سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

با وسواس کنترل کردن دیگرا چه کنم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 11 مهر 1397
1,218  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
عادتی که در رفتار من وجود داره و خیلی من رو اذیت می کنه ، این هستش که دیگران رو کنترل میکنم ... فرقی نداره طرف مقابل دوستم باشه ، همکارم باشه ، یا اصلا یه فرد غریبه باشه... همش سو ظن دارم که مثلا فلانی الان داره با کی صحبت می کنه ؟ داره با کی چت می کنه ؟ چی میگه؟ الان کجا داره میره؟ و یا اگر دو نفر رو با هم ببینم که مثلا همکار یا همکلاسی هستن در موردشون فکر بد می کنم و این منو راحت نمیذاره و همیشه اعصابم خورده و وقتی یه نفر که باهاش وارد رابطه شدم به پسر دیگری صحبت کنه و یا بگو بخند راه بندازه احساس می کنم داره بهم خیانت می کنه... البته این تجسس و کنترل مخفیانه است یعنی هیچوقت نمیذارم طرفم بفهمه چنین کاری می کنم و خودم هم میدونم کارم ، اصلا خوب نیست ولی نمیدونم چطور این روند رو تغییر بدم و آرامش رو به خودم برگردونم... این عادت شاید بعد از تموم شدن اوین رابطه ام با خیانت شروع شده باشه...

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
14 مهر 1397 ساعت 00:05

سلام دوست گرامی


اشاره نمودید این عادت پس از اتمام اولین رابطه شما که توام با خیانت بوده شروع شده. لطفاً بفرمایید چه مدت است دچار این علائم  هستید؟ چند وقت از این رابطه میگذره؟ و چه مدت در آن بودید؟ 

 با توجه به توضیحاتی که ارائه نمودید به نظر میرسه احتمالا نشانه هایی از OCD ( اختلال وسواسی-جبری ) در جریان این افکار قابل بررسی باشه. یک سری افکار تکرار شونده با منشا اضطراب که معمولا در ذهن جریان داره و اغلب با قضاوت های منفی همراه می شه. 


وقتی اولین رابطه تون با دیدن اولین ترومای خیانت به پایان رسیده، طی مکانیسمی ، ترشحِ انتقال دهنده های شیمیایی نورون های عصبی مغز  (مانند سروتونین، دوپامین و گلوتامات)  تا رسیدن به شرایطی پایدار ، تا مدتی دچار بی تعادلی می شوند.

این وضعیت ممکنه در شرایط کنونی شما را دچار علائمی از اضطراب نماید که در قالب افکار و اعمال وسواسی بروز پیدا میکنه. ممکن است احساس کنید که چنین افکاری، نگران کننده و خطرناک  هستند بنابراین میخواهید آنها را مدام از نزدیک، کنترل و مانیتور کنید. تا مبادا ناغافل مجددا مورد آسیب واقع شوید. این می تونه برای شما در طی یک چرخه تکرار شونده ، بسیار دشوار و طاقت فرسا باشه. با این حال توجه داشته باشید چنین روندی نه تنها اضطراب شما رو کاهش نمیده بلکه منجر به تداوم این افکار بشه.


اگر چه گفتنش راحت تر از باورش هست با این حال این را مدنظر داشته باشید این افکاری که در ذهن تجربه می کنید به مانند حبابی هستند که روی آب تشکیل میشه. و ذاتا برای شما خطرناک نیستند. شما مجبور نیستید اونها رو جدی بگیرید صرفا به این خاطر که مغزتون چنین افکاری رو تولید کرده.


 ممکنه کمی سخت باشه با این وجود سعی نکنید چنین افکاری رو سرکوب نموده و یا فرو بنشانید. اجازه بدید رخ بدهند و در موردشون نگران نشید. وقتی در موردشون نگران میشید و ناخواسته قضاوت منفی می کنید دست به کنترل و مانیتورینگ میزنید که این واکنش، منجر به تقویت این چرخه میشه. اینها در حال حاضر افکار واقعی شما هستند که دارید حسش می کنید. با این حال خیلی اونها رو تجزیه تحلیل نکنید. 


ما کنترل کمی روی چیزهایی که در ذهن مون پنهان شدند داریم. افکار آزار دهنده، درست مانند امواجی روی دریاچه می مانند که برای هر فردی ممکنه روی بده. بنابراین خودتونو سرزنش نکنید. اینها بخشی از پیامدهای تجربه ای هست که در گذشته داشته اید و نوسانات آن تا مدتی ممکن است همراتون باشه.

مطالعه کتاب های رهایی از وسواس ، انتشارات ارجمند ، ترجمه حبیب اله قاسم زاده و همچنین کتاب کار نگراني و اضطراب ، انتشارات ارجمند، ترجمعه فرزین رضاعی حضورتون پیشنهاد میشه.


در عین حال در وضعیت کنونی توصیه میکنم جهت بررسی دقیق تر و تسریع در فرایند بهبود علائم به روانپزشک نیز مراجعه نمایید.



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری


ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه