سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چطوری خودمو بهتر بشناسم و بدونم از یه رابطه عاطفی چی میخوام ؟

پرسش

تاریخ ثبت : 03 مهر 1397
1,411  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من درخانوده تقریبامذهبی بزرگ شدم وقتی۳ساله بودم پدرم فوت شدن ومادرم من وبرادرم وبه تنهایی بزرگ کردالان مشکلی که دارم نمیتونم رابطه عاطفی باکسی برقرارکنم درواقع تاقبل از۲۶سالگی هیچ گونه رابطه عاطفی حتی درحدپیامک زدن به جنس مخالف نداشتم .بعدازاون تویه جمع دوستانه پسری به من علاقمندشدکه تقریبا ۴_۵سال از من کوچیکتربودوبرای برقراری ارتباط کلی تلاش کرداما خوب من خیلی از اختلاف سنی بینمون میترسیدم که رابطه ای شکل بگیره و درگیر بشم (در کل از اینکه کسی کنارم بیاد میترسم)درنهایت با تلاش و ابراز علاقه زیادش(و اینکه من از سر دلسوزی )شروع شد خوب تو این مدت که تقریبا یکسال گذشت (البته تمام مدت با کناره گیری از سمت من بود)شاید بیشتراز۲۰بارسعی کردم که اونو ردکنم(امادراخر بهش علاقه مندشدم البته هردومون به این نتیجه رسیدیم که هیچ وجه مشترکی نداریم مثلاازمن توقع رابطه جنسی داشت امامن از یک حدی جلوترنرفتم)خوب تواین مدت متوجه خلاهای زیادی درخودم شدم اینکه تو سن من این همه بی تجربه بودن انگارعجیبه اینکه نمیدونم چه جوری بایدباطرفم کناربیام اینکه خودموخوب نشناختم ودرخصوص مسئله جنسی شناختی ازخودم ندارم

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
12 مهر 1397 ساعت 01:31

سلام دوست گرامی


نامه شما را خواندم. دغدغه تون قابل درکه. حق دارید. به نظر میرسه ریشه بخشی از محدودیت هایی که با آن روبرو هستید در عدم شکل گیری دلبستگی ایمن در ارتباط شما با والدین و پس از آن فقدان پدر و پیامدهای آن از جمله شکل گیری تله رهاشدگی قابل بررسی باشه. 


گاهی در برخی خانواده ها بیان احساسات لطیف و محبت آمیز به دلیل بعضی حساسیت های مذهبی و یا فرهنگی، تهدیدآمیز تلقی میشه.وضعیتی که باعث میشه در شرایط پیش فرض ، نسبت به هرگونه رابطه ی نزدیک و صمیمانه، از خودتون مقاومت نشون بدید. تا جایی که برای برخی افراد، صمیمیت و نزدیکی بسیار تهدیدآمیزتر از خشم و خصومت تلقی میشه. 


 علی رغم تمام مشکلات  و موانعی که در گذشته داشته اید. میزان تاثیری که رویدادهای گذشته بر روابط آتی شما میزاره به اندازه اثر کسب تجارب جدیدتان در روابط اجتماعی نخواهد بود. در واقع یادگیری در قالب ایجاد روابط اجتماعی و آموزش مهارت های لازم ،  می تونه اثر رویدادهای گذشته رو در زندگی کنونی تعدیل و حتی موجب بهبود توانمندی های  عاطفی و ارتباطی و ترمیم دلبستگی های سالم در شما  بشه.

در مرحله نخست لازمه نیازهای فردی خودتون رو بشناسید. اینکه انتظارات ، خواسته ها و حد و حدودتون از یک رابطه عاطفی چه چیزهایی هستند؟ 


اشاره نمودید : در کل از اینکه کسی کنارم بیاد میترسم _ این احساس بصورت یک تله ، میتونه مهم ترین مانع برای ایجاد یک رابطه مشترک باشه. بررسی کنید این ترس و نگرانی ها چه تصاویری را برای شما ترسیم می کنند؟ چه بخش از نگرانی ها و ترس های شما در درونتون و چه بخشی از اون در ارتباط با فرد مقابل بوده؟ 


هر رابطه در درون خودش، تفاوت ها و ویژگی های منحصر به فرد خودش رو داره. و  ما نمی تونیم الزاما هر کدام رو به شکل کوک شده و یکسان در نظر بگیریم. اهداف و خواسته هاتونو با فرد مقابل به اشتراک بذارید. هر چه زودتر بهتر . نذارید زمان زیادی ازش بگذره. اینطوری میدونید چه علایق،ترجیحات ، محدودیت ها و  برنامه هایی  برای این رابطه دارید. وقتی این شناخت حاصل میشه سطح انتظارات شما نیز بهتر و روشن تر نمود پیدا می کنه.


وقتی معیارهای یک رابطه با انتظارت واقعی شما همخوانی نداره ، دلسوزی و یا احساس ترحم برای حفظ آن، راهکار مناسبی نبوده و بسیار آسیب زاست. در هر مرحله از رابطه بودید می توانید این موضوع را بصورت شفاف و در عین حال جرائتمندانه به فرد مقابل منعکس نمایید.


عشق تجربه ای آموختنی ست. بخشی از آن در درون رابطه و بخشی نیز با آموزش مهارت های مربوط حاصل میشه. در این راستا پیشنهاد می کنم آموزش غیر حضوری رابطه ساختن رابطه عاطفی   و  یا   بسته کامل مجموعه نبوغ عاطفی  را در برنامه های آموزشی خود قرار دهید.



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 15
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه