سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

دچار جمع اضداد شدم

پرسش

تاریخ ثبت : 20 اسفند 1397
998  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام من یک دختر ۲۶ ساله هستم ک در محیط سنتی مدرن بزرگ شدم و تا الان هیچ دوست پسری نداشتم با این که روابط خوبی با پسرا به طور معمول دارم ولی کلا اهل دوستی نبودم هیچوقت و الان ک میخوام ازدواج کنم و افراد مختلف در زندگی من قرار میگیرند حس میکنم خلا تمام تجربه هایی ک نکردم میخوام با این رابطه اصلی پر کنم یه جورایی دچار وسواس در انتخاب شدم و عقلم هیچ پسری را تایید نمیکنه ک تمام اون مشخصاتی ک من میخوام را داشته باشه و بتونم خودم بهش دل ببندم و حس میکنم شاید زیاد کمال طلب شدم اما نمیتونم هم از معیارام دست بکشم و از طرفی مسئله ازدواج برام استرس آور شده اما قلبم دیگه برا هیچکس نمیزنه و از طرفی این اعتماد به نفس هم ندارم ک پسری ک تمام شرایطی ک من میخوام را داره طرف من بیاد !!از طرف دیگه هم شرایط خودم به عنوان یه دختری ک قصد ازدواج داره را مناسب میدونم و حتی میگم اگه کسی با شرایط الان خودم هم بیاد سمتم دوس دارم باهاش وارد رابطه بشم !!!گیج شدم و کلا روح و روانمو بهم ریخته و همش امید دارم ک اون کسی ک میخوام پیدا بشه و از طرفی هم میدونم ک ممکن هیچوقت نیاد همچین شخصی و خیلی احساس درماندگی میگنم

مهمترین سوال :
من باید چیکار کنم ک از این گردابی ک داخلش افتادم نجات پیدا کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
10 اردیبهشت 1398 ساعت 17:04

باسلام واحترام

از اینکه پاسخگوی شما هستم خرسندم.

با توجه به مواردیکه در نامه تان به آن اشاره کردید میتوان متوجه شد که این سردرگمی وبلاتکلیفی تا چه حد برای شما ناخوشایند است و به دنبال راهی برای رهایی از این شرایط هستید.

باید پذیرفت که گاهی انتخاب سخت میشود،ماندن در دنیای قدیمی امابدون رشد، یا دل کندن ورفتن به اوج خود ،تصمیم سخت وسرنوشت سازی است.شاید در کل برای همه ماخارج شدن از نقطه امن زندگی سخت باشد اما معمولا موفقیت یعنی خارج شدن از نقطه امن ودل به دریا زدن است.از آنجاییکه ازدواج مقوله ای ایست که همه ما نگرانی هایی در این زمینه داریم وسعی داریم بهترین انتخاب ممکن را داشته باشیم اما باید به این واقعیت نیز توجه کنیم که همه ما به یک اندازه نیز در معرض شکست عاطفی قرار داریم مگر آنکه انتخابی دقیق ودرست داشته باشیم ،باید برای انتخاب درست به جای هیجانات با منطق پیش برویم ، معاشرت کنیم، تحقیق کنیم وسپس انتخابمان را نهایی کنیم.تصویر درستی از ازدواج داشته باشیم؛ تصویر درست یعنی اینکه بدانیم ازدواج خوب این نیست که طرف مقابلمان باید تمام ملاک ها ومعیارهای ما را در حد کمال داشته باشد ویا اینکه فردی باشد که زندگی ما را متحول کند، یا شخصی باشد که بتواند تمامی روزهای ناخوشمان را برایمان خوشایند کند، این یک تصویر خیالی واشتباه است درصورتیکه یک ازدواج‌خوب وموفق یعنی وجود بلوغ های ازدواج‌وتناسب شخصیت بین دختر وپسر، آمادگی ساختن یک زندگی درست و فراگیری مهارت لازم برای حفظ رابطه شان .پس این نوع نگرش ؛ وجود روزهای بد وخوب ، تعارضات بین فردی وآمادگی روبه رو شدن با چالشهای زندگی را پیش بین میکند. بنابراین برای رهایی از این وضعیت ابتدا باید تکلیفتان با خودتان روشن باشد که هدفتان از برقرای رابطه چیست؟اگر ازدواج است: فلسفه وهدفتان از ازدواج چیست؟ انتظارتان از همسر آینده تان چیست؟تعریفتان از یک ازدواج خوب وموفق چیست؟ آیا این تعریف ، منطقی ومعقول است؟ ملاک هایتان برای انتخاب فردی مناسب ،چیست؟ این ملاک ها آیا منطقی است یا از یک ذهن ایده ال گرا آمده است؟ضمن اینکه بررسی کنید چه چیز ازدواج برای شما استرس آور شده است؟ آیا از مسؤلیت وتعهد در رابطه بیم دارید؟ آیا از اینکه دست به انتخابی بزنید وبعد پشیمان شوید که میتوانستید انتخاب بهتری داشته باشیداسترس دارید؟

توجه بفرمایید که در ازدواج نباید به دنبال بهترین وایده آل ترین باشید چرا که این تفکر کمالگرایانه مانع از دستیابی شما به روزهای خوب وازدواج موفق میشود. قطعیت و ایده آل گرایی نباید هدف باشد چرا که «کامل نبودن» ،«شک وتردید» و« بلاتکلیفی» همه وهمه بخشهایی اجتناب ناپذیر از زندگی است . بنابراین باید در معیارهایتان یک بازنگری داشته باشید وطرف مقابلتان را براساس  « کافی بودن» ومعیارهای معقول ونه کمالگرایانه انتخاب کنید، ضمن اینکه بررسی همه این موارد نیاز به برقراری رابطه ومعاشرت دارد تا بتوانید بررسی کنید آیا میتوانید به داشتن رابطه جدی با طرف مقابلتان فکر کنید یاخیر. سپس بررسی ملاک های دیگر ودر نهایت با جمع بندی نقاط ضعف و قوت طرف مقابلتان تصمیم گیری کنید. در این شرایط احتمال وجود انتخاب درست زیاد است اما شما بدون برقراری ارتباط وداشتن معیارهای کمالگرایانه منتظر شخصی هستید که شما او را انتخاب کنید.ضمن اینکه زمانیکه به دنبال بهترین انتخاب باشید آنچه در عمل رخ میدهد استیصال شما در تصمیم گیری است ودر نهایت کار خاصی انجام نمیدهیدواگر به دنبال شخص بی عیب باشید دچار ترس میشوید و واین ترس پشت کمالگراییتان پنهان میشود بنابراین با ترس هایتان روبه رو شوید آن ها را بازنگری کنید وریشه آنها را بیابید تا بتوانید راهکار درست برای مقابله با آنها بیابید.

در ضمن مهارت خودآگاهی( توانایی شناخت خصوصیات ونقاط ضعف ، خواسته ها، ترس ها خود) میتواند در این زمینه به شما کمک کند.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی



معرفی کتاب
ازدواج بدون شکست

معرفی درس
بسته ازدواج مثبت 360
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه