سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

مشکل مالی با پدرم

پرسش

تاریخ ثبت : 21 آبان 1397
874  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
من 31 سالمه و مجردم. پدرم 57 سالشونه. و حدود 17 سال پیش ورشکست شده و الان اوضاع مالی افتضاحی داره.
من و برادرم میریم سر کار و پولی از پدرم نمیگیریم (به جز پول خورد و خوراک خونه)
مشکل من اینه که ایشون اصلا فکر مالی درستی نداره. اولویت بندیهاش اشتباهه. مثلا شغلشون رانندگی هست با ماشین شخصی خودشون. الان 2 میلیون خلافی ماشینه که نداده، از اول سال بیمه ی ماشینو نداده، گواهینامه ش رو تمدید نکرده و... و بهانه ش اینه که پول نداره و هرچی درمیاره خرج خونه میکنه.
من واقعا نگرانم. از یه طرف میگم مثلا کمکش کنم ماشینو بیمه کنه چون اینطوری بزنه به یکی هزینه ش از کل زندگی ما بیشتر میشه. از یه طرف میگم امسال من بدم، بعدش چی؟ بقیه ی خرجها چی؟
تقریبا همه ی پولی که درمیاره خرج خورد و خوراک خونه میکنه! حتی ماشین خراب بشه باید از پس انداز بره تعمیرش کنه!
اصلا هیچ فکر مالی بلندمدتی نداره! خیلی هم لجبازه و قبول نمیکنه داره اشتباه میکنه.
واقعا گیر کردم، نمیدونم رفتار درست با ایشون چیه؟ میدونم وضعیت مالیش خوب نیست، اما اینطوری هم خودش حرص میخوره هم مامانم، هم من از نگرانی حالم بده :(
خیلی ممنون میشم که راهنماییم کنین که برخورد درست با ایشون چطوری باید باشه.

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
05 آذر 1397 ساعت 14:18

درود بر شما

توضیحات تان را خواندم. قابل درک است که وجود برخی تنشها در خانواده می تواند شرایط سختی را برای ما ایجاد کند.

درباره پدر  بزرگوارتان توجه بفرمایید که نمی توان فردی را که شش دهه به یک شیوه زندگی کرده تغییر داد. در عین حال می توان با ایشان همکاری کرد و یا به طوری که باعث رنجش و یا واکنش منفی ایشان نگردد، دیدگاهتان را مطرح کنید (بدون امر و نهی یا انتقاد تند).

زمانی که می خواهید با پدرتان گفتگو کنید بهتر است نظرشان را بپرسید و سپس نظر خود را بگویید. از نظردهی مستقیم و جملاتی که می توانند سبب موضع گیری منفی و لجبازی پدرتان بشود پرهیز نمایید.

اگر حرفی مطرح شد که پدرتان در برابرش مقاومت کردند ابتدا آن رفتار را مورد نقد قرار ندهید حتی بهتر است برای کاهش مقاومت ایشان، رفتارشان را تایید کنید (من هم اگر جای شما بودن شاید چنین دیدگاهی داشتم)

چنانچه نظری در خصوص مسائل مالی و بودجه بندی دارید آن را آرام و بدون انتقاد دیدگاه پدرتان مطرح کنید. به عنوان مثال به جای اینکه بگویید ما همه نظرمان این است می توانید با این ادبیات ارتباط برقرار کنید : پدر، این هم نظری ست که من در این خصوص داشتم و چنانچه مایل باشید در موردش فکر کنیم؟ " البته نظر مادر هم تا حدودی مشابه پیشنهادی هست که میخواهیم در موردش صحبت کنیم. نظرتان چیست ؟"

مسئله مهمی که نباید نادیده بگیرید، سلامت روحی و آرامش و یا ازدواج کردن خودتان است. البته قابل درک است که شرایط موجود در فضای خانواده بر روان اعضا تاثیر بگذارد. اما شما نیز در آغاز دهه چهارم زندگی بایستی بتوانید به فردیت دست یافته و مسائل مربوط به برنامه ریزی مالی خانواده را به پدرتان واگذار کنید. یعنی بهتر است دغدغه اصلی شما مسائل مربوط به خودتان باشد نه مشکلات مالی پدرتان و یا اختلافات والدین تان در این مورد. چرا که شما با اشتغال، به نوعی در مورد مسائل اقتصادی خانواده تشریک مساعی دارید. بهتر است این مسئله را در نظر بگیرید که در صورت داشتن موقعیت مناسب ازدواج، داشتن مبلغی پس انداز بیشتر می تواند برای شما مفید باشد تا پرداخت بیمه ماشین پدرتان.

موفق باشید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 9
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

05 آذر 1397 ساعت 14:23
واقعا خیلی ممنووووونم :*
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه