سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

احساس گناه نسبت به دوست دختر قبلی

پرسش

تاریخ ثبت : 18 بهمن 1397
837  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من خیلی بدم می اید که باعث رنجش جنس مخالف بشوم. ولی دوست دخترم بعد ازاتمام رابطه با تمام تلاش من اجازه نداد رابطه به صورت دوستانه تمام شود. و با ناله و نفرین رابطه را تمام کرد. من چطور از این احساس گناه خارج بشوم؟
بعد یک سال دوستی ایشون علاقمند به ازدواج بودن ولی من نمیتونستم علاقه ای به ایشون پیدا بکنم.
چیکار میتونم برا ایشون و خودم انجام بدم؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
11 اسفند 1397 ساعت 06:16

سلام مسعود عزیز 

وقت شما بخیر 


نامه شما رو‌ خواندم. ابتدا لازم است تشکر کنم ازت از اینکه برای خودت ، رابطه ات و احساسات اهمیت و ارزش قائل‌ هستی که میای و مسأله ت  رو مطرح میکنی. 


در همان خط نخست اشاره داشتید : 

«من خیلی بدم می اید که باعث رنجش جنس مخالف بشوم»

طبیعتاً بسیاری از ما از اینکه آگاهانه موجب رنجش فرد مقابل شویم ناراحت می شویم . 


من تصور میکنم شما بابت این عبارت ، یک باور مرکزی دارید که دارد شما را هدایت می‌کند که اینطور تصور کنید و احساس کنید که من نباید هیچ وقت باعث رنجش دوست دخترم شوم، پست این الزام چه باورهای جانبی و یا تله هایی نهفته ؟ نمیدانم . 


توضیحات شما بسیار کوتاه بود و من از روی نشانه های واژگان و عبارات به این فهم می سم که شاید لازم باشد در این خصوص کمی بیشتر تأمل کنید. اینکه ما گاهی ناخواسته در یک رابطه باعث رنجش می شویم آنگاه نیز احساس گناه می‌کنید ؟ 


ممکنه پشت این احساس گناه یک « من خوب نیستم » یا « من مقصرم» یا « من به درد نخور هستم » نهفته باشه.

اشاره داشتی با تمام تلاش من ، اجازه نداد رابطه تداوم پیدا کنه؟ فکت های اختلاف شما چه چیزهایی بودند؟ من تصور میکنم چسبیدن شما به رابطه ای که خروج از آن به ظن شما باعث رنجش می شود و احساس گناه برایتان به همراه دارد یا حالتان را بد می کند ممکن است رابطه عاطفی را به چالش بکشد . البته اشاره کردیدپس از یکسال  رابطه تمایل به ازدواج  داشتند و شما تمایلی  نداشتید .و خب واقعیت  این است ادمها با اولویت هاشون وارد رابطه میشن. گاهی نمی توانیم تا آخر  عمر بلاتکلیف خودمان و فرد مقابل را نکهداریم. یک جایی این رابطه نیاز به تصمیم  گیری دارد. بنابراین ایشان نیز بر اساس همان اولویتی که شما برای رابطه قائل بوده آید تو نیز محدودیت هایی داشتن. بنابراین در خصوص این احساسات خود ببینید موانع روابط تان چه چیزهایی هستند، بابت چه چیزهایی در یک رابطه عاطفی می ترسید یا بسیار متاثر می شوید ؟ از اینکه مورد طرد واقع شوید حالتان بد می شود یا رابطه بلاتکلیف ادامه یابد؟


با این حال مسعود عزیز ، ما وقتی بیش از اندازه پیامدهای یک اتفاق را به خودمان نسبت می دهیم؛  احساس گناه رو تجربه می کنیم ممکن است این اضافه باری که روی دوشتان حمل می کنید کمی لازم باشد به زمین بگذارید و صرفا سهم خودتان را بپذیرید ، کاهی ما مسئول تمام اتفاقاتی که در یک رابطه می افتند نیستیم .

 پذیرش محدودیت واقعی، به ما کمک میکند پیامدهای یک واقعه رو صرفا بر اساس فکت های متقابل ببینیم تا کمتر دچار خطای شناختی بشیم . تا بهتر خودمو ن و آدمهای رابطه رو بشناسیم .


با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری 

خانه توانگری 



معرفی درس
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه