سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ارتباط عاطفی با فرد پرمشغله (مهرطلبی /طردشدگی یا توقع منطقی)

پرسش

تاریخ ثبت : 14 اسفند 1397
1,040  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام دکتر
من چند سال هست که با فرد بسیار پرمشغله ای ( در حد رزیدنتی که توی درستون مثال زدید) در ارتباطم قبلتر از بعضی از رفتارهای ایشون شدیدا آزرده می شدم و خودم هم در مقابل بیشتر وقتها نخس بازی در آوردم تا اینکه با گوش دادن به درسهای شما با تله های خودم بیشتر آسنا شدم و سعی کردم عملکرد و دیدگاهم رو تغییر بدم ، با این تغییر متوجه شدم که خیلی از کارهای ایشون از بی توجهی یا بی علاقگی به من نیست و واقعا خیلی جاها دغدغه های دیگه اش مانع از یکسری چیزهای دیگه است. الان ارتباطمون در ابعاد مختلف خیلی خوبه ولی همیشه من باید پیش قدم باشم حتی برای تلفن زدن مثلا ولی ایشون هم همیشه استقبال می کنه مثلا پریروز گفتم بیا تصویری تماس بگیریم، آخر تماس گفت چه خوب شد دیدمت. یا اگه بگم همدیگه رو ببینیم .انگار که وسط مشغله هاش یادش می ره من هستم و می تونه تماس بگیره تا دلتنگی هردومون رفع بشه!!!
من به خاطر تله هام می ترسم که خیلی بین تلفنهامون فاصله بندازم ولی هفته پیش کل هفته زنگ نزدم چون می دونستم آخر هفته وقتی بفهمه تولدم زنگ می رنه ولی کل هفته که من نزنگیدم از طرف ایشون هم هیچی!

مهمترین سوال :
سوالم اینه آیا این موضوع ارزش داره با فکت فیلینگ آفر در موردش صحبت کنم یا اینکه با توجه به مواردی که گفتمفعلا لازم نیست صحبت کنم؟ می ترسم صحبت نکردنم از روی ترس از دست دادنش باشه ! گیج شدم دکتر!!
من قبلترها هم باهاش در این موارد خرف زدم ولی همیشه یه جورایی طلبکارانه حرف زده بودم و لحنم متوقعانه بود و ایشون هم خیلی ترتیب اثری نداد، بیش ۸ ماه از آخرین باری که باهاش در این مورد حرف زدم کذسته و تو این مدت دو ماه هیچکدوم زنگ نزدیم بعدش که من زنگ زدم انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و همه چی رو روال بود و چون من هم به خودم مسلط تر سدم خیلی چیزها فشنگ تر پیش رفته.الان فکر کردم اگه بحرفم با مهربونی باشه و تاکید اینکه مسغله هاش رو درک کنم ولی در عین حال ااینکه اگه اون زنگ بزنه برای من هم خوشحال و دلگرم کننده خواهد بود و خواهس کنم که اگه موافقه با حرفهام گاهی اون پیش قدم باشه

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
28 فروردین 1398 ساعت 20:35

باسلام واحترام

قبل از پاسخدهی به سوالتان از اینکه توانسته اید برای رفع مشکلاتتان کاری انجام دهید ودر این زمینه به اصلاح آنها بپردازید ، به شما تبریک میگویم.چرا که همه ما در زندگی تله هایی داریم ودر برقراری رابطه عاطفی این تله ها بیشترین خودنمایی وفعالیت را دارند ، بنابراین شناسایی واصلاح آنها گام مهمی در برقراری رابطه درست میباشد.

اما از آنجاییکه رابطه عاطفی یک امری دوسویه است وبرای داشتن رابطه ای که هردوطرف رابطه احساس خوبی داشته باشند ، نیاز است که هر دو نفر در رابطه برای نگهداری وحفظ آن تلاش کنند وبه کمبودها ونواقص آن توجه داشته باشند. بنابراین بهتر است حتما در خصوص نیازها وخواسته هایتان وبه طور کلی در زمینه بهبود رابطه تان با ایشان در فضایی آرام و به دور از دغدغه های کاری وروزمره گفتگو کنید. اینکه از ترس از دست دادن ایشان ویا به بهانه اینکه ایشان باید انتظاراتتان را بدانند ، در این زمینه خواسته تان را نگویید اشتباه است . چراکه گاهی اوقات ما به دلیل خطاهای ذهنی که داریم انتظارمان از دیگران مخصوصا شریک عاطفی مان این است که بدانند در ذهن ما چه میگذرد وما چه درخواستی داریم. توجه داشته باشید که شما تنها کسی هستید که بیش از هر شخص دیگری خودتان را میشناسید وهیچ شخص دیگری حتی صمیمی ترین افراد باشما نیز  نمی توانند ذهن شمارا بخوانند وبدانند که شما به چه چیزی از لحاظ حمایت، رابطه صمیمانه، تنهابودن، توجه، دوست داشتن و... نیاز دارید. اما این بدان معنا نیست که الزاما شما به هرآنچه که میخواهید باید دست پیدا کنید بلکه باید در رابطه بین نیازهای طرفین تعادل وتوازن برقرار شود وحتی در صورت وجود تعارض در نیازهای طرفین از طریق مصالحه به نتیجه برسید.

بنابراین اقدام درست صحبت با ایشان به شیوه فکت، فیلینگ وآفر میباشد، مثلا میتوانید اینگونه بگویید که پنجشنبه تولدم بود وشما برای تبریک تماس نگرفتید( فکت) ، من احساس کردم به من توجه نداری وناراحت شدم( احساس «فیلینگ»)، پیشنهاد میکنم مناسبت هایی مثل تولد و... را میتونیم کاری کنیم که یادمون نره ، نظرت چیه؟ ( پیشنهاد یا آفر). به یاد داشته باشید زمانیکه از این شیوه استفاده میکنید هم زمان چند نیاز را مطرح نکنید وبریک موقعیت خاص وتغییر یک یا دو رفتار تأکید نمایید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید

معرفی درس
ساختن رابطه عاطفی بدون شکست
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه