سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تفاوت در عقاید دینی و مذهبی تا چه اندازه مهمه؟

پرسش

تاریخ ثبت : 12 دی 1397
813  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. پسر اعتقاد دینی خاصی ندارد، و هیچ کدام از رفتارهای دینی را هم انجام نمیدهد(نماز، روزه و ....) اما دختر با ظاهر نرمال امروزی( بدون چادر و بدون عقاید شدید مذهبی) دینداری معمولی یی ر دارد. نماز و روزه و اعتقاد به پیامبر و امامان.
پسر تا جایی که این اعتقادات دختر ، دخالت مستقیمی در روابط دو طرفه یا تربیت بچه ها در آینده نداشته باشد، مشکلی ندارد.
دختر هم همینقدر که پسر جلوی بجا آوردن رفتارهای دینی او مثل نماز و وروزه و سفر مذهبی را نگیرد، با بی دینی پسر مشکلی ندارد.
نظر شما در مورد احتمال موفقیت ازدواج این دو نفر چیست؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
17 دی 1397 ساعت 13:37

درود بر شما

آنچه موفقیت یا عدم موفقیت یک ازدواج را مشخص می کند، چک کردن عوامل مهم و زیربنایی امر ازدواج است که شامل بلوغها و تناسبهای بین طرفین است. یکی از این تناسبهای مهم، تناسب مذهبی است.

عقاید دینی بخش مهمی از فرهنگ و ذهنیت یک فرد را تشکیل می دهد که از شیوه زندگی و فعالیت های روزمره تا تربیت فرزندان و نوع روابط و معاشرت ها تحت تأثیر آن قرار می گیرد. توجه بفرمایید که اختلاف عقاید مذهبی به تفاوت در دین و مذهب و انجام مناسک خلاصه نمی‌شود. بسیاری از افراد با دین و مذهب یکسان عقاید مذهبی متفاوتی دارند. این مساله در جامعه بسیار طبیعی است. اما وقتی بحث ازدواج در میان باشد، دقت و توجه به اختلاف عقاید مذهبی بسیار ضروری به نظر می‌رسد. ازدواج یک امر چند بعدی است و عقاید مذهبی یکی از این بعدهاست. عقاید مذهبی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند بر آرامش زندگی تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین باید عقاید مذهبی را به درستی، پیش از ازدواج بررسی کرد.

مواردی که لازمست بیشتر مورد توجه قرار بدهید شامل اینهاست:

  • تربیت فرزندان: آیا چک کرده اید فرزند شما در آینده به شیوه پدرش رشد خواهد یافت یا مادرش؟ تفاوتهای خود را چگونه برای فرزندتان توجیه می کنید؟ هرگونه عدم همسانی والدین با همدیگر تاثیرات منفی درازمدت بر فرزندان می گذارد. لازمست به جای ایده آل اندیشی از همان ابتدای آشنایی مشخص کنید که در تربیت فرزندان کدام سبک زندگی را می‌خواهید در پیش بگیرید؟ نوشته اید پسر اگر دخالت مستقیم دختر در تربیت فرزندان وجود نداشته باشد مشکلی ندارد. حال پرسش اساسی این است: مگر می شود یک مادر در تربیت فرزندش دخالت مستقیم نکند؟ در ماهها و سالهای آغازین رشد فرزندان که با نهادینه شدن باورها و درونی شدن ارزشهای خانوادگی همراه است، بیشترین درهم آمیختگی روانی بین مادر و فرزند وجود دارد. بنابراین امکان عدم دخالت مستقیم مادر در تربیت فرزندان وجود ندارد.
  • انجام مناسک و مسائل مربوط به اعتقادات مذهبی: ممکن است دخترخانمی عقاید مذهبی دارد تمایل به سفر زیازتی داشته باشد و آقاپسر تمایل به مسافرتهایی که با عقاید مذهبی خانم جور نیست. آیا دورنمای این تفاوتها را در ذهن خود تجسم کرده اید؟
  • نوع معاشرتها: برای فردی که عقاید مذهبی دارد پذیرش هر محیطی که با عقاید مذهبیش منافات داشته باشد یا معاشرت با افرادی که عقایدی مغایر با او را دارند راحت نخواهد بود. برای شما نیز ممکن است کنار آمدن با حضور برخی افراد و یا بودن در فضاهایی که مربوط به تقیّدات مذهبی باشد کار آسانی نباشد. طرف مقابل در چه مراسم و رویدادهای مذهبی شرکت می‌کند؟ آیا او در آینده از شما هم انتظار همراهی در این مراسم مذهبی را خواهد داشت؟
  • پوشش: ممکن است نوع پوشش شما و ایشان در درازمدت برای هم ایجاد نارضایتی کند. مثلا ایشان بخواهد حجابش را در حد عقاید خودش رعایت کند و شما ممکن است چنین چیزی را قبول نداشته باشید. دوران آشنایی و دلبستگی های ابتدایی دوران آشنایی نمی تواند باعث شود که در آینده این تناقضها سبب مشکل نشود.
  • آیا او به عقاید شما همان گونه که هست احترام می‌گذارد یا از شما توقع دارد تغییر کنید؟ شما چطور؟
  • آیا انتظاراتی که او از شما دارد در بلند مدت برایتان مقدور خواهد بود؟ انتظارات شما از ایشان چطور؟
  • آیا علایق و برنامه‌های تفریحی مشابه و هماهنگی دارید؟ (درمورد موسیقی مناسب و تمایل یا عدم تمایل به استفاده از رسانه‌های مختلف و ماهواره سوال کنید)
  • آیا رفتارهای اجتماعی شما مورد پذیرش طرف مقابل خواهد بود؟
  • باتوجه به تفاوت فرهنگی مذهبی، در رفت و آمدهای خانوادگی چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود؟ آیا سبک دورهمی‌ها و مهمانی‌هایی که در آن شرکت می‌کنید با باورهای طرف مقابل مطابقت دارد؟
  • برنامه ریزی مالی و اقتصادی خانواده به چه صورت خواهد بود؟ زکات و صدقه و خمس و... چه سهمی از پس انداز خانواده را به خود اختصاص می‌دهد؟ به احتمال فراوان برای فردی که باورهای مذهبی دارد چنین مخارجی یک مسئله مهم خواهد بود (از ایشان در این مورد سوال کنید)


برای موفقیت در ازدواج به عنوان یک رابطه جدی و بلند مدت، تشابه در عقاید و ارزش‌ها یک عامل اصلی و کلیدی محسوب می‌شود. دیدگاه مذهبی عقیدتی فرد بر بسیاری از جنبه‌های مهم زندگی مشترک تاثیر گذار است. ارزش‌ها و باورهای یک فرد مذهبی بر هدف گذاری او در زندگی، انتظاراتی که از همسرش دارد، برنامه ریزی مالی و اقتصادی، نحوه پرورش فرزندان و حتی نوع تفریحات و گذراندن وقت آزاد تاثیرگذار است. تفاوت زیاد در نگرش و دیدگاه مذهبی دختر و پسر، می‌تواند در آینده در روابط زوج و زندگی مشترکشان مشکلات جدی ایجاد کند. این تفاوت‌ها معمولا موجب می‌شود حداقل یکی از طرفین پس از ازدواج از طرف مقابلش، انتظار داشه باشد، که در رفتارهای فردی و اجتماعی اش تغییر ایجاد کند.

مَخلَص کلام اینکه: شکل‌گیری باورهای مذهبی از زمان نخستین سال‌های کودکی فرد آغاز می‌شود. ارزش‌‌های مذهبی و عقیدتی به آموزه‌هایی که از سوی خانواده، والدین و محیطی که فرد در آن رشد و تربیت شده بستگی دارد. این باورها در وجود شخص نهادینه می‌شود و تغییر دادن آن ساده نیست. بنابراین خدمت شما برادر گرامی توصیه می شود مواردی را که خدمت تان عرض شد با دقت چک کنید تا در نهایت بتوانید تصمیمی بگیرید که در مقایسه نسبت فایده به هزینه؛ رضایت خاطر شما در مجموع فراهم شود.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه