سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اعتیاد به موبایل

پرسش

تاریخ ثبت : 17 اسفند 1397
2,053  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. من دختری بیست و سه ساله هستم از خانواده ای تقریبا بسته و سنتی. بسیار دختر مطیعی بودم. اما همیشه یادمه که غمگین بودم. الان مشکلم اینه که حس میکنم تحمل هیچ گونه فشاری رو ندارم. همش دلم میخواد از زیرشون در برم. به شدت به گوشیم اعتیاد دارم و همین اعتیاد حس پوچی بهم میده. هر کاری هم تا حالا کردم جواب نگرفتم. من تا حالا با هیچکس رابطه نداشتم و از لحاظ عاطفی و جنسی احساس نیاز شدیدی میکنم. شش ماه پیش با یکی وارد رابطه شدم که اون هم به خاطر رفتن من و خیانتی که بهم کرد به هم خورد. همینطور هر کاری رو شروع میکنم وسطش به این پی میبرم که چقدر زندگی پوچه و نصفه ول میکنم. همش افکار بد دارم و نگرانم اتفاق بدی بیافته و من افسرده بشم، چون حس میکنم لب مرزش هستم. وقتی هم که خیلی حالم بد میشه فقط فکر مردن به سرم میزنه. هیج وقت سابقه خودکشی نداشتم، حتی به اینکه چه جوری خودم رو از بین ببرم هم تا به حال فکر نکردم. رفتم کانادا و به خاطر فشار زیادی که روم اومد نتونستم تحمل کنم و برگشتم. من میخوام از زندگیم یه معنایی بسازم، باید چی کار کنم که: اول این گوشی رو از خودم جدا کنم؟ دوم کارهام رو تموم کنم و نصفه رها نکنم و سوم شاداب تر باشم؟

مهمترین سوال :
چی کار کنم که بتونم اعتیاد به گوشی رو از خودم دور کنم؟ من سه روز پیش چالش گذاشتم که صبح ها گوشیم رو چک نکنم و تا حالا که موفق بودم. اما در طول روز استفاده ازش زیاد میشه، چون علاوه بر گوشی اعتیاد به موسیقی هم دارم. اصلا تحمل سکوت رو ندارم. باید چی کار کنم که به این درگیری پایان بدم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نعیمه داودی منش
نعیمه داودی منش
20 خرداد 1398 ساعت 20:20

همراه گرامی سلام!

رفتارهای اعتیادی مثل اعتیاد به گوشی و فضای مجازی در حقیقت راهِ اجتناب و فراری هست از مسائل بیرونی!

 درکنار راهبردهای مدیریت زمان برای ترک این رفتار، حتما باید نگاهی به مسئله ی بیرونی و چه بسا مسئولیت های بیرونی داشته باشید!

بهتر هست با این سوال از خودتون شروع کنید که اگر زمانتون رو برای فضای مجازی و گوشی صرف نکنید، چه کارهایی انجام میدید؟ اگر بتوانید گوشی موبایل خود را رها کنید زمانتون به چه نحو خواهد گذشت؟

بین گفته هاتون به وضوح الگویی تکراری دیده میشه که در حقیقت خروج از این چرخه ی معیوب  میتونه از اهداف درمانیتون قرار بگیره.  طرحواره (تله) ی شکست که با نیمه رها کردن کارها، انتخابهای دردسرساز در روابط و رفتارهای اعتیادگونه (به موبایل یا چیزهای)  به وضوح دیده میشه که موجب فرسودگی و ناامیدی شما شده.

و از طرفی بررسی روابط و کارهای نیمه تمام در گذشته باعث فرسودگی و‌ناامیدیتون میشه و از جهتی همین احساس ناامیدی و فرسودگی ، مانع از تلاش های بیشتر و تغییر سبک زندگیتون میشه که درحقیقت موجبِ عدم تلاش و درنتیجه ناکامی بیشتر میشه!

‌برای این مسیله (ناامیدی)بهتر هست از دو جهت اقدام کنید (اقدامات رفتاری و پرداختن به ریشه ی مسایل)

اقدام رفتاری میتواند به این صورت باشد که  چند رفتار کوچک (مثل مرتب کردن تختخواب در صبحها، یا همین چک نکردن گوشی در ابتدای بیداری)را انتخاب کرده و در هر هفته فقط یکی از کارها را به رفتار ثابت تبدیل کنید و بعد از فیکس شدن، رفتار جدید و کوچک دیگری را اضافه کنید.


برای پرداختن به ریشه ی مسایل هم، اینگونه بررسی کنید: فرض کنیم شما در کار مهاجرت یا ارتباط موفق شده اید، این موفقیت باعث می شود چه چیزهایی را از دست بدهید؟ فکر می کنید چه مسیولیتهایی را باید بپذیرید؟ گاهی اوقات تلاش می کنیم که ندانیم عملکردمان در بهترین شرایط چگونه است. یعنی وقتی تمام سعی و‌تلاش خودمون رو‌معطوف به کاری می کنیم اما ممکن است بفهمیم نتیجه ی کار آنقدرها هم که فکر می کردیم خوب نیست، پس یا کار را درست انجام نمی دهیم یا نیمه کاره رها میکنیم. این مدل رفتاری میتواند عامل ایجاد ناامیدی باشد که با بررسی دقیق تر میتوان آن را شناسایی و در جهت ترک آن گام برداشت.


با سپاس از اعتماد شما

نعیمه داودی منش

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید از انتشارات ارجمند

معرفی درس
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)
از اهمال کاری تا پردستاوردی

توصیه های پیشنهادی
اقدام رفتاری میتواند به این صورت باشد که چند رفتار کوچک (مثل مرتب کردن تختخواب در صبحها، یا همین چک نکردن گوشی در ابتدای بیداری،و...)را انتخاب کرده و در هر هفته فقط یکی از کارها را به رفتار ثابت تبدیل کنید و بعد از فیکس شدن رفتار جدید و کوچک را اضافه کنید
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه