سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

با همسرد زود رنج و حساس چه باید کرد

پرسش

تاریخ ثبت : 13 آبان 1397
1,048  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
همسر من بسیار زودرنج است .به طوری که با کوچکترین انتقاد و حتی اظهار نظر مخالفی ناراحت میشود.و گاها نمیتواند جلوی خشمش را بگیرد . در تمام مواقع که در خانواده هستیم نگران این هستم که از حرف کسی رنجیده شود.خانواده من هم با او معذب هستند و ترجیح به کناره گیری گرفته اند .
نمیدانم بابت این زودرنجی و قضاوتی که درباره خانواده ام دارد چه کنم؟ اصلا زودرنجی درمان هم دارد؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
14 آبان 1397 ساعت 15:32

با سلام


عوامل متعددی می تونه باعث زودرنجی یا تحریک پذیری بالا در همسر شما بشه. که عمده ترین آنها عوامل روانی و جسمی ست.

عوامل روانی شامل : استرس-اضطراب-افسردگی 

و عوامل جسمی هم از قبیل :مشکلات خواب - دیابت-پایین بودن قند خون- کم خونی - پرکاری تیروئید و...


پیشنهاد میشه در وهله نخست،  جهت ارزیابی مشکلات جسمی،  به پزشک متخصص مراجعه نمایند. تا ضمن بررسی علل احتمالی، و انجام آزمایشات لازم، گزینه های درمان مدنظر قرار گیرد.


در خصوص عوامل روانی نیز، همانطور که اشاره شد طیف گسترده ای از متغیرها در شکل گیری و بروز این احساس موثر هستند :  استرس ، اضطراب ، اعتماد به نفس پایین و حتی داشتن تله نقص و شرم. 


همسر شما ممکن است آستانه ی تحمل پایینی در مواجهه با رویدادها داشته و یا وضعیت شغلی پرفشاری داشته باشند. در هر صورت با درنظر گرفتن این وضعیت می توانید شرایط را کمی مدیریت کنید. البته احتمالا او نیز از اینکه در چنین موقعیتی ست احساس و حال خوبی ندارد. شما می توانید با کنترل شرایط در تعاملات خود، این میزان از تنش را خنثی نمایید. 


گاهی خشم زیاد، خشم متقابل به همراه میاره. عموماً احساسات ، همتاهای خود را تحریک میکنند. شادی ، شادی را تحریک میکنه. کم حوصلگی ، کم حوصلگی را ، و انتقاد ، انتقاد را به همراه میاره. بنابراین چنانچه در مواردی که ایشان ناخواسته دچار چنین واکنش هایی می شوند، کمی خویشتن داری و حفظ ارامش درونی تان، به مرور باعث کاهش تنش و برگشت به شرایط عادی میشه. و این سیکل مثبت چنانچه تکرار بشه حتی به تدریج، باعث تغییر مثبت در بروز هیجانات ایشان نیز می شود.


وجود تله نقص و شرم، باعث میشه برخی افراد در برابر هرگونه انتقاد، واکنشی شدید نشون بدن.احساسات شکننده ای دارند. در عین حال آنها به همان صورت که از انتقاد بیزارند به شدت به همدلی و همدردی واکنش مثبت نشون میدن.و سریع جذب میشن. قدرت دلسوزی بالایی دارند و در صورتی که بتونید این احساسات را بهشون منعکس نمایید  به تدریج راه خودتون رو برای کنترل این شرایط پیدا خواهید کرد.



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه