سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چرا اکثر اوقات حس بد درونی نسبت به خودم دارم

پرسش

تاریخ ثبت : 20 اسفند 1397
1,420  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام .من مشکلی که دارم سالهاست که با منه ولی از وقتی ازدواج کردم خیلی خیلی بیشتر منو آزار میده . من آدم کم حرفی هستم و تقریبا خجالتی. مشکلم اینه که همیشه حس میکنم دیگران من و احساسات و توقعات منو نادیده میگیرن . الان این مشکل رو با همسرم دارم.همش با خودم این جمله تکرار میکنم که " چون من خیلی حرفی نمیگم ، از ناراحتیام از توقعات و انتظاراتم و بیشتر با رفتار نشون میدم چیا برام مهم و با اهمیته بقیه منو نادیده میگرن . حس میکنم اطرافیانم پیش خودشون فکر میکنن من چیزی حالیم نیست و کار خودشونو میکنن . مثلامن ی چیزایی رو دوست دارم و همسرم هم از اونا اطلاع داره ولی همسرم اونا رو انجام نمیده منم ناراحت میشم اما نمیگم علت ناراحتیم چیه ولی تا چند روز حالم بده اگر به همسرم بگم علتشو بینمون دعوا میشه . چون براش عجیبه من از چیزی ناراحت بشم یا من توقع و انتظاراتی داشته باشم . من همیشه بلد نبودم حرفا و توقعات و انتظاراتم رو بگم شاید بخاطر غرورم بوده . نمیدونم ولی این موضوع که دیگران منو نادیده میگیرن خیلی آزارم میده

مهمترین سوال :
ممکنه این مشکل من بخاطر تله بی ارزشی باشه؟ من دوست دارم این مشکل رو حل کنم تا آرامش درونی و آرامش زندگیم رو حفظ کنم اما علتش رو نمیدونم.همسرم و خانوادش خیلی جاها کارهایی که باید برام انجام میدادن رو ندادن من هم با اینکه ناراحت شدم گله ای نکردم و به روی خودم نیاوردم . آیا مقصر اصلی خودم هستم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
07 فروردین 1398 ساعت 15:28

سلام بانوی گرامی

نامه شما را خواندم و متوجه شدم که در بیان احساسات و نظرات و نیاز های خود در روابط خود بخصوص با همسرتان دچار مشکل هستید و این عدم خودابرازگری درواقع برای شما مسائلی را در روابطتان ایجاد کرده است. توجه کنید که خودابرازگری یکی از نیازهای اصلی ماست که ممکن است به واسطه خلق و خو ( که  در ابتدای نامه خود فرمودید خجالتی هستید) کمتر برآورده شود  اما به مرور زمان با یادگرفتن مهارت های ارتباطی می توانید این مهارت را تقویت کنید. قبل از اینکه به  کمک تکنیکی این کار را انجام دهید ، ابتدا در نظر داشته باشید که وقتی موضوعی شما را ناراحت میکند، یا خواسته ای که دارید و مطرح نمی کنید، چه فکری از ذهنتان می گذرد، با رد یابی این فکر متوجه باور های ناکارآمدی می شوید که شما را در این حلقه معبوب نگه می دارد. باورهایی مثل " من ارزشمند نیستم" یا " نیازهای دیگران در اولویت است" . با بیان نکردن خواسته های خود و سکوت در واقع دیگران متوجه نیاز شما نمی شوند و از طرفی شما خشم از آنها در خود انباشته می کنید . ممکن است در موقعیتی که خشمی نامتناسب را یک مرتبه از خود نشان دهید و واکنشی داشته باشید که تناسبی با موضوع ندارد و دیگران را سر در گم می کند.

برای رها شدن از این دور باطل بهتر است که به خودتان کمک کنید که نیاز به خودابرازگری را بیشتر برآورده کنید. و دقت کنید که در این خصوص تنها کسی که می تواند به شما کمک کند خودتان هستید چرا که ما تنها بر روی خودمان کنترل داریم و نهایتا می توانیم خودمان را تغییر دهیم و کنترلی بر روی دیگران نداریم و تا زمانی که شما خواسته ها و نیاز ها و احساسات خود را به صورت واضح بیان نکنید دیگران ممکن است متوجه نشوند.

برای این منظور 4 گام را پشت هم انجام می دهید، موقعیتی که درش قرار گرفته اید را شفاف توضیح می دهید.  بدون اینکه قضاوت و یا سرزنشی داشته باشید درست انگار دوربین فیلم برداری آنجاست و دارد مسائل را روایت می کند آنچه دیده و شنیده اید را بیان می کنید. در مرحله بعد احساسات و فکر هایی که  داشتید را از قول خودتان بیان می کنید. در مرحله سوم که کمی سخت تر می شود نیاز خود را که در پس این افکار و احساسات هست را پیدا می کنید و بیان می کنید مثلا من نیاز به دیده شدن، توجه یا شنیده شدن و یا.... دارم و حالا در مرحله آخر پیشنهاد و یا درخواست خود را که کمک می کند نیازتان برآورده شود به صورت عینی، دقیق و واضح بیان می کنید مثلا جملاتی مثل بیشتر به من توجه کن و یا  به من احترام بگذار مخاطب را گیج می کند و برای او وضوح ندارد که دقیقا چه انتظاری از او می رود. اما اگر به او بگویید که مثلا نیاز دارم که امروز 2 ساعت با هم تنها پیاده روی کنیم ( برای برآورده کردن نیاز به توجه مثلا) دقیقا می داند که شما چه درخواستی دارید و چه اقدامی لازم است و حالا هم شما خواسته خود را مطرح کردید هم او حق انتخاب دارد که چه پاسخی بدهد و به این ترتیب سوتفاهمات بسیار کمتر در روابط اتفاق می افتد همینطور شما احساس سبکی و آرامش بیشتری را با خود خواهید داشت.

در این راستا کتاب ارتباط بدون خشونت به شما می تواند برای تقویت مهارت ارتباط جراتمندانه کمک کند.

با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه - خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه