سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

دیگر اعتماد به نفس ندارم

پرسش

تاریخ ثبت : 03 شهریور 1397
2,099  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام
من دختری بیست و هشت ساله هستم. دو سال پیش با پسری کاملا مذهبی عقد کردم. تمام عشق و علاقه و محبتم رو بهش همه جوره ثابت و ابراز کردم. ده ماه با هم بودیم که توی این مدت کوتاه ایشون مدام غر میزد و همیشه از من ناراضی بود. از رنگ پوست و مو و چشم و هیکل و قد و همه چیز من ناراضی بود. من مدل ابروهام رو تغییر دادم، موهام رو رنگ کردم، هر کار دیگه ای که میتونستم کردم، باز راضی نشد و مدام میگفت اون چیزی که میخواستم نشد (تمام خانواده و دوستام میگفتند که چقدر خوب شدی و همیشه از من تعریف میکردند و میکنند)
توی ده ماه فقط اذیت شدم. چون همیشه کوتاه اومدم و تحقیر شدم. اینقدر اعتماد به نفسم پایین اومده که حتی یک بار از یکی از دوستانم پرسیدم که آیا من توی ظاهرم مشکلی دارم؟

مهمترین سوال :
الان یک سال که درگیر دادگاهم و میخوام مهریه ام رو بگیرم. من اعتماد بفسم رو از دست دادم. حس میکنم کسی دیگه نمیتونه از من خوشش بیاد. خیلی رو خودم کار کردم شاید فقط چند درصد بهتر شدم، اما همچنان اعتماد به نفسم پایینه. تمام حرفهای نامزدم میاد تو ذهنم. سخته فراموش کنم.
چه کار کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
04 شهریور 1397 ساعت 14:01

درود بر شما

گاهی اوقات شیوه تربیتی ما به گونه ای است که خود را از دریچه نگاه دیگران می بینیم و براساس نگاه آنها خودمان را ارزیابی می کنیم. وقتی طرف مقابل فردی باشد که در ساختار روانش دچار مشکلاتی باشد، و ما نیز تعریف مثبتی از خود نداشته باشیم طبیعی است که دچار مشکلاتی در رابطه با خودمان خواهیم شد.

بیشترین ویژگیهای شخصیت ما از دوران کودکی شکل میگیرد. بنابراین از جمله عوامل شکل دهنده شخصیت ما بایدها و نبایدها، تایید و یا عدم تایید رفتارهای ما، تنبیه ها و تشویق ها، تحسین و تمجید، تعریف و تحقیر،… می باشد که توسط اطرافیان از جمله خانواده و والدین بر ما اعمال می گردد. بنابراین بیشتر حالات کنونی شما ریشه در دوران کودکی و تربیت گذشته داشته که در رابطه با این فرد، خود را نشان داده است. در واقع تله های شخصیتی ما در موارد پر چالش خود را نشان می دهند که یکی از این چالشها ازدواج است.

توجه بفرمایید:

  • یکی از بلوغهای لازم برای ازدواج، بلوغ شخصیتی است که مباحث مربوط به شخصیت سالمتر در این بلوغ قرار می گیرند. رفتار ایشان با شما به گونه است که نشان می دهد این بلوغ در ایشان برای شروع زندگی مشترک مناسب نمی باشد.
  • افراد دارای مشکلات شخصیتی رفتارهای آسیب زننده دارند و به شیوه های مختلف باعث ناراحتی ما می شوند. طبیعی است که وقتی فردی که بنا بوده با هم زندگی مشترک داشته باشید چنین رفتارهایی با شما کرده، احساس شما دستخوش تغییرات منفی شود. اما اینکه نوشته اید: حس میکنم کسی دیگه نمیتونه از من خوشش بیاد، به این معناست که حس کنونی شما ریشه ای عمیق تر از مسائل پیش آمده دارد. یک فرد مشکل دار می تواند امنیت روانی ما را بر هم بزند اما نه اینکه شما فکر کنید دیگر مورد پسند کسی نخواهید بود. شاید شما با تلاش برای دوست داشتنی بودن به نامزدتان در واقع می خواستید این مسئله را به خودتان اثبات کنید. اعتماد به نفس البته در مسیر برخی اتفاقات زندگی و در مواجهه با آدمهای مهم زندگی مثل همسر یا نامزد می تواند تغییرات مختصری بکند ولی نه در حدی که فکر کنید دیگر مورد پسند کسی نخواهید بود.
  • تلاش شما برای بهبود رابطه تان نشان دهنده اهمیت رابطه برای شما بوده ولی این مهم در رفتار ایشان وجود نداشته. همچنین این بخش از تصمیم تان درخصوص رابطه ای که کارآمد نبوده و تصمیم به تمام کردن آن گرفته اید رفتاری بالغانه از سوی شما بوده است. دیدن ویژگی های مثبت خودتان باعث می شود تا چنین قضاوت منفی ای در مورد خودتان نداشته باشید. در واقع شما تلاش خود را برای حفظ رابطه ای که به نیت ازدواج شکل گرفته و عقد رسمی صورت گرفته بود انجام دادید و این مسئله، اتفاقا نکته ای مثبت در خصوص شما است.
  • طلاق گرفتن استرس زیادی را به روان آدمی وارد می کند و طبیعی است که احساس خوبی نداشته باشید. اما به جای اینکه با یادآوری حرفهای نامزدتان، خودزنی کنید، نوع رابطه را بازبینی کنید. چک کنید دلیل رفتار منفعلانه شما چه بوده؟ کجا لازم بوده قاطعیت بیشتری نشان دهید و ندادید؟ الگوی های رفتاری خود را بشناسید و آنهایی را که قابل تعدیل می باشد تغییر دهید زیرا اگر روال کلی رفتار شما منفعل رفتار کردن به امید تغییر کردن طرف مقابل باشد در ارتباط بعدی خود نیز دچار مشکلات خواهید شد. بهتر است مسائل موجود در رابطه تان را بالغانه بررسی کنید تا آگاهانه بدانید که از این به بعد چطور باشید و چگونه نباشید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری- خانه توانگری طوبی


معرفی درس
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)
جذابتر شدن و محبوب ماندن
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه