سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تفاوت سنی

پرسش

تاریخ ثبت : 13 بهمن 1397
840  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام آقای دکتر.
من دانشجوی روانشناسی هستم و با یک آقایی که ۴ سال ازم کوچیکتر هست به مدت ۱۰ ماه هست که وارد رابطه عاطفی شدم و خانواده اطلاع ندارند. . با اینکه میدونم خانواده هر دوی ما با این موضوع به علت تفاوت سنی مخالفت خواهند کرد اما باز هم سعی در حفظ رابطه دارم. و از نظر ظاهر هم به گفته دوستان و حتی خود ایشون من ازش کوچیکتر دیده میشم. و براساس بحث ها و مکالمه هایی که داشتیم ایشون در بحث رابطه و مهارت های زندگی و ... از من اطلاعاتشون بیشتر هست و طبق گفته های استادم که باهاشون حرف زدن فردی منطقی و باهوش هستن. و استادم بهم گفت که مشکل خاصی وجود نداره و با احتیاط رابطه رو ادامه بدم. اما یکسری افرادمثل مادرم یا خواهر ایشون معتقد هستند که خانم نباید از آقا بزرگتر باشه چون بعد از زایمان از لحاظ ظاهری پیر تر میشه .
من چیکار کنم آقای دکتر ؟؟تفاوت سنی ممکن هست که باعث شکست رابطمون بشه. چون نمیخوام بعداز ازدواج طلاق بگیرم.
ایشون به خوبی ابراز هیجان میکنن. وقتی بحثی پیش میاد که مقصر ایشون هستن عذر خواهی میکنن و ثبات عاطفی و به بلوغ عاطفی رسید ن و مسئولیت پذیری بالایی دارند.

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
10 اسفند 1397 ساعت 21:45

درود بر شما

همه انسان ها در زندگی به مرحله ای می رسند که نیازهای عاطفی و احساسی شان پر رنگ تر از نیازهای مادی آن ها می شود. میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن، خواسته ای در نهاد آدمی است که اگر از طریق منطقی و بالغانه ارضا شود نتایجی مثبت خواهد داشت. 

موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • یکی از بهترین سفرها در زندگی تبدیل رابطه دوستی به ازدواج است. اما بازه سنی شما و ایشان در شروع رابطه، احتمال شیفتگی را مطرح می کند نه علاقمندی براساس در نظر گرفتن ملاکهای مناسب رابطه عاطفی. البته سن عقلی افراد الزاماً تابع سن تقویمی نیست. اما شروع رابطه در سن نوجوانی، ریسک انتخاب را به شدت بالا می برد.
  • دنیای دوستی دنیای رویاها و ایده آل هاست در حالی که زندگی مشترک دنیایی کاملا حقیقی و ملموس است .بنابراین آنچه که در این 10 ماه از ایشان دیده اید لزوماً نمی تواند نشاندهنده این باشد که شما در کنار ایشان ازدواج خوبی هم خواهید داشت.
  • سن ازدواج عامل مهمی است که می‌توانند رضایت از زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهد هر چند این عامل به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده باشد، اما عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس لازم به نظر می‌رسد میزان آمادگی سنی، روانی و اجتماعی طرفین مورد بررسی قرار گیرد. بطوریکه عدم پختگی روانی، عاطفی، جسمانی و اجتماعی طرفین مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد و روشن است رسیدن به سن و سالی که از لحاظ اجتماعی مناسب برای ازدواج به نظر می‌رسد به تنهایی قابل تکیه کردن نخواهد بود چرا که افراد مختلف در سنین متفاوتی به پختگی و آمادگی لازم برای ازدواج می‌رسند.
  • نمی توان گفت که اگر فاصله سنی معکوس باشد حتماً مشکل پیش می آید اما لحاظ نکردن موضوعات مهم در انتخاب، می تواند مشکلاتی به وجود آورد که جبران ناپذیر باشد. در مورد شما و ایشان، مسئله این نیست که 4سال بزرگتر بودن شما باعث مشکل است، بلکه سن شریک عاطفی شما در شروع رابطه مهم است. یک آقاپسر 16 ساله هر قدر هم که به نسبت سنش پخته باشد، هنوز در دوران بلوغ است. ممکن است کشش ایشان بیشتر تحت تاثیر هیجانات بلوغ باشد نه شناخت کافی از آیتمهای یک رابطه عاطفی. گذر کردن از مراحل مختلف رشد، تغییراتی را در نگرش افراد ایجاد می کند که روی انتخابهای شان تاثیر دارد. پس این احتمال وجود دارد که فردی که ما مثلاً در 18 سالگی به او دل می بندیم، در 28 سالگی برایمان جذابیت نداشته باشد. نوجوانی سن ثابت شدن ملاکها و دیدگاههای افراد نیست.
  • مسئله اصلی درخصوص شما و ایشان، بزرگتر بودن شما و دیدگاههای مادر شما و خواهر ایشان نیست، مسئله؛ سن شروع رابطه است. و این مسئله در مورد ایشان پر رنگ تر است زیرا شما دورانی که ایشان سپری می کند را پشت سر گذاشته اید، تحصیلات دانشگاهی تان رو به اتمام است و اکنون نیز مربی مهد کودک هستید. یعنی در مسیری از رشد که می تواند به شما کمک کند تا به پختگی دست یابید پا گذاشته اید. اما ایشان هنوز در دوران مدرسه است و هرقدر هم که نسبت به سن خودش بزرگ باشد اما هنوز به طور جدی زمینه رشد اجتماعی و فردی ایشان و موقعیتهایی که می تواند بر سلیقه آدمها و دیدگاههایشان تاثیر بگذارد برای ایشان فراهم نشده است. همین مسئله ریسک انتخاب شما و سرمایه گذاری عاطفی را بالا می برد.


احساس علاقه شما و ایشان کاملاً محترم است اما بهتر است مواردی را که خدمت تان عرض شد جهت ادامه رابطه و هرگونه تصمیم گیری مدنظر داشته باشید تا در مقایسه نسبت فایده به هزینه، رضایت شما در مجموع تامین شود.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه