سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تیک عصبی

پرسش

تاریخ ثبت : 23 آبان 1397
1,673  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام. من 35 ساله هستم و از سنین نوجوانی دچار تیک شدم. نمیدونم که باید اسمش رو تیک بزارم یا عادت. منقبض کردن عضلات شکم باز و بسته کردن انگشتان دست و پا حبس کردن نفس به طوری که عضلات گلو و صورت درد میگیره نفس های عمیق کشیدن حرکت دادن گردن انگار که بخواهم خستگی در کنم. اضطراب و استرس از نوچوانی داشتم الان خیلی کمتر شده ولی به محض اینکه اضطراب بگیرم این حرکات هم بیشتر میشه . گاهی اوقات سعی میکنم کنترلش کنم ولی موقتیه. خیلی ازم انرزی میگیره و خیلی خسته ام میکنه. وقتی خیلی ناراحت و عصبانی میشم حمله عصبی بهم دست میده تنگی نفس و درد قفسه سینه و پشت. حساس و زود رنجم و در مورد بعضی چیزها وسواس فکری دارم. نمیدونم این تیک یا عادت به انقباض ماهیچه ها درمان داره یا نه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
27 آبان 1397 ساعت 11:31

سلام دوست گرامی


با توجه به نوع و سیر زمانی علائمی که مطرح نمودید احتمالا نشانه هایی از  تیکِ حرکتیِ مزمن  را به همراه داشته باشید. عملکرد تیک ها، رها ساختن فشار و تنشه. با این حال،  زمانیکه خودشان تبدیل به مشکل می شوند نیازمند مداخله و درمان خواهند بود.


مداخلات درمانی به دو شکل رواندرمانی(رفتاردرمانی)  و دارودرمانی ست.  اولویت نخست،  با توجه به وجودِ علائمِ همزمانِ دیگر، مراجعه به روانپزشک می باشد که لازم است در این خصوص اقدام نمایید.


با این حال اتخاذ برخی راهبردها می تونه در کاهش تدریجی علائم تا حدودی موثر باشه :

سعی کنید تا جایی که امکان داره از شرایط استرس، اضطراب  فزاینده اجتناب کنید. میان فعالیت های خودتون، کمی استراحت کرده و با انجام برخی فعالیت های آرام و لذت بخش، این تنش ها را آزاد کنید. 


پیش از اینکه خیلی خسته بشید فعالیت خودتون رو کاهش بدید. برنامه ی خواب و بیداری تون رو مدنظر داشته باشید. وقتی که کیفیت و کمیت خوابِ مناسبی داشته باشید بهتر می تونید در وقت بیداری بر فعالیت های خودتون کنترل و تمرکز داشته باشید.


پاسخ های جایگزین در مقابلِ عادت ها، در زمانیکه نزدیک به تجربه ی این علائم هستید میتونه بسیار موثر باشه : به عنوان مثال زمانیکه میخواهید عضلات  شکم رو منقبض کنید روی حرکت و گردش کمر به سمت چپ و راست تمرکز کنید. به همان شکل که نشسته و یا ایستاده اید. نمونه ای از حرکتی که موقع حرکات نرمشی انجام میدهیم.

و یا زمانیکه میخواهید انگشتان دست و پاتون رو باز و بسته کنید. انگشتان دست رو روی هم قرار داده و چند ثانیه به طرف جلو کشیده و نگه دارید. 

نفسِ عمیق، و آزاد کردن آن در سه مرحله، کمک میکنه روی ریتم حرکات تنفسی خودتون کنترل داشته باشید.


فعالیت های ورزشی روزانه ( ایروبیک و نرمش های مرتبط ) در آزاد کردن تنش و کاهش اضطراب و خستگی بسیار موثره. سعی کنید آن را در روال برنامه های خودتون قرار بدید.



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

خانه توانگری طوبی




ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 27
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

29 آبان 1397 ساعت 01:30
بسيار ممنونم از پاسخ كامل و واضحتون. بله دقيقا احساس ميكنم كه تنش و يه جو ر انرژى منفى هست كه با اين حركات بخوام رهاشون كنم ولى انگار بيشتر خسته ام ميكنه . حتما با پزشك مشاوره ميكنم و راهكار هاى شما رو انجام ميدم. سپارگزارم
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه