سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چگونه در پایان دهه سوم زندگی هدفهایم را الویت بندی کنم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 21 آبان 1397
1,788  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
باسلام،من یه خانم 29ساله ی مجرد هستم،و در آستانه تولد ۲۹ سالگیم دچار سردرگمی شدم که کدام یک از اهداف و آرزوهایم را باید دنبال کنم و قید کدام یک را بزنم.من کارشناسی معماری دارم و الان مرددم که ادامه تحصیل بدهم یا نه؟بعد از دوره لیسانس با خودم قرار گذاشتم اول وارد دنیای حرفه ای و کار بشوم و با یک استقلال مالی ادامه تحصیل بدهم؛اما متاسفانه کار دائم پیدا نکردم و بصورت پروژه های اجرایی و حتی دانشجویی کسب درآمد کردم و به دلیل عدم برنامه کاری منظم نتونستم برنامه ریزی کنم برای ادامه تحصیل،در صورتی که همیشه هدفم ادامه تحصیل یوده هم بخاطر علاقه ام هم برای اثبات خیلی چیزا به خودم، ضمن اینکه الان در محیط کار هم غالب افراد کارشناس ارشد هستند.اما وقتی مطرح میکنم همه می گویند ارشد بخوانی که چه بشود؟دوستانی که ارشد خواندن چه کار کردند؟(با توجه به اینکه در شهر ما؛رشت،کار بسیار کم هستش)بروی دو سه سال عمرت را هدر بدهی که چه؟و باتوجه به نوع رشته ات از کار و دنیای حرفه ای دوسال عقب میمانی.احساس میکنم دیر به فکر افتادم.از طرفی باید نرم افزارهای تخصصی مون رو قوی تر و حرفه ای تر یاد بگیرم تا از دنیای حرفه ای جا نمونم، از طرفی برای آزمون فوق العاده سخت پروانه طراحی که امتیاز خیلی خوبی برای کار ما هست باید آماده بشم و یه عالمه برنامه و کار دیگه که اگر بخوام ارشد بخوونم باتوجه به اینکه میخوام حتما یه دانشگاه خوب و سراسری قبول بشم رسیدن همزمان بهشون خیلی سخت و یا حتی غیر ممکن میشه...از طرفی هم از ارشد نمیتونم بگذرم و میترسم بعد ۳۰ سالگی این حس پشیمونی شدیدتر بشه،نمیتونم الویت بندی کنم، نمیتونم متوجه بشم این ادامه تحصیل برام واجبه یا فقط یه پافشاری به یه فکر و هدف قدیمیه،لطفا راهنماییم کنید

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
09 آذر 1397 ساعت 23:55

درود بر شما

دغدغه های شما قابل درک است و البته نشان می دهد فردی کوشا هستید و برای ارتقای زندگی خود به فکر تلاش بیشتر هستید که این نکته ای مثبت درخصوص شماست.

تغییر از ویژگی های زندگی است؛ همه تغییر می کنند و همین طور چیزهایی که دوست داریم و دوست نداریم. بعضی از چیزهایی که مثلا دو سال پیش مطلوب ما بوده، اکنون احساس ناخوشایندی به ما می دهند. بنابراین این تغییرات غیرعادی نیست و بهتر است خود را از سی سالگی به بعد نترسانید. اتفاقا گذشت زمان و اندوختن برخی تجارب سبب دیدِ بازتر جهت استفاده از این تجربه ها می شود.


گام مهم برای اینکه بدانیم چگونه برای آینده برنامه ریزی کنیم، این است که بفهمیم که چه‌چیزها و چه‌کارهایی به ما انگیزه‌ی بیشتری می‌دهد. مثلا ادامه تحصیل برای شما آیتم مهمی است که در نامه تان به آن اشاره داشته اید. دستیابی به آنچه که برای ما مهم است، سبب آرامش و حال خوب ما می شود. بنابراین بهتر است جملات نا امید کننده برخی همکاران خود را مدنظر قرار نداده و برای آنچه که دوست دارید تلاش کنید. شاید همکارانی که مدرک ارشد دارند از تحصیل در این مقطع انتظاراتی داشته اند که برآورده نشده. اگر چنین چیزی در مورد آنها هست دلیل نمی شود که شما آینده کاری و تحصیلی خود را از دید آنها ببینید. همچنین برخی از همکاران نیز احتمال دارد که رفتارهای منفی نسبت به ارتقای تحصیلی یک همکار جوان نشان دهند. شما به فکر رسیدن به خواسته ای باشید که برای شما ارضا کننده است. یعنی وقتی علاقمند به ادامه تحصیل هستید، آن را در اهداف خود بگنجانید.


شانس یادگیری و رشد بیشتر فردی و کاری را از دست ندهید؛ از هر طریقی که در حرفه شما وجود دارد به یادگیری دوره های آموزشی و مطالب کاربردی مربوط به حرفه خود بپردازید. همزمان با تلاش برای ادامه تحصیل، از آموزشهای حرفه ای لازم هم بهرمند شوید.


اولویت بندی به شما کمک می کند که تمرکزتان را به طور گام به گام معطوف اهداف تان کنید. مثلا از خودتان بپرسید: 2 سال دیگر، داشتن مدرک تحصیلی ارشد بیشتر برای آینده حرفه ای تان کاربردی تر است یا پروانه طراحی؟ داشتن مدرک ارشد به لحاظ مالی برایتان سودمند تر است یا پروانه طراحی؟ زودتر دست یافتن به کدامیک برای شما بهتر است؟ چشم انداز این اهداف را برای خود مشخص کنید. 


در نظر داشته باشید که برنامه ریزی برای مواردی مثل آموزش شغلی یا پروانه کاری به معنای چشم پوشی کردن از تحصیل در مقاطع بالاتر نیست. بلکه به معنای تعیین اهمیت اهداف و موارد پیش رو برای پیشرفت حرفه ای است. سن و سال نیز مانعی برای ادامه تحصیل نیست.

آموزش غیر حضوری "توانگرشو: درسهای بهبود کسب و کار" خدمت شما پیشنهاد می شود.

موفق باشید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری- خانه توانگری طوبی

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 24
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه