سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ترس از پرواز با هواپیما

پرسش

تاریخ ثبت : 27 شهریور 1397
920  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام. من در اثر شنیدن خبر سانحه هوایی زمانی که دبیرستانی بودم ترسم از پرواز شروع شد. الان قراره به استرالیا برم و پروازها حدود 17 ساعت طول میکشه. عرق سرد و حالت دلشوره و خشکی دهان نشانه هاش هستند. میخواستم ببینم چه دارویی میشه مصرف کنم که هم خوابم نبره(چون دو تا بچه کوچک دارم) هم تو پرواز ارامش داشته باشم. البته تو تست شخصیت که قبلا پیش روانشناس دادم کمی اضطراب و وسواس رو نشون دادم ولی ocdنبوده. فکر کنم ocpd باشه در مورد من. روی کمال گرایی منفیم هم با تهیه درسهای دکتر شیری کار کردم و لی فوبیای پرواز رو علیرغم اینکه میدونم امار سوانح هوایی در مقایسه با جاده ای کمتره همچنان دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
02 مهر 1397 ساعت 22:54

با سلام


احساس شما قابل درک است. با این حال به نظر میرسه در شرایط کنونی تصمیم گرفته اید با این چالش روبرو بشید.


در خصوص مصرف دارو توصیه می شود با مشورت روانپزشک همراه باشید.


اصطلاحی ست که می‌گه  اضطراب در ندانستن ، رشد می‌کنه. چرا ؟ چون ما بدون دانش و آگاهی از روبرو نشدن با واقعیت ، بذر اضطراب رو میکاریم و رشد می‌دیدم. وقتی در این خصوص سعی می کنید بدانید، این افکار صرفا  محدود به واقعیت ها خواهند شد نه افکار فاجعه بار ذهنی.


گاهی وقوع فاجعه در گذشته، باعث میشه نوعی اضطرابِ انتظاری در شما شکل بگیره. یعنی مدام انتظار میکشید که هر آن وقوع حادثه نزدیکه. انتظار کشیدن ترس، از خود ترس ، آزار دهنده تره و باعث میشه شدیدترین اضطراب ها رو در حین پرواز تجربه کنید. با این حال این انتظار، معیار دقیقی از حس واقعی شما در حین پرواز نخواهد بود. و احساسی به مراتب شدیدتر از آن چیزی که واقعا دارید تجربه میکنید.


اضطراب ها در چنین موقعیت هایی، هزاران قدم جلوتر از واقعیت  حرکت می کنن. که باعث میشن این معادله در ذهن ایجاد بشه ک اضطراب مساوی ست با وقوع خطر. این واقعیت را مدنظر قرار بدید که تجربه ی اضطراب شدید به این معنی نیست که واقعا در خطر هستید. شدت اضطراب، ذهن رو فریب میده و باعث ایجاد بیش تخمینی میشه که با برآورد واقعیت همخوانی نخواهد داشت. وقتی که این معادله رو اصلاح میکنید حتی زمانیکه اضطراب بالایی رو حس میکنید احساس خطر را تجربه نخواهید کرد. و این باعث تعدیل اضطراب شما نیز خواهد شد.


ذهن با تجارب جدید، هیجاناتی تازه یاد میگیره. این خاصیت نوروپلاستیسیتی مغزه ، انعطاف پذیری نسبت به رویدادهای جدید. رویارویی با موقعیتی که پیش رو دارید کمک خواهد کرد این اضطراب را تا حدود زیادی کاهش بدید.



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری 

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

04 مهر 1397 ساعت 11:46
باسلام. پاسخی که فرستادید بسیار مفید بود برای من. ممنونم از وقتی که گذاشتید.
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه