سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چگونه رفتارم را تغییر دهم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 20 دی 1397
1,235  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام
وقتتون بخير. دختری هستم سی و هفت ساله و مجرد
من با هر كسي كه ارتباط برقرار مي كنم چه جنس مونث و چه جنس مخالف به من ميگن اخلاقت خيلي بده،‌گير ميدي، ‌منفي نگري، ‌بدبيني.
به تازگی با آقايی آشنا شدم كه ايشون هم همين را ميگه و جالب اينجاست كه توي سه روز اين حرفها را به من ميزنه. متوجه شدم که حتما اين چيزهايي كه ميگن خيلي شديده كه ايشون تو اين مدت كم متوجه شده. یه چيز جالبی كه در ارتباط با اين آقا وجود داره اينه كه اگه چيزی را ميخواد من بايد سريع گوش بدم و انجام بدم و اگه من چيزی بخوام ميگه صبر كن، فعلا نميشه. اما اگه اين حرف را من بزنم ميگه مقابله به مثل نكن. چه جوری رفتار كنم كه اين فكر را نكنه؟
مشكلي كه خودم ميدونم دارم اينه كه اگه یه چيزي را ندونم، پيله مي كنم و بايد بهم بگن و وقتي نميگن سريع ناراحت ميشم و واكنش نشون ميدم. اگر هم يكی با من بد حرف بزنه سريع جبهه مي گيرم. پارتنرم باید تمام وقت حواسش به من باشه، يعني وقتی كه وقتش آزاده بايد با من تماس بگيره. ‌صبور نيستم و اگه ناراحت بشم سريع انتقال ميدم.

مهمترین سوال :
چی کار کنم که شریک عاطفیم فکر نکنه من قصد مقابله به مثل دارم؟ لطفا راهنماییم كنيد كه چه جوری ميتونم رفتارم را تغيير بدم و اصلاح كنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
19 بهمن 1397 ساعت 12:29

مریم عزیز

مرقومه شما را خواندم و از اینکه به ما اعتماد کردید از شما ممنونم

با توجه به آنچه برای ما ارسال کردید ظاهرا رفتارهایی که شما از آنها به عنوان مسئله یاد کردید الگوهای ارتباطی شما با دیگران شده است کما اینکه دوستانتان به رفتارهای مشابهی از شما اشاره می کنند.

در مورد رابطه عاطفی تان بخشی از حل شدن و به نتیجه رسیدن خواسته های شما شیوه های ابراز تقاضایتان است. برای اینکه خواسته هایتان را مطرح کنید باید اول کمی در مورد آن موقعیت بدون قضاوت و برداشت شخصی خودتان  صحبت کنید و بعد از احساس و نیازهایتان با طرف مقابل حرف بزنید. گفتارتان را با کلمه ی "من" شروع کنید، مثلا در فلان موقعیت من عصبانی شدم یا من ناراحت شدم و مثلا به توجه شما نیاز داشتم (خواسته ها و نیازها را مطرح کنید) بعد از این مراحل  پیشنهاد خود را مطرح کنید، مثلا اینکه در موقعیت های بعدی ترجیح می دهید چه اتفاقی بیفتد؟ اسم این الگو را
Fact - Feeling  - Offer
میگذاریم. با کمک این الگو  می توانید بخشی از خواسته هایتان را به شیوه ای متفاوت تر مطرح کنید.


در مورد قسمت دوم سوالتان ظاهرا شما تاب و تحمل ابهام و یا بلاتکلیفی را ندارید و شاید این باعث شود شما احساساتی مثل نگرانی یا اضطراب را زیاد تجربه کنید و شروع می کنید به قول خودتان "گیر دادن". با این پرس و جو و اصرار، نگرانی شما کم می شود ولی باوری که زیر این عدم تحمل ابهام است تقویت می شود.

 یکی از کمک هایی که به خودتان برای تغییر رفتار میتوانید انجام دهید تغییر این باور است که پارتنرم باید تمام حواسش به من باشد. همین باور میتواند باعث بهم ریختن و آشفتگی شما شود و با بی خبری از ایشان صبرتان را از دست بدهید و افکاردیگری به ذهنتان بیاید و بعد رفتاری انجام دهید که پشیمان شوید. ما در رابطه نیاز داریم محدودیت های واقع بینانه همدیگر را بشناسیم و به آنها احترام بگذاریم .

میتوانید بیشتر نسبت به خودتان دقیق تر شوید که آیا در حوزه های دیگر زندگی تان هم موقعیت هایی هست که محدودیت ها را نپذیرید و بخواهید اتفاقات طبق میل شما پیش برود؟

فصل رهاشدگی کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید به نظر می تواند به شما کمک کند 


با تشکر
خانه توانگری طوبی

زهرا محمدی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید

معرفی درس
مجموعه نبوغ عاطفی 1
بسته رهایی از تنهایی و مهرطلبی
ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه