سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ازدواج با پسری کلاس پنجم

پرسش

تاریخ ثبت : 21 بهمن 1397
1,908  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
۴ سال پیش بعد از ۶ ماه از همسر سابقم جدا شدم.بنده لیسانس جامعه شناسی دارم و نیمه وقت کار میکنم.اکنون خواستگاری دارم که از من ۵ سال کوچکتر است و از بستگان است،تا پنجم درس خوانده،خانه و ماشین دارد و شغلش بنایی است. با توجه به اینکه سنم به ۳۴ سال رسیده و مطلقه میباشم این ازدواج را درست میدانید؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
04 اسفند 1397 ساعت 14:30

درود بر شما مینا خانم

ازدواج بلوغهایی دارد و تناسبهایی را می طلبد. البته شما حق دارید که بخواهید ازدواج کرده و تشکیل خانواده بدهید اما لازمست پیش شرطهای آن را نیز مدنظر داشته باشید.


  • یکی از تناسبهایی که در ازدواج مطرح است، تناسب اجتماعی است. شما شغل دفتری دارید و ایشان بنا هستند. این تفاوت در نوع اشتغال شما می تواند سبب ساز نوع متفاوت سبک زندگی و معاشرت و دوستان و همکاران شود. آیا چک کرده اید که روابط اجتماعی ایشان و دوستان و همکاران این آقا با نوع ارزشهای شما تناسب دارد؟(تناسب الزاماً شباهت نیست، بلکه بدین معناست که تفاوتها سبب تضاد با هم نشود).
  • مسئله دیگر، سطح تحصیلات شماست. معمولاً اگر تمام تناسبها رعایت شود یک یا دو درجه بالاتر بودن تحصیلات خانم مشکلی را بعید است ایجاد کند. اما  سطح تحصیلات شما و ایشان تفاوت معناداری را مطرح می کند. البته پایین تر بودن تحصیلات، ربطی به میزان درک و رفتارهای خوب و ارزشهای انسانی یک فرد ندارد اما می تواند سبک زندگی و نگرش و دیدگاههای افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد.
  • تفاوت سنی معکوس بین حدود یک تا سه سال معمولاً به تنهایی مسئله خاصی در ازدواج نیست و می تواند در برخی ازدواجها وجود داشته باشد که بستگی به نوع توافق طرفین دارد. اما این فاصله سنی معکوس 5 سال، به همراه عدم همخوانی سطح تحصیلات و شغل شما و ایشان که سبک زندگی متفاوتی را ایجاد خواهد نمود، عوامل ریسک این ازدواج را بالا می برد. 


در نظر داشته باشید که همخوانی سطح تحصیلات و فاصله سنی و جایگاه اجتماعی و اشتغال، الزاماً تضمین کننده ازدواج دو نفر نیست؛ اما ناهمخوانی بین این عوامل ریسک انتخاب را بالا می برد و وقتی عوامل مهم یک انتخاب با همدیگر تناسب نداشته باشند احتمال ایجاد مشکلات اساسی را در ازدواج مطرح می کند که حتی می تواند سبب ناموفق بودن آن ازدواج شود. بدیهی است که شما به عنوان یک خانم مطلقه در جامعه ما با مشکلات و فشارهایی مواجه باشید اما چاره آن یک ازدواج بی تناسب نیست. البته به طور قطعی نمی توان گفت که اگر خانم و آقا در برخی زمینه ها با  هم تفاوت داشته باشند، حتماً زندگی شان ناموفق است ولی مهم است این تفاوتها  در سبک زندگی افراد؛ تفاوت معنادار ایجاد نکرده و یا حتی سبب تضاد در سبک  زندگی افراد نشود. در این مورد تصمیم نهایی با خود شما خواهد بود ولی مواردی را که خدمت تان گفته شد حتما مورد دقت قرار دهید. زیرا اگر در ازدواج دوم هم ناموفق باشید فشارهای بیشتری را متحمل خواهید شد. شما حق دارید که یک ازدواج متناسب داشته باشید.


توجه داشته باشید که به طور کلی در انتخاب همسر نکات زیر را بررسی نمایید:

1- فلسفه ازدواج: تصویر ذهنی شما از ازدواج خوب چیست؟ به چه شرایطی می گویید زندگی خوب و موفق؟ نظر طرف مقابل شما چیست؟ 

2- فردیت و بلوغ های چند گانه:

  • بلوغ عاطفی: توانایی مدیریت عاطفی/ شناخت احساسات خود: چرا از کسی خوشم می آید؟
  • بلوغ معنوی: باورها و اعتقادات فردی در این زمینه
  • بلوغ  شخصیتی: مسائل مربوط به شخصیت سالمتر مثل مهرطلبی یا وابستگی/ آیا بندنافش  از خانواده بریده شده و قادر به گرفتن تصمیمات مهم زندگی است؟
  • بلوغ جن.سی: توانایی جسمی در این خصوص، آگاهی از سلیقه خود
  • بلوغ مالی: داشتن شغل ثابت؛ مدیریت مالی و توان برنامه ریزی و بودجه بندی؛ مشخص بودن توقعات مالی طرفین
  • بلوغ اجتماعی: جایگاه اجتماعی فرد

3-  داشتن مطلوبیت ظاهری برای هم

4- اخلاق فردی/ اخلاق مالی ( نوع خرج کردن ها ) /تیپ شخصیتی شما دو نفر 

5- نحوه کنار آمدن با تفاوتهای شخصیتی و تفاوتهای ارزشی

6- نظام ارزشی ، هم فرکانس بودن در آینده 

7- سرگرمی ها، علایق، نحوه گذراندن اوقات فراغت 

8- هوش شخصی ، ارزش ها، علایق ، دوستان ، مطالعات و ...



از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه