سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ضعف اراده در عملی سازی تصمیمات

پرسش

تاریخ ثبت : 10 آذر 1397
948  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام.

مدتهاست کانال شما رو دنبال می کنم و تعدادی از دروس غیرحضوری شما رو هم خریداری کردم (ازجمله توانگری).
اما مشکل من هنوز حل نشده.

مدتهاست که در تصمیم گیری هام دچار ضعف هستم. از این جنس که وقتی راجع به موضوعی فکر میکنم و به درستی‌اش پی می برم ، وقتی تصمیم می‌گیرم انجامش بدم خیلی ضعیف و بی اراده عمل میکنم. یکم که می‌بینم سخت شد و مشکل داره بر می گردم و دوباره تصمیمم رو مرور میکنم. دنبال یک راه آسون‌تر و ساده تر. و اگر راهی به ذهنم نرسه بیخیال می‌شم و یا تصمیمم رو عوض میکنم و ... .

به عنوان مثال، چندین ماه قبل تصمیم گرفتم برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام کنم. نیاز به تجدید مدرک زبان داشتم و با وجود اینکه مدتی براش تلاش کردم نمره دلخواهم رو نگرفتم!‌حسابی تو ذوقم خورد و بجای تلاش بیشتر برای نمره بهتر دارم فکر میکنم که اصلا کار درستی میکنم؟ شاید از اول مسیر اشتباهی رو طی کردم؟ اما منطقم باز میگه تصمیم درستیه اما همه اش فکر می کنم شاید بهتره روش آسون تری انتخاب کنم یا روی کشور دیگری متمرکز بشم.
همه اش هم از این نگرانم که چند سال دیگه بعد از اینکه خودم رو قانع کردم بیخیال این تصمیم بشم، به این نتیجه برسم که اگه امروز مجددا تلاش می کردم و دوباره امتحان می دادم شاید موفق شده بودم. ترس از اینکه مثل آدمی باشم که درست در دم دمای موفقیت، ناامیدانه دست از تلاش بر می‌داره.

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
12 آذر 1397 ساعت 01:23

با سلام واحترام

نامه تان را خواندم ومتوجه شدم که ضعف در تصمیم گیری باعث نارضایتی شما شده است وسعی در برطرف کردن آن دارید.باتوجه به اینکه انسان درطول زندگی  با انتخاب های مختلفی روبه روست وباید تصمیم گیری کند ،و بسیاری از این تصمیمات سرنوشت ساز هستند پس داشتن عزمی راسخ وتصمیمی محکم را میطلبد ، اما شما فرمودید در بسیاری از موارد به این نتیجه میرسید که باید کاری را انجام دهید وبه تصمیمی که گرفتید پایبند باشید اما باتوجه به مشکلاتی که در طول مسیر بوجود می آید شما دچار پشیمانی وشاید تغییر هدف یا مسیر شوید پس در اینجا ذکر چند نکته حائز اهمیت است ؛ اول اینکه چقدر در مورد تصمیمی که گرفته اید تحقیق وبررسی کردید وموانع ومشکلات آن را چک کردید ، نکته دوم اینست که دستیابی به هدفتان چقدر برای شما مهم است وبرای تحقق هدفتان چقدر انگیزه دارید.مورد دیگر اینست که مزایا ومعایب تصمیمتان را بنویسید تا از لحاظ منطقی به نتیجه گیری درست برسید. 

از دلایل ضعف در تصمیم گیری یا پشیمانی  داشتن شخصیت وسواس اجبار است که برای اینکه بهترین کار انجام شوداغلب اوقات کارهاوتصمیماتش به تعویق می افتد. دلیل دیگر اینست که همیشه یک دلیل پنهان برای عدم تغییر وعدم پایبندی به تصمیم وجود دارد مثلا( مهاجرت شما ) اینکه شما تصمیم گرفته اید در کشور دیگری زندگی کنید وباید اقدامات لازم را انجام دهید ولی با اولین مشکل ناامید میشود به این دلیل است که معایب ومزایای این تصمیمات برای خودتان کاملا روشن نیست وشاید کاملا به این پذیرش نرسیده اید که این مهاجرت برای شما بهتراست که این تردید ناشی از این میباشد که برای خودتان روشن نیست که مثلا آرامش برایتان مهمتر است یا بودن در کنار خانواده تان.

بنابراین باید از ذهن منفی گرا دوری کنید واجازه مرور افکار منفی  را ندهید وبا واقع بینی هدفهایتان را در نظر بگیرید وبرای به ثمر رساندن آن بارها وبارها تلاش کنید چرا که شکست به معنای  نداشتن توانایی نیست.سعی کنید مهارت تصمیم گیری را بیاموزید سپس تصمیم بگیرید وبرآن پایبند باشید وعواقب آنرا نیز بپذیرید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان‌

خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه