سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

دوراهی انتخاب

پرسش

تاریخ ثبت : 20 اسفند 1397
1,199  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
حدود سه ماه هست با پسری همسن خودم آشنا شدم. چند بار همدیگه رو دیدیم. ابراز علاقه ی شدیدی به من کرده و به سبب اخلاق مهربونش من هم ازش خوشم آمده. حس عاطفی عمیقی بینمون شکل گرفته. به من پیشنهاد ازدواج داد و قرار شد با خانواده ام در ارتباط با این موضوع صحبت کنم و جواب رو بهش بدم تا یک ماه بعد بیان برای خواستگاری. من با خانوادم صحبت کردم اما خانوادم تا حدود زیادی راضی به این ازدواج نیستن و تصمیم آخر رو هم به عهده من گذاشتند.‌ تقریبا از تمامی جوانبش ایراد گرفتن. از کارش، ازحقوقش، از وضع مالیش، از تیپش و حتی از لحاظ اعتقادی و اخلاق. البته از لحاظ اعتقادی به من قولهایی برای تغییر داد. مخالفت خانوادم اول از جهت اعتقادی بود اما بعد از قولهایی که گرفتم،  وضع مالی ضعیفش بولد شد.برای زندگی مشترک خانه ای چهل متری در همسایگی پدرشون با وام خریدن و گفت که چون تک پسر هست همیشه باید نزدیک خانواده ی پدری باشه و شاید تا سالها توان خرید خانه جدید هم نداشته باشه. این در حالی هست که من در حال حاضر تو خونه چارصدمتری پدرم دارم زندگی میکنم. حتی برای مهریه که من پیشنهادم ۱۱۴ سکه بوده اون اصرار به بیست یا سی سکه

مهمترین سوال :
 کرد. تمام این اختلافها چه در سطح اعتقادی چ در سطح مالی من رو برای انتخاب به شک انداخته، اینکه  خانوادم شاید درست بگن و من در آینده دچار مشکلات فراوانی بشم.‌ از طرفی حس عاطفی که بینمون پیش اومده نمیتونم واقعا نمیتونم دیگه بهش فکر نکنم. انسان فوق العاده مهربانی هست  و به من خیلی علاقه نشون میده. حتی وقتی گفتم خانوادم خیلی موافق نیستند گفت من انقد صبر میکنم تا نظرشون جلب بشه. خانواده ی خودش خیلی راضی به این ازدواج هست‌. واقعا دلم براش میسوزه. اگه بهش جواب منفی بدم به گفته ی خودش خیلی داغون میشه. من اما تو دوراهی انتخابم گیر کردم. وقتی خانوادم عدم رضایتشونو میگن کاملا از این انتخاب دلسرد میشم و فک میکنم هیچ علاقه ای ندارم بهش، اما وقتی به من زنگ میزنه یا چت میکنه کاملا نظرم بر میگرده و فک میکنم خیلی بهش علاقه دارم.
اینرو هم بگم من شمال زندگی میکنم و اون از کودکی تهران زندگی میکرده اما اصالت شمالی داره.
اول فک میکردم برای زندگی در تهران خیلی دلتنگی رو حس میکنم و الان با مخالفت خانوادم فک میکنم اگه جواب مثبت بدم دلتنگیم خیلی بیشتر هم میشه. بنظر شما دوراهی انتخابم را چیکار کنم ؟؟؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
06 فروردین 1398 ساعت 19:15

با سلام واحترام

با توجه به آنچه در نامه تان مرقوم فرمودید به نظر میرسد که بهتر است برای داشتن انتخابی درست نکاتی را بررسی فرمایید تا بتوانید براساس آنچه که لازمه یک ازدواج موفق است ، انتخاب کنید.

از آنجاییکه ازدواج یک مسئله چند فاکتوریست بنابراین لازم است که تناسبات فرهنگی، مذهبی، اقتصادی واجتماعی در آن لحاظ گردد.البته به طور قطع نمیتوان گفت که اگر دختر وپسر در برخی موارد با هم متفاوت باشند حتما ازدواج خوبی نخواهند داشت، اما مهم اینست که این تفاوت ها به حدی نباشد که باعث تضاد در سبک زندگی وفکری آنها شود.ضمن اینکه برای ازدواج درست ملاک ها والویت هایی وجود دارد که درصورت بررسی این ملاک ها میتوان باریسککمتروهمین طور رعایت اصول آن تصمیم گیری کرد.

۱)ابتدا باید مشخص کنید هدف شما از ازدواج چیست؟ تصویر ذهنیتان از ازدواج موفق چگونه است؟

سپس بررسی جذابیت ظاهری وکشش وجاذبه ای است که در طرف مقابل 

وجود دارد واین جذابیت آیا از نظر شما قابل قبول است؟ْ

۲)بررسی فردیت و بلوغ های چند گانه:

  • بلوغ عاطفی: توانایی مدیریت عاطفی/ شناخت احساسات خود: چرا از کسی خوشم می آید؟
  • بلوغ معنویباورها و اعتقادات فردی در این زمینه
  • بلوغ  شخصیتی :مسائل مربوط به 
  • شخصیت سالمتر مثل مهرطلبی یا وابستگی
  • آیا بندنافش  از خانواده بریده شده و قادر به گرفتن
  • تصمیمات مهم زندگی است؟
  • بلوغ جن.سیتوانایی جسمی در این خصوص، آگاهی از سلیقه خود
  • بلوغ مالی: داشتن شغل ثابت؛ مدیریت مالی و توان برنامه ریزی و بودجه بندی؛ مشخص بودن توقعات مالی طرفین
  • بلوغ اجتماعیجایگاه اجتماعی فرد

۳) اخلاق فردی/ اخلاق مالی ( نوع خرج کردن ها ) /تیپ شخصیتی شما دو نفر 

۴)نحوه کنار آمدن با تفاوتهای شخصیتی و تفاوتهای ارزشی

۵) نظام ارزشی ، هم فرکانس بودن در آینده 

۶)سرگرمی ها، علایق، نحوه گذراندن اوقات فراغت 

۷)هوش شخصی ، ارزش ها، علایق ، دوستان ، مطالعات و ...

بنابراین با توجه به آنچه شما در نامه تان مطرح کردید در بسیاری از مسائل مهم تشابهی ندارید ، مثلا مسئله اقتصادی واعتقادی. برای اینکه بتوانید درک درستی از این تفاوت ها وایجاد مشکل در زندگی به واسطه همین تفاوت ها داشته باشید بهتر است نوع خرج کردن، برنامه ریزی مالی وتوقعات مالی ایشان وخودتان را بررسی کنید چرا که اگر تفاوت در این زمینه زیاد باشد ، میتواندحاصل تفاوت در سبک فکری وارزشی هرکدامتان باشد. البته این تفاوت ها الزاما نمیتواند مسئله ساز باشد اما تطابق یافتن شما با شرایط ایشان باتوجه به سبک زندگی کنونی تان میتواند مشکلات زیادی را برایتان بوجود آورد.

مورد دیگر تفاوت اعتقادیتان است که این اختلاف وتفاوت باعث شده است ایشان به شما وعده تغییر در زمینه اعتقادیشان رابدهند. البته کاملا طبیعی است که هیچ دو شخصی عقاید دقیقا مشابهی نداشته باشنداما این تفاوت ها خصوصا در ازدواج باید در حدی باشد که باعث تضاد در نظام فکری آنها نشود.بنابراین لازم است بررسی کنید که این تفاوت در اعتقادات در چه حدی است؟آیا برای شما قابل قبول است که همسر آینده شما چنین دیدگاهی داشته باشد؟ میزان تفاوت دیدگاه شما وایشان چه اندازه است؟ 

بنابراین توجه داشته باشید که اعتقادات مذهبی قسمت مهم ذهنیت وشیوه زندگی هر فرد را تشکیل میدهد وروابط ومعاشرت وتربیت فرزندان را تحت تأثیر قرار میدهد.پس اختلاف عقیده در زمینه مذهبی بعد از ازدواج میتواند مسائل کوچک و بزرگ را در بر گیرد وهمین تفاوت مسئله ساز شود.

ضمن اینکه ما مأمور تغییر عقاید واز نوساختن عقاید شخصی دیگری نیستیم وحتی اگر هم بودیم در این زمینه کوچکترین موفقیتی حاصل نمیشد. بنابراین امید به تغییر عقیده ایشان حتی در پاره ای از موارد ، امید نادرستی است که این تغییر حتی اگر اتفاق بیفتد نمی تواند ثبات و دوام داشته باشد.زیرا واقعیت اینست که آنچه ما از والدینمان می آموزیم ، تأثیر زیادی بر باورهایمان دارد واین باورها و ارزشها توسط والدین درونی شده اند.

پیشنهاد من به شما این است که با توجه به نکاتی که خدمتتان ارائه شد در این زمینه تصمیم گیری کنید نه بر اساس احساسات و وابستگی ایجاد شده، چرا که در جایی از نامه تان به اینکه دلتان برای ایشان میسوزد اشاره داشتید، کاملا طبیعی است که برقراری رابطه وابستگی ایجاد میکند اما نباید این وابستگی به قیمت ندیدن واقعیات موجود و تفاوت ها شود . 

امیدوارم بتوانید بالغانه در این زمینه به تصمیم درستی برسید، سعی کنید ارزیابی شما از شرایط موجود بر اساس واقعیات باشد نه احتمالات وآرزوها .

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
ازدواج بدون شکست

معرفی درس
بسته ازدواج مثبت 360
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه