سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

بی انگیزگی شدید

پرسش

تاریخ ثبت : 21 اسفند 1397
3,670  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
میدونم مثلا کاری برام مفیده ولی انجامش نمیدم، در مورد کارهای شخصی ام خیلی بی انگیزم ولی کار برای دیگران رو معمولا حتی اگه رغبت نداشته باشم ولی انجامش میدم، کلا اصلا انگیزه ندارم در مورد کارهای مربوط به خودم، بویژه کارهایی که مربوط به رشد شخصیتم و افکارم باشه، مثلا کتاب روانشناسی میخونم ولی اصلا حوصله انجام تمریناشو ندارم، به نظرم مسخره ان، دکتر روانشناس رفتم ولی به نظرم مسخره بود و ادامه ندادم

مهمترین سوال :
وقتی میدونم کاری برام مفیده ولی انجامش نمیدم و بی انگیزم ، چکار کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
07 فروردین 1398 ساعت 13:38

بانوی گرامی سلام

نامه شما ر ا خواندم  و اینطور  فهمیدم  که دچار رکود شده اید و انگیزه انجام کارهایی که فکر می کنید برایتان می تواند مفید باشد را هم ندارید، البته اشاره ای نکردید که این بی انگیزگی از کی ایجاد شده است، آیا بعد از شکست یا اتفاق خاصی بوجود آمده است یا نه شما در اغلب دوران ها درگیر این موضوع بوده اید.  برای غلبه بر این مسئله وقتی در موقعیتی قرار می گیرید از خودتان بپرسید که چه فکری از ذهننتان می گذرد؟ آیا ترس از عدم  موفقیت وجود دارد؟ آیا فکر می کنید که همیشه وقت دارید؟  آیا نگرانید نکنه نتیجه دلخواه را به دست نیاورید؟... با پاسخ به این پرسشها و رد یابی افکار خود در واقع علت اصلی که زیر این بی انگیزگی و اهمالکاری پنهان شده است را پیدا می کنید در واقع به یک سری باور های ناکارآمدی می رسید مثل :

الان زمان مناسبی نیست / باید حال و حوصله داشته باشم تا کاری را انجام بدم/  وقتی کاری رو شروع می کنم که بتونم همش رو انجام بدم و غیره. در مرحله بعد  متوجه می شوید که در واقع این بی انگیزگی علیرغم مسائلی که برای شما ایجاد کرده است منفعتی نیز دارد. چرا که انسان اصولا بی دلیل هیچ کاری را انجام نمی دهد، پس اگر این به تعویق انداختن به ظاهر برای شما مسائل متعددی ایجاد می کند اما در نهایت یک منفعت اصلی دارد، با پی بردن به این فایده می توانید گره اصلی را پیدا کنید و به آن غلبه کنید.

ممکن است این منفعت مثلا دوری از ترس از شکست باشد، یا فرار از پذیرش مسئولیتی یا... باشد.

حالا با پیدا کردن آن می توانید فعالیت های کوچکی تعریف کنید که به آنها بتوانید غلبه کنید و با هر موفقیت کوچک در واقع قدمی به جلو بردارید. مزایا و معایب انجام دادن یا ندادن آن فعالیت را برا ی خود روی کاغذ بنویسید و برای خود سبک سنگین کنید.

گاهی وقتها مشکل مدیریت زمان است  که با یک برنامه ریزی مسئله حل می شود. می توانید برنامه را با فعالیتهایی که برایتان لذت بخش هست نیز ترکیب کنید و بعد از انجام هر گام هرچند کوچک به خود پاداشی دهید.

کتابی در زیر معرفی کرده ام که در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه - خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
راهنمای درمان اهمالکاری

معرفی درس
از اهمال کاری تا پردستاوردی

توصیه های پیشنهادی
1- رد یابی افکاری که مانع از انجام کار می شوند.
2- به چالش کشیدن باور های ناکارآمد
3- پیدا کردن مزایا و معایب انجام دادن و ندادن کار
4- تعریف فعالیت های کوچک و ساده و لذت بخش
5- معین کردن زمان خاصی برای انجام فعالیتی ترجیحا لذت بخش و کوچک
6- به تدریج سراغ فعالیت های بزرگ بروید.
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه