سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

دعواهای شددید

پرسش

تاریخ ثبت : 18 مهر 1397
986  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام،بعد از یک سال رابطه دوستی‌الان ۳ ماهه که عقد کردیم.عشق بینمون زیاده ولی تقریبا ماهی یک بار دعوای شدید میکنیم به طوری که انقدر من عصبانی‌میشم که هر چی میخوام‌مگم و دست روش بلند میکنم! البته اون هم تا جایی که میتونه منو عصبانی میکنه ولی آخرش‌وقتی من به شرایط حاد میرسم کوتاه میاد. من به یه جایی میرسم که حرف از جدایی ومیزنم یا قهر میکنم.ولی همیشه اون میخواد که سریع همه جیز حل شه.من تو‌ یه خانواده پر از تنش و جنگ و خیانت بزرگ شدم و‌پدرم‌همیشه فحاشی میکردو کنک‌ میزد.الان هم‌با برادر کوچیکم با مادرم زندگی میکنیم. همسر من وقتی خوبه خیلی خوبه ولی وقتی بحثمون میشه خیلی عصبانی میکنه منو‌که به‌بدترین‌نقطه میرسم من. حالا الان واقعا نگرانم‌که آیندم و زندگیم مثل مادرم نشه. با اینکه‌اصلا حرف دلم‌نیست ولی وقتی عصبی میشم حرف از جدایی میزنم.راستش‌وقتی‌به اون‌حالت‌ها میرسم‌همیشه گذشته و زندگیم رو‌مقصر میدونم. لطفا راهنماییم کنین تا شرایطم بهتر شه

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
19 مهر 1397 ساعت 15:32

سلام دوست عزیز

نامه شما راخواندم، با توجه به تجربیانی که از زندگی والدین خود مطرح کردید، مشخص است که آسیب هایی از آن زندگی به شما  وارد شده است، یکی از نیاز های اصلی که امنیت است در آن دوران برآورده نشده است و الان هم متاسفانه الان هم با رفتار های آسیب زننده شما برآورده نمی شود.

در رویکرد طرحواره درمانی، ما 5 نیاز اساسی داریم

امنیت

2-خودابرازگری

3- خودمختاری

4- تفریح

5- پذیرش محدودیت سالم

 از طرفی هر کدام از ما با خلق و خویی متولد می  شویم و همچنین پدر و مادری داریم که بنا به شخصیت و ارتباطشان راه و روش خاصی برای تربیت فرزندانشان دارند، حال این دو یعنی  خلق و خوی ما  + سبک فرزندپروری والدین ما  دست به دست هم می دهند و برخی از نیاز های ما  برآورده نمی شود. در تجربه ای که شما مطرح کردید  مهم ترین نیاز شما که نیاز به امنیت  هست برآورده نشده است. ممکن است خاطراتی از آن دوران شما را آزار بدهند. اگر چه این اتفاق ها در گذشته افتاده اند و در آن زمان شما کودکی بودید که قدرت مقابله سالم و دفاع از خود نداشتید و در آن زمان از الگوی ارتباطی والدین خود رفتار ها را یاد گرفته و تکرار می کردید واحتمالا الان هم در موقعیت های مشابه که دعوا و درگیری پیش بیاید باز هم اولین واکنش شما همین باشد، اما لازم است که بدانید الان شما آن دختر بچه نیستید و توانایی ها و محدودیت های شما  فرق کرده و می توانید موثر تر برخورد کنید.

اولین و مهمترین نکته ای که باید بهش توجه کنید این هست که رفتار هایی مثل قهر، داد و بیداد و تهدید به طلاق ، بد رفتاری جسمی اگر چه در لحظه باعث می شوند که شما احساس کنید تخلیه شده اید و خشمتان فروکش کرده است اما در دراز مدت به شدت به روابط شما آسیب می زنند.

اختلاف نظر و دعوا  در اکثر روابط زناشویی پیش می آید و اجتناب ناپذیر است،  اما مهم است که شما راه درست دعوا کردن را بلد باشید.

*در دعوا خیلی مهم است نسبت به هیجانهای خود آگاهی داشته باشید ،  یعنی از حالات بدنی خود بفهمید که مثلا الان که داره سرم داغ می شه معنی اش این هست که  شدت خشمم داره میره بالا، بعدش مثل دفعه قبل ممکن است کنترلم را از دست بدهم ، این آگاهی هیجانی که در لحظه می تواند ایجاد شود به شما کمک می کند که قبل از عکس العمل نشان دادن سریع قدری مکث کنید. 

* لطفا فقط راجع به یک موضوع  که مربوط به همان اختلاف نظر  فعلی می شود، بحث کنید، و از گذشته مسائل را باز نکنید، باز کردن مسائل از گذشته و آینده مثل این است که در چندین کمد را هم زمان باز کنید و وسایلش را بیرون بریزید و بعد بخواهید همزمان به همه چیز سر و سامان دهید.

*اینکه می فرمایید " همسرم من را عصبانی می کند" به این معنی است که شما دنبال مقصری برای این موضوع می گردید در حالی که مسئولیت رفتار شما و پیامد آن با خودتان است، دیگران ممکن است که محرکی برای شما باشند اما علت اصلی در درون خود شما، شیوه نگاه کردن شما به مسئله است ،  و جوری که موضوعات را تفسیر می کنید بسیار اثر می گذارد بر روی رفتاری که از خود نشان می دهید.

دروس غیر حضوری خانه توانگری به نام " ساختن رابطه عاطفی بدون شکست" و " دوره شخصیت سالمتر من" می تواند برای شما موثر باشد.

با تشکر از اعتماد شما

مونا  گوشه  - خانه توانگری طوبی



ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه