سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تله بی ارزشی

پرسش

تاریخ ثبت : 05 مهر 1397
861  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
دوره شخصیت سالمتون و گوش دادم و متوجه شدم دارای تله بی ارزشی هستم(به دلیل وابستگی شدید مادر به خانوادش و اولویت قرارگرفتن اونا و دخالتاشون در زندگیم، که در 4سال اخیر بعد از بیماری پدرم بدتر هم شد) و همیشه دلم میخواست از خونه و خانوادم دور شم، اما متاسفانه چون مجردم امکانش نیست و مادرم اصلاً اجازه چنین کاری و بهم نمیده و بینهایت بهم وابستس.(نزدیک 2ساله روابطم با خانواده مادریم خیلی سرد شده و این عامل سرکوفت مادرم به من شده)
نامزدی ناموفقم هم باعث بی ارزشی بیشترم شده؛عدم پذیرشم توسط خانواده اون آقا به دلیل مشکلات درون خانوادگیشون و...که نهایتا بعد از دوسال و نیم تلاش نتونستیم ازدواج کنیم و با وجود سنم که داره بالا میره، حس نالایق بودنمو بیشتر میکنه و دائم فکر میکنم مطلوبیت ندارم و احساس نقص دارم. همچنین رابطه قبلیم احساس دست خورده شدن هم بهم میده و احساس گناه دارم(چون بدون اطلاع خانواده ها محرمیت داشتم، که این محرمیت و رابطه هم بخش زیادیش جزو باج های من برای نگه داشتن اون آدم بوده) .
میشه راهنماییم کنید که با وجود شرایطم چیکار کنم که حالم خوب شه و از حس نالایقی رها شم؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
11 مهر 1397 ساعت 13:44

سلام دوست گرامی


توضیحات شما رو خواندم. احساس تون قابل درکه. حق دارید. حال خوبی ندارید. با این حال در این مدت تلاش می کنید در مسیری قرار بگیرید که بتونید با این وضعیت  بصورت سالم مقابله نمایید. 


 معمولا بخشی از فرایند شکل گیری تله ها ریشه در تجارب دوران کودکی و نیازهای اولیه داره. بخشی نیز مربوط به موقعیت های فعال کننده این احساس در شماست. و بخشی دیگر به راهبردهای مقابله ای تان با اون موقعیت ها مرتبط هستند.


بی تفاوتی و مورد توجه واقع نشدن از سوی خانواده و شکل گیری دلبستگی ناایمن، ذهنیتی از تله های رهاشدگی  و نقص را در شما به وجود آورده . که با هر بار روبرو شدن با موقعیت های طرد کننده مشابه، همان حالات در شما پدیدار می شوند. ذهن با پیام های درونی شده ی بی ارزش کننده، کمک میکنه تا شما رو در وضعیت های مشابه با این تله قرار بده.


به نظر میرسه موضع شما در جریان رابطه با نامزدتان، نمونه ای از تسلیم در برابر احساس رهاشدگی تان بوده باشه. در رابطه ای خود را نگه داشتید که احتمال دستیابی ، بسیار پایین بوده . با این حال باز با اتخاذ شیوه ای منفعلانه و باج دهنده ، سعی کردید خود را به هر شکلی در رابطه نگه دارید. وقتی ریجکت شدید ، تله نقص و بی ارزشی در شما فعال شده  و استخوانی بر زخم های گذشته میشه.مدام خود را سرزنش و بابت روابط نزدیکی که برقرار کردید خود را نکوهش میکنید. 

شما تجارب دشواری را از سر گذرانده اید و حق دارید بابت آنها متاثر باشید. با این حال برای بهبود این احساسات نیاز است کمی شکیبا و باخودتون مهربان باشید. سرزنش  و احساس تقصیر،  شما را در دام احساسِ گناه  گیر میندازه و باعث میشه به حس بی ارزشی تون دامن بزنه.


در شرایط کنونی تلاش کنید خود را بابت اتفاقات گذشته سرزنش نکنید. آنها بخشی از تجارب شخصی در خصوص رابطه ای بوده که تضمینی برای موفقیت و رضایت  قطعی آن برای هیچ فردی وجود نداره. و نمی تونه معیاری برای سنجش ارزشمندی و کفایت شما در رابطه باشه. مهم این است که مسئولیت های خود را در قبال گذشته پذیرفته اید. همه ما در زندگی دست به انتخاب هایی میزنیم که الزاما آن چیزی که میخواستیم نبوده و نشده اند. و بخشی از این اتفاقات اجتناب ناپذیرند.

 شما به اندازه کافی سهم خود را در ارتباط با تصمیماتی که داشته اید پذیرفته اید و با سرزنش  باعث میشه این کودکآسیب دیده، غمگین تر و  بی قرار تر بشه. خودتون رو ببخشید. و فرصت بدید تا شرایط به تدریج به سمت ثبات پیش بره.


شاید گاهی لازم است ترس و احساس بد ناشی  از خارج شدن از یک رابطه ی اشتباه  را به جان بخریم ، پیش از آنکه چسبیدن و ماندن ما ، موجب تحقیر و احساس بی ارزشی بشه.


روابط خودتون رو با افرادی که ذاتا احساس خوبی به شما میدن تقویت کنید.  ایجاد رابطه ی همدلانه ضمن مدیریت و کاهش هیجانات شدید، میتونه کمک کنه موقعیت های بهتری رو برای یادگیری تجارب مشترک به دست بیارید. 


زمینه های شغلی مدنظر خودتون رو با توجه به شایستگی ها و در حیطه تخصصی که دارید دنبال کنید. موقعیت های مختلف رو اکتشاف و امتحان کنید. ممکنه گاهی با ایدال های شما هماهنگ نباشه. با این حال همین فرصت های کوچک میتونه عزت نفس شما رو به مرور تقویت کنه. امیدوارم با توجه به پتانسیلی که دارید  میتوانید به احساسات بهتر و  اهداف واقع بینانه خود دست یابید.



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه