سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

التیام زخم خیانت

پرسش

تاریخ ثبت : 06 آذر 1397
2,581  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
من و همسرم سه سال و نیم پیش عقد کردیم. سه ماه پیش در حالی که باردار بودم به صورت کاملا اتفاقی گفتگوی شامل صحبتهای جنسی همسرم با خانمی دیگه رو در گوشیش خوندم و فهمیدم سفری که همون هفته به بهونه کارش رفته بود در واقع سفر به شهر دیگه برای دیدار با اون خانوم بوده و شب رو اونجا گذرونده. تا قبل از این ماجرا، ما به ظاهر رابطه عاطفی و جنسی کاملا خوبی داشتیم. بعد از این داستان، بارها ایشون معذرت خواهی و ابراز پشیمونی کرد و قسم خورد چنین کاری رو دیگه تکرار نخواهد کرد. سیم کارت دیگرش رو شکوند و واتساپ و تلگرام رو از روی گوشیش پاک کرد. ارتباطش با اون خانوم با اسم تقلبی و با اون سیمکارت بود. یک جلسه مشاوره مشترک و سه جلسه مشاوره فردی رفتم. الان نسبت به ماه اول حالم بهتره ولی تقریبا هر هفته یا وقتی به یادش میارم، حسابی حالم بد میشه. به شدت گریه میکنم یا دچار بیخوابی میشم و چت هاشون تو ذهنم مرور میشه و ذهنم پر از سوال میشه. چرا این اتفاق افتاد؟ خودش میگه ماجراجویی و کنجکاوی و کم کم پیش رفته اما گرفتارش شده ولی راستش من درک نمیکنم. میگه رابطه جنسی نداشتند و من به ظاهر قبول کردم، ولی باز هم باورم نمیشه. بعد از چند هفته اول و ابراز پشیمونی چندباره اش، من ایشون رو بخشیدم و تقریبا زندگیمون به حالت اولیه برگشته، البته به غیر از حمله های گاه و بیگاهی که دارم. همش بهش شک دارم و گوشیش رو چک میکنم، کاری که قبلا هرگز نمیکردم. سعی میکنم راجع به این مسئله باهاش دیگه حرف نزنم، ولی حالم رو میبنه و خودش میفهمه. البته ایشون هم ناراحت میشه. کلا به رفتارش، حرفاش، ابراز محبت هاش، و همه چیزش شک کردم. وقتی پیشمه باور میکنم، ولی وقتی از پیشم میره فکر میکنم همه چیزش دروغه.

مهمترین سوال :
آیا صحبت دوباره با ایشون درباره این داستان آسیب زا نیست؟ من با این حال با خودم باید چه کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
16 آذر 1397 ساعت 12:11

درود بر شما

توضیحات شما را خواندم. قابل درک است که وقتی با چنین شرایطی در زندگی تان مواجه می شوید عزت نفستان آسیب بخورد. خیانت همسر پیشامدی است که برای روان انسان بسیار دردناک است و حق دارید که ناراحت باشید. اعتماد به همسر، احساس امنیت و آرامش را تقویت می ‌کند و از مسائل اساسی و زیربنایی زندگی مشترک است.

ابتدا توجه بفرمایید: اینکه چنین اتفاقی در زندگی تان افتاده نشان دهنده وجود مشکل در شما نیست. ممکن است مسائل مغفول مانده ای در زندگی تان بوده که همسرتان را به سمت آن خانم سوق داده باشد ولی نهایتاً این اشتباه از سوی همسرتان بوده که به جای حل مسئله، لغزش را انتخاب کرده است.

طبیعی است که دیدن لغزش همسر فضایی از نا امنی را در رابطه با زندگی مشترک ایجاد می کند و کارکرد خانواده را با اختلال روبرو خواهد کرد. در این میان نوع واکنش همسر نیز می تواند عامل مهمی به حساب آید. اینکه همسرتان ابراز پشیمانی کرده و مسیرهای ارتباطی با آن خانم را قطع کرده و شما نیز اقدام به ادامه زندگی تان کرده اید تصمیمی است که از سوی هر دوی شما گرفته شده و هدف این تصمیم نیز حفظ زندگی مشترک بوده و نشان می دهد شما انتخاب آخر (جدا شدن) را در همین ابتدا انجام نداده اید. یعنی دارید تلاش می کنید به همسر و زندگی مشترکتان فرصت بیشتری بدهید و و این نکته مثبتی است. اما توجه نیز داشته باشید که از بین بردن اعتماد همسر می تواند شکل رابطه زن و شوهر را تا مدتی تحت تاثیر خود قرار دهد. طبیعی است که مدتی طول بکشد تا رابطه به حالت اولیه خود برگردد و اعتماد حاصل شود.

ترس، خشم، انتقام، شک، بی‌ اعتمادی، احساس شکست، بی میلی به ادامه زندگی مشترک و... از مواردی هستند که ممکن است به سمت شما هجوم بیاورند. به ‌خود زمان دهید که از پس این احساسات بر بیایید و تصمیم درست را بگیرید. بهتر این است که زندگی مشترک ‌تان را با این احساسات مورد قضاوت قرار ندهید و فکر نکنید‌‌ همان صمیمیت اولیه باید به سرعت به رابطه‌ تان برگردد و گمان نکنید سلامت فکرتان را باید ظرف چند روز به دست بیاورید. هم شما و هم ارتباط‌ تان به زمانی برای ترمیم شدن احتیاج دارید.

گفتگو در مورد احساساتی که تجربه می کنید می تواند به شفاف سازی مسائل حل نشده بین شما و همسرتان کمک کند. احساسات خود را سرکوب نکنید چون هم به شکل علائم جسمانی بروز خواهند یافت و هم خشم در شما ایجاد می کند که پتانسیل آسیب به زندگی تان را خواهد داشت. به جای آن، ناراحتی ها نگرانی های خود را به همسرتان بگویید و حتی می توانید از ایشان کمک بخواهید برای کنترل این حالات. در مورد دلیل این رفتار ایشان نیز می توانید حرف بزنید. شاید عدم آگاهی از همین دلایل است که شبهه تکرار خیانت را برای شما ایجاد می کند به طوریکه دور شدن از همسرتان باعث استرس شما می شود.

نوشته اید سه ماه پیش باردار بوده اید، پس در حال حاضر مدت زیادی از زایمان شما نمی گذرد. یعنی حالات روحی شما می تواند به افسردگی پس از زایمان وصل شده باشد و علائم شما را تشدید کرده باشد. بهتر است ضمن توجه به مواردی که خدمت تان عرض شد، مدتی را نیز به خودتان فرصت دهید تا این دوره سپری شود.

فرصت دادن یعنی کمک کردن به خود و همسرتان برای بهبودی رابطه و ارتقای زندگی نه سرکوب احساساتی که تجربه می کنید. نگرانی های خود را به همسرتان بگویید اما نه انقدر که حالت شک و تردید به همسرتان داشته باشد. فقط احساسی که دارید بگویید و جمله خود را با من شروع کنید، طوریکه احساس مورد حمله کلامی قرار گرفتن از سوی همسر، در ایشان ایجاد نشود.

مطالعه کتاب پیوند زخم خورده نوشته اسپرینگ، برگردان مرجان فرجی، انتشارات رشد خدمت شما پیشنهاد می شود.


md_a08e8_6a8e425.jpg


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری- خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
پیوند زخم خورده نوشته اسپرینگ، برگردان مرجان فرجی، انتشارات رشد

معرفی درس
پیشگیری و بهبود رابطه پس از لغزش و خیانت
بسته چهارشنبه ها با ناهید 1 تا 7
ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 15
کارآمدی پاسخ : 9
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه