سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

سردرگم در مسیر زندگی

پرسش

تاریخ ثبت : 25 دی 1397
1,553  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام خدمت شما و ممنون بابت خدمات ارزشمند، دختری سی و یک ساله هستم که طبق تست، دارای تله شکست می باشم. با همسرم هم سن هستیم و به کمک مطالبی که از آقای دکتر شیری آموختیم به ویژه درس نبوغ عاطفی، زندگی عاطفی خوبی داریم و میتونم بگم تا امروز که دو سال از ازدواج و دوازده سال از ابتدای رابطه میگذره همه چیز خوبه.
من دبیرستان به تشویق والدین، تربیت بدنی خوندم و در ادامه مجبور شدم مترجمی زبان رو ادامه بدم و در حال حاضر مدیر فروش مواد اولیه خوراکی هستم و همه اینها در صورتی است که علاقه زیادی به هنر دارم. نقاط قوتی دارم که به خاطر شرایط محیطی، مالی و اجتماعی مجبور به ترک یا رها کردن آن ها شده ام. به عنوان مثال در سن هجده سالگی تنیس رو به صورت حرفه ای شروع کردم و مربیم خیلی به من امیدوار بود، اما به خاطر شرایط نتونستم ادامه بدم.

مهمترین سوال :
الان سردرگم هستم. برچسب از این شاخه به اون شاخه پریدن رو حمل میکنم. پارسال تصمیم داشتم در سی سالگی بچه دار بشم که شرایط اقتصادی کشور و برخی مسائل دیگر منصرفم کرد. احساس شکست و سردرگمی شدیدی دارم. ممنون میشم بفرمایید چه کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
19 بهمن 1397 ساعت 15:23

سلام همراه گرامی 

متن ارسالی شما را خواندم. از اعتمادتان ممنونم. 

با توجه به آنچه برای ما ارسال کردید و احساس شکست و سردرگمی که در حال حاضر تجربه می کنید به نظرم شما در دام تله شکست افتاده اید. در تله شکست ما اطلاعات را به گونه ای تفسیر می کنیم تا دائم شیوه تفکرمان (من آدم شکست خورده ای هستم) مُهر تایید بخورد

سه شیوه ی رفتاری ما با تله ها عبارتند از: تسلیم، حمله، فرار

تسلیم تله شکست: مقایسه غیرمنصفانه خودمان با دیگران

حمله به تله شکست: نا ارزنده سازی پیشرفت های دیگران و تلاش برای رسیدن به معیارهای بی نقص گرایانه برای جبران احساس شکست

فرار از تله شکست: اهمال کاری در انجام کارها، دوری از هدف گزینی متناسب با سطح توانایی خود، نپذیرفتن کارهای جدید

هر سه شکل این شیوه رفتاری، در واقع پاک کردن صورت مسئله است بدون اینکه ما به حل مسئله برسیم

برای تغییر تله شکست باید:

یک -  صحت و سقم احساس شکست تان را بررسی کنید: فهرستی از نام همکلاسی ها و همبازی های خود در مقاطع مختلف زندگی تهیه کنید. مطمئن شوید در این فهرست همه نوع فردی قرار گرفته اند.سپس بنویسید که هرکدام از آنها در جنبه های مختلف زندگی شان در حال حاضر چقدر موفق اند؟ چقدر پیشرفت کرده اند؟ چقدر درآمد دارند؟ از لحاظ شغلی چقدر پیشرفت کرده اند؟ آنگاه مشخص سازید که شما در مقایسه با آنها کجا هستید؟ از این طریق به ارزیابی احساس تان بپردازید.

دو - استعدادها و توانایی ها و مهارت هایتان را برای موفقیت بشناسید: شما در چه زمینه هایی توانایی دارید؟ آیا در کاری استعداد ذاتی دارید؟ آیا در زمینه ی خاصی خلاق هستید؟ آیا روابط بین فردی خوبی دارید؟ فهرستی از استعدادها و توانایی ها و مهارت ها و موفقیت های تان کمک میکند هر روز به شما یادآوری شود که قضاوت هایتان در مورد خودتان که احساس شکست دارید چندان درست نیست

سه -  استعدادهای واقعی تان را بشناسید. محدودیت های تان را بپذیرید و به دنبال حوزه هایی باشید که بتوانید از توانمندی های تان استفاده کنید. 


با تشکر

خانه توانگری طوبی

زهرا محمدی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید (فصل سیزده: تله شکست)

معرفی درس
بسته از شکست تا پیروزی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه