سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چیکار کنم از زندگی بذت ببرم

پرسش

تاریخ ثبت : 17 اسفند 1397
999  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با هیچ چیز هیچکس لذت نمیبرم و به حال همه غبطه میخورم
خوشی ها و لذت هام فقط در همون لحظه هست.مثلا رنگ لاک یا لباسی که میخرم فقط دو ساعت حالمو خوب میکنه حتی گاهی بلافاصله حالم خرابه دوباره
مدتی دارو مصرف کردم Acentra-و سرخود قطع کردم جون پزشکم بی مسولیت بود
صدای دکتر شیری و ادبیات و لحنش آرومم میکنه
خودم سالهاست تراپیست دارم به توصیه ایشون رفتم دارو درمانی
روز به روز از آدمها متنفر تر میشم و اخساساتم خشک تر میشه و فقط دنبال یه معجزه هستم
یکی بیاد
خدا نگاهم کنه و شبیه اینا

مهمترین سوال :
با تنهایی خودم و غصه هام چه کنم؟
چجوری خودمو قوی کنم؟
میشه تو ایران بدون مرد هم زندگی خوب و مستقلی داشت؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
07 خرداد 1398 ساعت 00:17

سلام دوست گرامی

وقت شما بخیر 


نامه شما را خواندم.در شرایط بسیار سختی به سر می برید.حق دارید. سالهاست رنجی مشابه و تکرارشونده ، تو را می آزارد. اینکه هیچ چیز و هیچ کس موجب لذت تان در زندگی نمی شود. روزهای سخت تان، بسیار بیشتر از لحظه هایی ست که حالتان را خوب نگه میدارد. گویی این لحظات،  به سرعت به خط پایان می رسند و ماروتن دردها ، جایشان را می گیرند. 

گاهی غم و اندوه زیاد و مداوم ، علاقه ما را نسبت به آدم ها می کاهد. اندوه، قربانگاه احساسات است. جاییکه امید، رنگ می بازد. نفرت، جان می گیرد. و به مسیری میرسید که تصور میکنید که تنها یک معجزه می تواند شما را از این وضعیت نجات دهد. 


در متن اشاره داشتید که مدتی تحت نظر روانپزشک مراحل دارودرمانی را طی کرده اید. با این حال آنطور که مطرح نمودید عدم مسئولیت پزشک تان، موجب شده تا خودتان فرایند درمان را قطع کنید. ظاهرا این مساله از سوی وی ، در روند درمان شما خلل ایجاد نموده که نتونستید با ایشان این روند را دنبال نمایید. گاهی دردی سخت تر از نفهمیدن نیست. اینکه کسی نباشد که تو را آنطور که انتظار داری درک کند که چه رنجی می کشی. 

با این حال علی رغم تمام غصه هایت، اکنون بدون آنکه بنشینی و منتظر معجزه ای باشی؛ برای بهتر شدن حالت،  این نامه را برای ما نوشته ای. این یعنی تو برای خودت و حال خوبت، ارزش و اهمیت زیادی قایل هستی. میخواهی روزهای خوبت بیشتر از روزهای بدی باشد که تو را می آزارند. تو از آن وجهی از درونت با ما  سخن می گویی که میخواهد بهتر شود؛ میخواهد بار دردهایش سبک تر گردد.

 به قول لنا آندرسون در رمان تصرف عدوانی که می گوید:  آدم وقتی دردش را همراه خودش می‌برد، هیچ چیز به او کمک نمی‌کند. 


در بخشی از سوالت اشاره داشتی با تنهایی و غصه هایم چه کنم؟ شاید لازم باشد ببینی چه چیزی در زندگی، تو را بیش از اندازه تنهاتر میکند؟  در چه وضعیت هایی غم ها و دردهایت بیشتر می شوند؟ گاهی غم ها و غصه ها، بر عمق تنهایی تان می افزایند. و هرچه قدر این شرایط تکرار شود تنهایی تان بیشتر می گردد. گاهی عادت ها و روزمرگی های زندگی بر این احساسات دامن می زنند. یکنواختی باعث می شود خود را منفعل تر و ناکارامدتر ببینید. من از تو میخواهم در آن بخشی از زندگی ات که تو را در سکون قرار داده روزمرگی هایت را کمتر کنی.


انگیزه و اراده، پیش از عمل ، به وجود نمی آید.  انگیزه پس از اقدام باعث می شود رفتارهایت تداوم یابند. تلاش کن دست به رفتارهایی بزنی که می تواند بخشی از احساس خوب تو را به همراه داشته باشد. کوتاهی آن را قضاوت نمی کنیم. هرچه باشد بخشی از لحظات زندگی ات را روشن می کنند. تا احساساتی که دارند خشک می شوند به تدریج جان بگیرند.


رفتارهای مشابه باغم و اندوه، بیشتر بر اندوه و تنهایی تان می افزاید. تو نیاز داری کارهایی را انجام دهی که آنها درگذشته کمی حالت را خوب می کرده اند. ما به این شیوه می گوییم اقدام متضاد- یعنی رفتارهایی که با حال کنونی تان متفاوت است- در عین حال کمک میکنند تا از این وضعیت به مرور کنده شوید. 

و اما در خصوص پرسش آخرتان ، بله می شود. چرا که نه. هرچند زندگی در بخش هایی از آن ممکن است سخت و ملال آور باشد با این وجود غیرممکن نیست. در عین حال ، تو این فرصت را داری تا برای زندگی ات آنطور که رضایتمندی ات را به تو باز می گرداند تصمیم بگیری،  وارد رابطه شوی و انتخاب کنی. تو برای انتخاب هایت مجبور نیستی آنگونه باشی که دیگران هستند چرا که ما گاهی با روایت های متفاوتی زندگی می کنیم. 

و در پایان از تو می خواهم تشکر کنم از اینکه روند حرفه ای درمانت را از سوی درمانگر پیگیری میکنی با این حال برای آنکه اثربخشی روند درمان موثرتر باشد از تو می خواهم مراجعه منظم به روانپزشک را نیز از سوی متخصصی دیگر ، دنبال کنی.


دوره حضوری پیشنهادی :

من بهتر


با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری








معرفی کتاب
کتاب از حال بد به حال خوب ؛ نشر آسیم

معرفی درس
بسته کامل مجموعه در جستجوی خویشتن (6 جلسه)
بسته از بی ارزشی تا من ارزشمند

توصیه های پیشنهادی
نکات اشاره شده در پاسخ
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه