سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

شكاك

پرسش

تاریخ ثبت : 20 اسفند 1397
2,372  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من توي رابطم خيلي شكاكم.

مهمترین سوال :
من توي رابطم خيلي شكاكم.دائم چك ميكنم.فقط شك دارم.آنلاينه ميگم تو فلاني.من خودم خسته شدم.رابطمون خيلي بد وروبه اتمام شده.خودم دارم شكنجه ميبينم.كمكم كنيدتابتونم رفع كنم.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
02 فروردین 1398 ساعت 02:18

سلام دوست گرامی


توضیحات بسیار مختصری را مطرح نمودید. بهتر است بررسی شود پشت این چک کردن،  چه احساسی در شما تجربه میشه؟ چه فکری از سرتون میگذره ؟ زمانیکه آنلاین هست در مورد این وضعیت چه افکاری از سرتون عبور میکنه ؟ در مورد خودتون و در مورد ایشان؟ چه چیزهایی را چک میکنید؟ و در چه موقعیت هایی،  میزان این چک کردن ها بیشتر می شود ؟


 گاهی احساس شدید اضطراب به واسطه ترس از رها شدن و تنها ماندن، باعث میشه مدام دست به رفتارهای وسواسی چک کردن بزنیم. با این کار موقتا اضطراب کاهش پیدا میکنه با این حال، در میان مدت، تبدیل به الگوی تکرار شونده رفتارهای وسواسی می شود که نه تنها اضطراب را کاهش نمی دهد؛  بلکه به تشدید احساس آشفتگی و اجبار به انجام رفتارهای چک کردن و تقویت افکار نگران کننده می انجامد. و پیامدهای آن، ماهیت  رابطه را به چالش جدی می کشد.


این الگو نه تنها در این رابطه،  بلکه در صورتِ تکرار ، به روابط عاطفی دیگر شما نیز آسیب وارد می کند. لذا پیشنهاد می شود برای تغییر ، از رفتارها و پاسخ های چک کردن آغاز کنید. روشِ رویارویی با موقعیت و عدم پاسخ بصورت تدریجی و مرحله ای.


  لیستی از موقعیت هایی که در این رابطه، شما را مجبور به چک کردن میکند را تهیه کنید از شدت کم نگرانی به شدت زیاد.( مثلا پاسخ ندادن به تلفن- آنلاین بودن - پاسخ ندادن به پیام و ... )،  سپس در مواجه واقعی با این رویدادها، بدون آنکه پاسخی بدهید در مورد احساس تان و فکری که در مورد این رویداد از سرتون میگذره تمرکز کنید. اما پاسخی ندهید. چیزی را چک نکنید. چک کردن، نوعی اجتناب از اتفاقاتی ست که در درون تان می گذرد. این مسیری تدریجی ست که به مرور کمک میکند بدون آنکه دست به رفتارهای وسواسی بزنید؛ بتوانید موقعیت و میزان واقعی تهدیدی که شما را نگران می کند را ارزیابی کنید. ابتدا ممکن است اضطراب و تنش زیادی را تجربه کنید. بالاترین میزان اضطراب. با این حال به مرور،  میزان اضطراب و افکار پرتنش، با کاهش رفتارهای چک کردن ، کاهش پیدا میکند. و پاسخ هایتان نیز متناسب با رویدادها، تجربه و برآورد می شوند.


با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

خانه توانگری


معرفی درس
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)

توصیه های پیشنهادی
پاسح به سوالات و بررسی وضعیتی که در آن هستید
استفاده از روش رویارویی و عدم پاسخ به موقعیت هایی که قبلا شما را وادار به چک کردن می کرده اند
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه