سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ارتباط مشکل دار با مادر

پرسش

تاریخ ثبت : 11 مهر 1397
879  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من از کودکی با رفتارهای مادرم مشکل داشتم و دقیقا نمیدانم چطور با ایشان برخورد کنم.اختلاف نظر و سلیقه ما کاملا متضاد هم است.من علاقه مند به گل و گیاه و تزیین وسایل و لوازم خانه هستم و دقیقا هر نظری که میدهم امکان ندارند با مخالفت مادرم رو به رو شوم.مادر به این مسائل ریز و ظریف زیبایی اهمیتی نمیدهد و تقریبا برایش معنی ندارد و خرج کردن در این موارد را مثلا هزینه اضافی میداند.من ادم خیلی مرتبی نبودم و شروع به اصلاح خودم کرد اما توقع مادرم از من تغییر یک شبه در همه عادتهاست.مادرم به محض عصبانیت همه نقاط ضعف مرا به رخ میکشد و احساس ناتوانی به من دست میدهد.این احساس گناه را دارم که چرا مثل مادرم فکر نمیکنم و اگر مثل او نباشم در زندگی موفق نمیشوم.از طرفی ایدئولوژی های خودم را دارم که اگر به آنها پایبند باشم به صورت روتین موفق میشوم.البته که باور دارم باید گاهی خودم را تغییر بدهم و رشد کنم.اما وقتی با انتقاد دائمی مادرم مواجه میشوم واقعا نمیدانم کدام اخلاقم را رشد بدهم.و لحن تند و تحکم آمیز مادرم لج من را بیشتر در می آورد و دوست ندارم حتی اگر حرفش درست باشد به حرف او گوش بدهم.

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
12 مهر 1397 ساعت 19:32

سلام دوست گرامی

با توجه به وجود اختلاف سنی و تفاوت بین نسلها ، در دیدگاه بین والدین  و فرزندان  طبیعی است که  اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، و در نظر داشته باشید که این صرفا یک تفاوت است و به معنای بی حرمتی ، یا دوست نداشتن یکدیگر با بی ادبی نیست. برای اینکه این اختلاف نظر ها را بتوان حل کرد می توان به شیوه زیر عمل کرد:

1- در مواردی که اختلاف عقیده وجود دارد چنانچه در نامه خود بدان اشاره فرمودید، می توانید نظر و عقیده خود را بدون تعصب و پافشاری خاصی بیان کنید ، همینطور نظر و عقیده ایشان را بشنوید. بدون اینکه قضاوتی در ذهن خود داشته باشید. 

2- اگر مادر در مقابل صحبت شما نقدی داشتند، یا مخالفتی داشتند ، اول بشنوید ممکن است بخشی منطقی باشد و به نفع شما باشد آن قسمت را بدون مقاومت بپذیرید و اگر بخشی از صحبتشان مخالف نظر شما بود و ناشی از تفاوتهایتان می توانید بگویید: شاید اگر من هم جای شما بودم مثل شما فکر می کردم"

3-ضمن احترام به ایشان دیدگاه خود را بیان کنید و می توانید بگویید : می توانم درک کنم که چه نظری دارید اما  نظر من در این مورد به این صورت است که .....

4- بعد از بیان نظر خود و شنیدن نظر ایشان سعی کنید پیشنهادی که دارید را بیان کنید و پیشنهاد ایشان را بشنوید، در این صورت می توانید به توافق بهتری برسید. و توافق به معنی برآورده شدن 100% خواسته های هر دوی شما نیست بلکه رسیدن با راه حلی است که کمترین تنش را دارد و بیشترین اشتراکات را دارد.

4- همانطور که خودتان هم تجربه کرده اید یک شبه نمی توان تمام عادتهای خود را ترک کنید، احتمالا مادر هم به این موضوع واقف هستند شما می توانید، با بیان کردن تغییرات مثبت خود ایشان را متوجه تغییرات مثبت خود و واقع بینی کنید. و این تفکر همه یا هیچ را که می فرمایید یک مرتبه همه نقاط ضعف شما را به رخ می کشند را خنثی کنید. و واقعیت خود  و عزت نفس خود را حفظ کنید.

5- وقتی با انتقاد تند مواجه می شوید ، اول سعی کنید آرام باشید اگرچه به شدت احساس ناراحتی می کنید، از مادر درخواست کنید دقیقا به رفتاری که مورد انتقاد است با ذکر موقعیت اشاره کند و کلی گویی و برچسب های کلی را ازشان بخواهید که با مصداق عینی بیان کنند، در این صورت خودتان هم بهتر متوجه می شوید که کدام ویژگی هست که نیاز به تقویت و تغییر از جانب شما دارد.

5- توجه داشته باشید که شما نهایتا بر روی رفتار و اعمال خود کنترل دارید و روی رفتار مادرتان تسلط و کنترلی ندارید و نمی توانید ایشان را تغییر دهید.

6- شما در اوایل دوران بزرگسالی قرار دارید، در این مرحله باورها و ارزشها و عقاید خود را پیدا می کنید ممکن است بخشی را که از خانواده گرفته اید دوست داشته باشید و حفظ کنید اما بخشی دیگر را قبول نداشته باشید و بخواهید تغییری درش بدهید و این قسمتی از رشد و بزرگسال شدن شماست و البته لازمه این رشد مسئولیت پذیری است. و در نظر داشته باشید که این تغییر آهسته و بتدریج اتفاق می افتد تا شما خود واقعیتان را پیدا کنید در عین حالی که رابطه صمیمی خود را با خانواده و مادر خود حفظ می کنید.

با تشکر از اعتماد شما

مونا  گوشه - خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه