سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اصلاح فردی خودم

پرسش

تاریخ ثبت : 17 اسفند 1397
737  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
شریک عاطفی من از یه نکته اذیت میشه تو رابطه با من و میگه زبون تندی دارم و ناگهانی شدید قضاوت میکنم و تصمیم میگیرم با اینکه من در ثانیه اصلا متوجه نمیشم و به نیت اذیت کردن اون حرف نمیزنم و تیکه نمیندازم بهش اما اون میگه تیکه دارم براش و خیلی دارم تلاش میکنم حلش کنم اما دقیقا نمیدونم چطور میشه حل کنم و دیگه هم تکرار نشه مثلا ازش میخوام بگه دقیقا با چه قسمتی مشکل داره و درست هم راهنماییم میکنه اما میخوام رابطه عاطفی من سالم تر و قبراق تر باشه و میخوام خودم برم سراغش و دیگه زبون تند نداشته باشم

مهمترین سوال :
چطور زبون تند و تکیه انداز نداشته باشم حتی خیلی کم و ناخواسته انجام ندم این کار رو ؟؟؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
12 خرداد 1398 ساعت 13:39

باسلام و احترام

نامه تان را مبنی بر اصلاح خود خواندم واینکه شخصی بخواهد بجای تغییر دیگری که تقریبا غیر ممکن است وبا استفاده از راهکارهای اشتباه به اصلاح وتغییر الگوهای ناکارامد خود بپردازد جای خرسندی دارد.

از آنجاییکه زبان ابزار تفکر است وما با استفاده از آن در طول زندگیمان تاثیر بسزایی در خانواده ، روابط دوستانه و عاطفی وجامعه میگذاریم بنابراین استفاده نادرست از آن یعنی خشونت کلامی، طعنه زدن، تحقیر، .... باعث دوری افراد از ما و از دست دادن روابطمان میشود. یکی از عوامل مهم در اینگونه ارتباطات نادرست وجود خطاهای شناختی است،
خطاهای شناختی افکاری هستند که باعث می‌شوند فرد درک درست و منطقی از مسائل نداشته باشد. تحریفات شناختی احساسات منفی را در فرد تقویت می‌کند.
وقتی به دنیا نگاه می‌کنیم گاهی آنچه واقعا هست را نمی‌بینیم. گویی عینکی رنگی به چشم داریم که اجازه نمی‌دهد واقعیت زندگی به درستی در ذهن ما منعکس شود. در واقع همه ما دنیای اطراف، مردم و حتی خودمان را از طریق این عینک نامرئی قضاوت می‌کنیم که معمولا نمی‌دانیم چگونه ولی بر اثر تجربیات گذشته روی چشم ذهن ما قرار گرفته است و به اصطلاح به آن تحریفات یا خطاهای شناختی گفته می‌شود. این تحریفات شناختی می‌توانند موجب افسردگی شده یا به روابط مان صدمه بزنند. شناخت این خطاها اولین گام در اصلاح آنان می‌باشد.قضاوت کردن دیگران باعث میشود راه گفتگو بسته شود وشخص بر اساس ذهنیات خود به مسائل اعتبار دهد.درحالیکه برای داشتن ارتباط سالم به مهارت ارتباطی نیاز است.ارتباط درست یعنی بواسطه آن به طرف مقابلمان ضربه نزنیم،عزت نفس وهویت طرف مقابلمان را هدف قرار ندهیم، فضای امنی را برای گفتگو ایجاد کنیم،نکته دیگر اینکه، ارتباط بدون خشونت فقط محدود به دوری از مسائلی مثلدعوا، کتک کاری، مشاجره،... نیست چراکه دربسیاری از اوقات ممکن است شخص لحن خود را خشن نداند در حالیکه اغلب کلمات وجملاتیکه بکار میبرد تلخ و گزنده وسرشار از تحریفات شناختی مثل قضاوت کردن، تحقیر کردن و... باشد.درصورتیکه ارتباط موثر تاکیدش بر گوش کردن عمیق وفعال و بدون قضاوت میباشد، که بوسیله آن حس احترام، همدلی وتوجه ایجاد میشود.اما اینکه چرا گاهی اوقات افراد بجای اینگونه رفتارها ،تندی وتلخی در کلامشان وجود دارددلایلی مانند نداشتن مهارت ارتباطی درست، وجود افکار منفی، آستانه تحمل پایین، استرس و.... دارد .برای تغییر چنین الگویی ابتدا باید بر روی افکار تمرکز داشت. سپس خطاهای شناختی آنرا یافت وبررسی کرد که آیا شواهد منطقی ومحکمی برای اثبات درستی فکرش وجود دارد، مورد دیگر بررسی اینست که اینگونه مکالمه چه مزایا و چه معایبی در روابطش دارد.

اما برای داشتن وایجاد یک رابطه خوب و مطلوب چهار کلید وجود دارد:
ارتباط هدفدار:
در این ارتباط باید یک درک متقابل به وجود آید.
درک درست:
در این مرحله ما تفاوت های یکدیگر را شناخته و به آن ها احترام می گذاریم.
خودداری از قضاوت های عجولانه:
باید که نسبت به هم و دیگران قضاوت های منفی و غیر معقول نداشته باشیم.
مسؤولیت پذیری:
دو طرف می پذیرند که مشکلات زندگی به هر دو نفرشان مربوط است، پس گذشت و صبوری نیاز دارد.

درنهایت باید بر روی ظرفیت های درونی خود کار کنیم وسعی کنیم رفتارهای طرف مقابلمان  را به جای اینکه مورد قضاوت قرار دهیم با اوصحبت کنیم ، صحبت کردن  در مورد حل مشکل با مدام سوال کردن وتوضیح خواستن متفات است.بنابراین، اگر می‌خواهید رابطه عاطفی سالمی داشته باشید، به خط قرمز‌های یکدیگر که فردیت و ارزش فردی را مشخص می‌کنند، تجاوز نکنید، با یکدیگر محترمانه صحبت کنید، یکدیگر را تحقیر نکنید و به هم برچسب‌های منفی نزنید، به آزادی‌های اولیه و قوه اختیار یکدیگر احترام بگذارید، اصولی برای رابطه تعریف کنید و هر دو طرف به آن پایبند بمانید.

امیدوارم با رعایت نکاتی که خدمتتان ارائه شد بتوانید ارتباطی درست وبدور از تحریفات شناختی داشته باشید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی



معرفی کتاب
ارتباط بدون خشونت

معرفی درس
رابطه عاطفی بهتر
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه