سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چگونه از مسئولیت پذیر بودن پارتنرم مطمئن شوم

پرسش

تاریخ ثبت : 29 آبان 1397
1,312  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام، من مدت 7-8 ماه هست با آقایی آشنا شدم به قصد اردواج. من 35 ساله و ایشون 38 ساله. از اونجایی که خودم دختر مستقلی هستم دوست دارم همسرم هم بتونه به موقع تصمیم گیری کنه. اما عموما هر حرفی میشه یا هر کاری که میخایم بکنیم میگه هرچی تو بگی، من نمیخام اینطوری باشه معتقدم همسرم باید نظر بده شاید موضوعی از دیدم مخفی مونده باشه. من میترسم که این "هرچی تو بگی" از سر دوس داشتن نباشه بلکه بخاظر این باشه که نمیخواد مسوبیت هیچ چیزیو ( حتی اینکه کدوم رستوران بریم) بپذیره که بعدا تبعاتش متوجه اون نباشه. نگرانم که بخواد کلا از زیر بار مسولیت چه بزرگ چه کوچیک شانه ختای کنه
ممنون میشم راهنماییم بفرمایید، با توجه به سنم نمیخام این شانس ازدواج رو از دست بدم چون از مابقی جهات ( اخلاق، خوش رویی، وضعیت کاری، خانوده و...) واقعا گرینه مناسبیه

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
04 آذر 1397 ساعت 23:36

سلام دوست عزیز

نامه شما را خواندم، به نکته ظریف و مهمی اشاره کردید. این ویژگی که شما مطرح کردید تمایل دارید یارتان در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشد، می تواند به نوعی اقتدار ایشان را نشان دهد. در واقع شما نیاز دارید که اقتدار لازم را در ایشان بیینید. اقتدار فرد در تصمیم گیری ها مشخص می شود که حرف آخر را در برخی مواقع بتواند بزند و مسئولیتش را هم بپذیرد.

پیشنهاد می کنم که راجع به این موضوع با ایشان به وضوح صحبت کنید، ممکن است ایشان قصد دیگری در این کار داشته باشند، مثلا احترام به شما، یا در اولویت قرار دادن شما  و نظر شما و این در حالی باشد که برای شما این رفتار معنای متفاوتی را در بر دارد.

اما بهتر است که چگونه به موضوع اشاره کنید.پیشنهاد می کنم برای مطرح کردن این موضوع چند نکته را در نظر داشته باشید.

1- به یک واقعه که مصداق این موضوع بود اشاره کنید و موضوع را بدون قضاوت و سرزنش و سوگیری ماجرا را  توصیف کنید.مثلا دیشب که می خواستیم به رستوران بریم ، من دیدم که به جای پیشنهاد خودت را گفتن 3 بار گفتی که " هرچی تو بگی"

2- در گام بعد احساس  و فکر خود را مطرح کنید و نیاز زیر این فکر را شناسایی کنید.

دیشب که می خواستیم به رستوران بریم ، من دیدم که به جای پیشنهاد خودت را گفتن 3 بار گفتی که " هرچی تو بگی" راستش من دلگیر شدم و یکم هم نگران فکر کردم که دلیل این پیشنهاد ندادن به خاطر چی می تونه باشه؟ ممکنه به خاطر این باشه که تصمیم گیری برات سخت باشه؟ دلم می خواست که نظر خودت را قاطعانه بگی  . 

3- و در نهایت و در گام آخر خواسته خود را مطرح کنید به نوعی که نیازتان برآورده شود. توجه کنید که خواسته تان را در گام آخر بیان کنید و با جمله ای مثبت، که طرف مقابل بداند دقیقا چه کاری لازم هست انجام دهد.

دیشب که می خواستیم به رستوران بریم ، من دیدم که به جای پیشنهاد خودت را گفتن 3 بار گفتی که " هرچی تو بگی" راستش من دلگیر شدم و یکم هم نگران فکر کردم که دلیل این پیشنهاد ندادن به خاطر چی می تونه باشه؟ ممکنه به خاطر این باشه که تصمیم گیری برات سخت باشه؟ دلم می خواست که نظر خودت را قاطعانه بگی  . من ازت  ممنونم که به نظر من احترام می ذاری و می شنوی خواسته و نظر من رو، اما ازت می خوام که نظر خودت رو هم به طور واضح و قاطع بیان کنی و مثلا دفعه بعد برای رفتن به رستوران تو پیشنهادی بدی.

 با این روش هم نظر و خواسته خود را مطرح کرده اید، هم متوجه می شوید اگر یار شما ملاحظاتی را داشته که شما ازش بی اطلاع بوده اید و از پیش آمدن سو تفاهم می توانید جلوگیری کنید.

و در موقعیت های دیگه با دقت بیشتری می توانید بررسی کنید که آیا ایشان با توجه به اینکه اهمیت موضوع تصمیم گیری و قاطعیت  از جانب شما روشن شده است آیا در تصمیم گیری ها شرکت می کنند و مسئولیتش را می پذیرند یا به نوعی شانه خالی می کنند.

با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه - خانه توانگری طوبی



معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

05 آذر 1397 ساعت 10:21
خیلی ممنونم از راهنمایی شما، حتما همین کارو انجام میدم و فیدبکش رو بهتون میدم. سپلس
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه