سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اختلافات مذهبي و زود عصباني شدن

پرسش

تاریخ ثبت : 19 اسفند 1397
799  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام من دختري ٢٧ ساله هستم و با يك پسر ٣٦ ساله كه ساكن امريكاست با هم در ارتباط هستيم ، ولي از طريق خواستگاري و الان ٦ ماه هست كه با هم تلفني حرف ميزنيم ، و به مدت ١٣ روز كه اومده بود ايران هم ، هر روز همديگر رو ديديم، خانواده هامون با هم جور هستن، فقط از نظر مدهبي با هم تفاوت داريم ، من از يك خانواده اي هستم كه خودم هم دوست دارم حجاب دارم و نماز ميخونم، ولي ايشون اينطور نيست و كلا خانوادگي اينطوري نيستن. قبل از اشنايي با ايشون اين مسئله برام اولين ملاك ازدواجم بود ، ولي با اينكه من بهشون گفتم كه من ملاك ازدواج نماز خوندن طرفم هست ، گفتن ايشونم ميخونن، الان چند تا سوال داشتم، اول اينكه اين مدت اشنايي از نزديك ايا كافيه؟ البته ما هر روز ويديو كال ميكنيم ، دومن اينكه ميترسم الان كه زير يك سقف نيستيم اين مشكل مهم نباشه ( مذهب) بعدا به مشكل بخوريم ، ادم معتقدي هست ولي نه نماز ميخونن نه حجاب دارن، و سوال سومم كه يك خورده ايشون زود عصباني ميشن ولي بعدا هم خوب حرف ميزنن، من اين اخلاقشون رو ميدونم ، و عادت كردم، بعضي مواقع هم خيلي ناراحت ميشم. ولي در كل دوستشون دارم.

مهمترین سوال :
ايا اينكه زود عصباني ميشن ولي بعدا معذرت ميخوان مشكل ساز ميشه بعدا، و اختلاف مذهبي كه باهم داريم بعدا مشكل ساز نباشه، چون من اونقدر دوستش دارم كه ميترسم خيلي ناديده بگيرم، و به اصطلاح عشق چشمام رو كور بكنه.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
19 اردیبهشت 1398 ساعت 20:39

باسلام واحترام

باتوجه به نکاتی که در نامه تان به آن اشاره فرمودید پاسخ سوالاتتان را در غالب چند نکته خدمتتان ارائه میدهم:

برای داشتن یک انتخاب درست وازدواج موفق بررسی اصول زیربنایی ودقت نظر کافی نیاز است واین ها میسر نمیگردد مگر با معاشرت ودر گام بعدی مشاوره پیش از ازدواج ، بنابراین نوع معاشرت شما طوری است که عملابسیاری از مسائل قابل بررسی نیست وشناخت حاصله از اعتبار کافی برخوردار نمیباشد،همین طور مدت زمانی که پارتنرتان به ایران امدند وشما بایکدیگر بوده اید نیز بسیار کوتاه وبرای تصمیم گیری برای یک عمر زندگی قطعا کافی نمی باشد.

درخصوص بررسی الویتها واصول مهم ازدواج ، بررسی بلوغ های ششگانه در ازدواج از اهمیت ویژه ای برخوردار است، یکی از آن بلوغ ها ، بلوغ مذهبی میباشد.از آنجاییکه در دوران دوستی بسیاری از مسائل مثلا اعتقاد مذهبی نمی تواند به تنهایی مشکل ساز شود اما زمانیکه پای ازدواج درمیان است، باید نسبت به الویتها ونظام ارزشی آموخته شده در خانواده حساس تر شد وآنها را به درستی شناسایی وتعریف کرد.سپس میتوان مشخص کرد که آیا مثلا رفتاری را میتوان از شخص مقابل پذیرفت یا خیر؟ 

با توجه به آنکه ازدواج امری است که نباید در آن مسائل را با احتمال به تغییر دیگری، تعارفات ونادیده گرفتن واقعیات رقم زد بنابراین مورد اختلاف در زمینه مذهب را  کمی دقیق تر بررسی کنید چرا که این موضوع تنها به مواردی که شما بدان اشاره فرمودید ختم نمیشوند بلکه موضوعی است که در بحث فرزندپروری از جایگاه ویژه ای برخورداراست، چرا که هرگونه عدم همسانی والدین بایکدیگر تاثیرات منفی در روند تربیتی فرزندان برجای میگذارد. ضمن اینکه هیچ کدام از والدین نیز نمیتوانند طرف مقابلشان را از اظهار نظر وحتی دخالت در این امر منع کند.

اگر شما به انجام اعمالی مانند نماز خواندن وروزه گرفتن معتقدید وایشان اینگونه نیستند وبه خاطر شما تصمیم به انجام آنها گرفته اند ، توجه داشته باشید که این تغییر دورنمای مثبتی نخواهد داشت چرا که همچین تغییری نه عاقلانه وبالغانه به نظر میرسد ونه اینکه میتوان به ثبات چنینتغییری امید داشت .

مورد دیگر که در این زمینه اهمیت دارد نوع معاشرتهایی است که در آینده خواهید داشت، چراکه ممکن است بعضی از افراد به دلیل داشتن بعضی از اعتقادات وپایبندی به یکسری از اصول ، پذیرش معاشرت با افرادیکه عقایدی مغایر با او را داشته باشندمشکل داشته باشند، حتی نحوه پوشش نیز باید به روشنی مشخص گردد . زیرا بعد از ازدواج قطعا انتظاراتتان از یکدیگر تغییر خواهد کرد.

اما در مورد عصبانیت ایشان باید در نظر داشته باشید یک رفتار بد مانند عصیبانیت طرف مقابل نمی تواند در طولانی مدت برای فرد قابل تحمل و مورد پذیرش باشد .

همین طور، عصبانیت، رنجش وترس «مثلث خودمشغولی»را تشکیل میدهند که در این میان عصبانیت محصول رویارویی با زمان حال و واکنشی برای انکار واقعیت است . در واقع ابراز خشم یا عصبانیت بیان وارونه نیازهاست وزمانیکه فرد به نیاز وخواسته اش نمیرسد اینگونه واکنش نشان میدهد. این در حالیست که لازمه داشتن یک رابطه درست ، اینست که بتوان مسائل ومشکلات غیر قابل اجتناب در زندگی را بدون عصبانیت وهیاهو وبا گفتمان حل کند.

دلایل مختلف برای عصبانیت وجود دارد ، ممکن است مسائلی مانند زندگی با پدری پرخاشگر والگو برداری از او باعث شده است که ایشان نیز برای ارضای نیازها وخواسته هایشان از این ابزار استفاده می کنند ، معمولا چون افراد پرخاشگر افرادی حساس  هستند ودر دنیای درونشان خشم را تجربه میکنند، بنابراین زمانیکه صبرشان تمام میشود آن را به بیرون میریزند .

باتوجه به اینکه بسیاری از افراد بعد از عصبانیت پشیمان میشوند، اینها افراد احساس محورند یعنی بعد از انجام تصمیم وعملی  پشیمان میشوند ، پس این نکته قابلیت بررسی دارد.چرا که زندگی مشترک یا به عبارتی رابطه موفق نیاز به گفتگو، مطرح کردن ازادانه نیازها وبحث در مورد مسائل مهم زندگی دارد اما اگر یکی از طرفین به هر دلیلی به این اصول پایبند نباشد نمی توان رابطه را یک رابطه موفق دانست، بنابراین پیشنهاد من به شما اینست که در این زمینه واقع بینانه تر نگاه کنید وبه صرف دوست داشتن  وعلاقه، مسائل مهمی که خدمتتان عرض شد را نادیده نگیرید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
عشق ویرانگر

معرفی درس
بسته ازدواج مثبت 360
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه