سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

باوجود تحصيلات و شرايط خوب خواستگاري كه ميخوام نمياد

پرسش

تاریخ ثبت : 04 آبان 1397
1,285  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
باسلام
دختري ٣٠ساله هستم كه تحصيلاتم در مقطع ارشد از دانشگاه خوب وكارمند بانك هستم
در خانواده باوضع مالي متوسط و بسيار ارام بزرگ شدم و از نظر شخصيتي شخصيت ارام هم ارام هستم بااينكه درطول روز به واسطه شغلم ادم هاي زيادي رو ميبينم و پيشنهاداتي هم كه بهم ميشه نميتونم بگم كم بوده اما هيچوقت نتونستم مورد دلخواهم رو بعنوان يك خواستگار پيدا كنم
كساييكه من ازشون خوش ميومده تا الان و ميتونستم براي ازدواج بهشون جواب مثبت بدم قصدشون خواستگاري نبوده و جهت دوستي بهم پيشنهاد ميدادن
چون در جامعه ما در ابتداي دوستي با پسر معمولا درخواست غيرمعقول از دخترها ميشه الان با هيچ پسري هم دوست نيستم
حدود٤سال پيش يك رابطه و دوستي ٥ساله با پسر مورد علاقمو بهم زدم چون متوجه شدم قصدش ازدواج نيست و تقريبا تا ٣سال اصلا نميتونستم به هيچ كس فك كنم و بنظرم همه دروغگو بودن چون تاثير فوق العاده بدي تو ذهنم گذاشت
اما الان كه ميخوام با كسي كه مورد پسندم هست اشنا بشم متاسفانه نميتونم مرد دلخواهم رو جذب كنم

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
06 آبان 1397 ساعت 13:49

درود بر شما

توضیحات تان را خواندم و متوجه شدم نوعی نگرانی از مورد سواستفاده قرار گرفتن در شما وجود دارد. 

به نظر می رسد که به دلیل عدم اعتماد به آقایان و رابطه ناموفقی که چند سال قبل داشته اید، راه روابط جدید را بسته باشید. رابطه ناموفق به خودی خود نمی تواند چنین تاثیری در دراز مدت بر کسی بگذارد مگر اینکه زمینه ایجاد این بی اعتمادی از قبل در روان یک فرد وجود داشته باشد. یعنی توضیحاتی که در نامه تان نوشته اید نشانه هایی از طرحواره بی اعتمادی را در خصوص شما مطرح می کند. ضمن اینکه ممکن است رابطه ناموفق شما به دلیل این بوده باشد که طرف مقابل را به درستی انتخاب نکرده بودید (که البته توضیحی درخصوص رابطه و دلیل برهم خوردن نداده اید).

کسی که در تله بی اعتمادی قرار دارد از ترس اینکه دیگران از او سوءاستفاده جنسی و جسمی و عاطفی و مالی و … بکنند؛ با هیچ فردی وارد رابطه صمیمانه نخواهد شد و تنها می ماند. یعنی مسائلی که درباره رابطه عاطفی و احساس نگرانی درباره مورد سوءاستفاده قرار گرفتن احساس می کنید به این تله ارتباط دارد نه الزاما آدهای اطرافتان. زیرا آدمهای اطراف شما نه همه با هم دروغگو می توانند باشند و نه همه قصد سواستفاده خواهند داشت. درواقع این مسئله به ذهن شما برمی گردد و دلیل اینکه نوشته اید نمی توانم مرد دلخواهم رو جذب کنم، همین ذهنیت شماست که احتمالا اجازه نمی دهید کسی به شما نزدیک شود تا مبادا مورد سوءاستفاده قرار بگیرید.


با توجه به متن نامه تان به نظر می رسد شما درخصوص مردانی که قصد نزدیک شدن به شما را دارند ذهن‌ خوانی ‌می کنید. یعنی بدون آنکه شواهد کافی داشته باشید، حدس می ‌زنید که دیگران چه منظوری دارند و چه فکری در سرشان می‌پروانند (در جامعه ما در ابتداي دوستي با پسر معمولا درخواست غيرمعقول از دخترها ميشه). بهتر است بدون شواهد کافی حدسیات خود را معیار قضاوت قرار ندهید؛ زیرا ذهن شما بر اساس تجربیات بد گذشته خود، تمایل زیادی دارد که هر رفتار و گفتار را نشانه سوءاستفاده و فریب در نظر بگیرد.


جفری یانگ بنیانگذار طرحواره درمانی می گوید: ” به یاد داشته باشیم که ممکن است ما در شکل‌گیری این تله‌ها نقش نداشته باشیم ولی در تداوم آن‌ها مسلماً مسئول هستیم.”


توجه بفرمایید:

  • ممکن است شما نتوانید ریشه‌ها و عوامل دغدغه را از زندگیان حذف کنید اما شناخت دلایل آن می‌تواند به شما کمک کند که تسلط بر زندگی تان داشته باشید.


  • وقتی احساس بی اعتمادی به دیگران دارید و احتمال بدرفتاری از سوی آنها را پیش بینی می کنید؛ احتمال دارد انسان‌ها را سیاه و سفید ببینید. به ‌خود متذکر شوید که انسان‌ها همگی دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند. حتی یک فرد صبور نیز گاهی ممکن است بی‌ صبری از خود نشان دهد. تمرین کنید که انسان‌ها را به ‌صورت طیف ببینید. این توانایی به شما کمک می‌ کند تا بتوانید با قسمت‌های مثبت و خوب هر فرد ارتباط پیدا کنید.


  • یک آقا، ابتدا باید شما را ببیند و نسبت به شما احساس جذب کند و اینکه اگر کسی از فیزیک شما خوشش آمد یا با توجهی از سوی آقاپسری مواجه شدید، الزاماً به معنای نیت منفی نیست. اجازه بدهید مردان اطرافتان به شما ابراز علاقه کنند و یا اینکه اگر فردی مطلوب شماست، ویژگی های مثبتش را متذکر شوید و فضایی ایجاد کنید تا اگر علاقه ای دوسویه بود، فرد مورد نظرتان بتواند آن را ابراز کند.


  • انسان موجودی اجتماعی است و طبیعی است که بخشی از حال خوش ما برگرفته از رابطه با دیگران باشد. می توانید به جای تنها ماندن و ترسیدن از سوءاستفاده هایی که شاید اصلا در زندگی تان به وجود نیاید، دامنه ارتباطات با افراد مورد اعتمادتان را افزایش دهید. دیدن الگوهای رابطه عاطفی موفق می تواند به شما سرنخ بدهد تا بتوانید نشانه های یک رابطه خوب را شناسایی کرده و ملزومات آن را در ذهن تان پایه ریزی کنید.


مطالعه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، نوشته جفری یانگ خدمت شما پیشنهاد می شود.

22074.jpg

از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه