قابل درک است به ویژه با توجه به اینکه عرف جامعه ما در مورد ازدواج دختران، نامهربانی هایی دارد که در مورد پسران ندارد و همین مسئله می تواند استرسهایی را برای دخترخانمها ایجاد کند. اما این بدان معنا نیست که شما نتوانید ازدواج خوبی داشته باشید. ضمناً توجه بفرمایید که سن ازدواج در مجموع نسبت به دهه های گذشته بالاتر رفته و این مورد فقط شامل شما نیست.

در مورد همکارتان توجه داشته باشید که اگر ایشان همکار هم نبودند و آشنایی هم نداشتید، باز هم انتظار این است که ایشان برای دیدار با شما اقدام کنند نه اینکه شما به دفتر ایشان بروید. نوع رفتار ایشان به گونه ای بوده که انگار درخواست ازدواج را نوعی لطف به شما دانسته است و گرنه خواسته پدرتان مبنی بر به خانه آمدن ایشان، موضوعی نبوده که ایشان دیگر پیگیر نباشد. دعوت خواستگار به خانه و پذیرایی در منزل نوعی احترام به آقاپسر و خانواده اش نیز می باشد و ایشان پاسخ این رفتار را با عدم پیگیری داده است. دوست عزیز؛ به جای خودزنی کردن بهتر است به این نکته فکر کنید که شاید شما از همان ابتدا هم سرمایه عاطفی و روانی خود را در جای مناسبی نگذاشته بودید. آیا از خود پرسیده اید که چرا ایشان باید با خودش کلنجار برود که به خواستگاری شما بیاید؟!  و بعد از شما بخواهد برای صحبت به دفتر او بروید (بی توجهی به شان دخترخانم) و بعد هم به دلیل تقاضای پدر شما مبنی بر حضور در منزل، دیگر پیگیر نشود؟

خواستگار دیگرتان نیز گویا باعث ناراحتی شما شده است. البته انتظار می رود که وقتی آقاپسری از دخترخانمی خواستگاری کرد و بنا به هر دلیلی ایشان یا خانواده اش تمایلی به ادامه خواستگاری نداشتند؛ این مسئله را به نحو مقتضی به دخترخانم اطلاع دهند. اما همه الزاما چنین رفتاری را رعایت نمی کنند و گاهی در خواستگاریهای سنتی، نوعی حالت بلاتکلیفی از سوی خانواده آقاپسر برای دخترخانم پیش می آید که معمولاً خوشایند نیست. احساس شما قابل درک است ولی اگر فردی بنا به هر دلیلی خواستار شما نبود به معنای "نا خواستنی" بودن شما نیست.

دوست عزیز، در هر حال هنوز هم خواستگاری به شیوه سنتی در عرف ما وجود دارد و برای هر دختر مجردی ممکن است پیش بیاید. هر کدام از شیوه های سنّتی و غیر سنتی بدای خود مزایا و نقاط ضعفی هم دارند. اما این بدان معنا نیست که شما این موارد را "خواستگار نما" بدانید. موردی که اینجا در نامه تان به آن اشاره کرده اید و لازمست در خود مورد بازبینی قرار دهید، دیدگاه شما در مورد بازه سنّی خودتان است.  و اینکه به نظر میرسد به طور ناخودآگاه سی سالگی را برای خود مترادف دست کم گرفته شدن بدانید. دقت بفرمایید که این دیدگاه باعث می شود نکات مهم در افراد را نادیده بگیرید و یا درخصوص خواستگاریهای بی فرجام، خودتان را مقصر بدانید. بنا نیست هر آشنایی و خواستگاری ای ختم به ازدواج شود. اما لازمست شما تمامیت خود را در گرو ازدواج و خواستگار و رابطه عاطفی قرار ندهید؛ خودتان و خواسته های خود را خوب بشناسید تا بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید.

آموزش غیرحضوری ازدواج مثبت خدمت تان پیشنهاد می شود.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری_ خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه