سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

پیش نرفتن کارها

پرسش

تاریخ ثبت : 30 دی 1397
1,744  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام وعرض خسته نباشید
من بیست و شش ساله هستم، کارمند و دانشجوی سال آخر ارشد. دوره ی غیر حضوری از شکست تا پیروزی را گوش کردم. اول با امیدواری تمام برنامه را یادداشت کردم و تمام وجوه زندگی ام به صورت مشخص با زمان بندی برنامه ریزی کردم .اما یک دفعه خالی شدم و دیگر هیچ کاری انجام ندادم، مثلا این هفته امتحان زبان داشتم اصلا چیزی نخواندم. وقتی هم برنامه ریزی می کنم اصلا عمل نمی کنم. فرقی نمیکنه برنامه ام خیلی ایده آل گرایانه باشه یا خیلی ساده.
انضباط هم ندارم و احساس درونی ام و لذت در کار خیلی برایم مهم است. سعی می کنم که نتیجه کار را در نظر بگیرم اما باز هم فایده ای ندارد. متاسفانه به همین علت ها هم هنوز کار روی پایان نامه ام را آغاز نکرده ام. تیپ شخصیتیم آی‌اس‌اف‌جی هست.

مهمترین سوال :
هر چقدر تلاش می کنم از این چرخه‌ی غلط خارج بشم نمی توانم و من مشکلم همیشه همین بود و هر چقدر سعی کردم فایده ای نداشته و بعد از مدتی بسیار بی حوصله میشوم.
می خواستم ازتون خواهش کنم یک راه حل عملی بهم بدین که از این چرخه خارج بشم. دلم می خواد وقتی تصمیم میگیرم براش تلاش کنم و انجامش بدم، اما بعد از یک هفته بسیار بی حوصله و تلخ میشم.
با تشکر از شما

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
14 بهمن 1397 ساعت 14:13

درود بر شما

نامه تان را خواندم.

اینکه نوشته اید مشکلم همیشه همین بوده آیا منظورتان به گذشته دور بر می گردد یا اخیراً (مثلا در دوره ارشد) با چنین مسئله ای مواجه شده اید؟ اگر از ابتدا با چنین مسئله ای مواجه بوده اید مراجعه به یک روانپزشک خدمت شما پیشنهاد می گردد (البته با توجه به درجه تحصیلی شما بعید است که مثلاً از اول ابتدایی تاکنون با این حالت بی نظمی درونی مواجه بوده باشید).

اگر مدتی است که چنین بی برنامگی هایی را در زندگی تان متوجه شده اید می توانید چک کنید که کدام مورد درباره شما صدق می کند. آگاهی از علل زیربنایی یک مشکل می تواند در جهت رفع آن و کنترل امور زندگی کمک کند. شما دخترخانم کوشا و با استعدادی بوده اید که تا این مقطع، تحصیل نموده و مشغول به کار هستید و حتماً دستاوردها و ویژگی های مثبت دیگری هم دارید که اینجا ننوشته اید (مهم است که خودتان را باور کنید).


  • گاهی اوقات نوع توقعات ما از خودمان به گونه ای است که سبب می شود استرسی بیش از حد توان متحمل شویم و زمانی که به مقصد نزدیک می شویم به یکباره توان و انرژی مواجهه با آن موضوع را از دست می دهیم.
  • گاهی اوقات این نوع عدم پیش رفتن در کارها مربوط به کمال گرایی ما است. یعنی این فکر که: اگه امتحان بدم موفق نشم چی میشه؟ (در واقع اتفاق خاصی نمی افتد جز اینکه دوباره باید تلاش کنید). جهت رهايي از افكار كمال گرايانه پيدا كردن افكار بايد و مطلق گرايانه و تغيير آن به افكار معتدل و معقول لازم و ضروري است. به عنوان مثال، جمله ای مانند "‌بايد این کار را انجام دهم"‌ به "‌بهتر است این کار را انجام دهم"‌ ، تغییر یابد. در واقع شما می توانید با تعدیل افكار و باورهای خود؛ آرامش بیشتری تجربه کنید.
  • تغییر عادات و برنامه ریزی های تازه می تواند برای شما مفید باشد. چک کنید چه موقع و در چه زمانهایی بیشتر احتمال دارد که کارهای مهم را پشت گوش بیندازید و آن مسیر را تغییر دهید. عادات مثبت را به تدريج جايگزين عادات منفی كنيد و انگيزه های كوچكی برای خود تعيين كنيد تا باعث تقويت رفتار خود شويد.
  • توجه بفرمایید که هر اقدام و تلاشی الزاما به نتایج خیلی بزرگ و خاص منتهی نمی شود اما برای رسیدن به مقاصد و اهداف، حتما بایستی از جایی شروع کرد.
  • تکالیف بزرگ و سخت را به تکالیف کوچک تر و قابل کنترل تر تقسیم کنید. مثلا در یک تقویم هدفتان را و همچنین زمان مشخص شده برای انجام آن را یادداشت کنید و سپس قدم های کوچک جهت رسیدن به آن هدف را بنویسید (مرحله به مرحله). فراموش نکنید وقتی به هر مرحله رسیدید به خودتان پاداش دهید. همچنین تعیین مقدار وقتی که برای هر مرحله لازم است را نیز یادداشت کنید. یادتان باشد هدف فقط انجام تکلیف است نه اینکه آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.
  • موفقیتها و عدم موفقیتهای خود را لیست کنید. سپس تجربیاتی که منجر به موفقیت شما شده اند و تجربیاتی که در آنها تلاشتان به مقصور نرسیده با هم چک کنید. این کار به شما کمک کند تا بدانید چه مسیری می تواند شما را به آنچه مطلوب شماست برساند.
  • نیازی نیست همیشه بهترین باشیم. گاهی باید از معمولی بودن لذت برد.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی درس:
بسته اهمال کاری و کمال طلبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه