سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

مشکلات با خانواده همسرم

پرسش

تاریخ ثبت : 01 اسفند 1397
980  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من از روزی که ازدواج کردم متاسفانه به شدت توسط مادر و خواهر شوهرم آزار روحی میشم و مدام جنگ روانی راه میاندازند. خواهر شوهرم میگه چهارده سالم بود ازدواج کردم، دیوار کوتاهتر از من نبود، از این به بعد هم تو برای من دیوار کوتاهتری. همسرم متاسفانه دهن بین و مهر طلب است. اوایل ازدواج، همسرم تحت تاثیر حرفهای خانواده اش قرار میگرفت و دعواهای وحشتناکی میکردیم. حتی به طلاق فکر کردیم. بعد از چند جلسه مشاوره، همسرم متوجه شد که من باید شخص اول زندگیش باشم. بعد از ازدواج، یک سال تموم از این خانواده دور شدم تا حال روحیم بهتر بشه. اواخر، مادرشوهرم بی علت مدام میگفت پسرهایی هستند که به خاطر مادرشون، زن شون رو طلاق میدن. تمام اعتماد به نفسم رو از دست دادم. به جایی رسیده بودم که خودزنی میکردم و چند سال سرترالین مصرف کردم. حس بی ارزشی و پوچ بودن داره خفه ام میکنه. مدام مقایسه میشدم. مدام دنبال حاشیه هستند. مدام ایراد میگیرند. با وجود اینکه یک سال ازشون دورم، ولی باز هم اذیتم میکنند

مهمترین سوال :
من چه کار کنم؟ اسم شون که میاد تپش قلب میگیرم. همسرم به خاطر اینکه مادرشه، بهشون سر میزنه. ولی متاسفانه هر بار مادرش شروع میکنه به حرفهای بی ربط زدن در مورد طلاق. اصلا نمیدونم قصدشون چیه؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نرجس رهنما
نرجس رهنما
29 فروردین 1399 ساعت 15:32

همراه گرامی ، سلام.

 به خاطر شرایطی که توصیف کردید واقعا متاسفم،.

مطمئنا تحقیر شدن توسط خانواده همسرتان فشار روانی مضاعفی را بر شما تحمیل کرده است که علاوه بر افسردگی، حجم زیادی از اضطراب را نیز با خود حمل میکنید. 

اما با توجه به اینکه توضیحات شما کافی نیست  و ما نیاز به بررسی دقیق موقعیتها و عکس العملهای شما داریم ، تنها به تحلیل آنچه به شرح آن پرداخته اید می پردازیم. 

خیلی وقتها ما به دلیل نوع رفتارمان ، به اطرافیان اجازه می دهیم به هر گونه ای که بخواهند با ما رفتار کنند. در مورد شما هم عدم وجود مهارت جرات مندی و مشخص نکردن مرزهایتان توسط شما و همسرتان می تواند عاملی زمینه ساز برای این نوع رفتار توسط خانواده همسرتان باشد. 

بنابراین بررسی فکر و احساسی که موجب شکل گیری رفتار توسط شما و اتخاذ راهبردهای مقابله ای که در مقابل خانواده ی همسرتان تا کنون صورت  پذیرفته اهمیت می یابد. 

زیرا گاهی ما با اتخاذ یک رفتار ناکارآمد در مقابل بعضی انسانها خود را  ضعیف تر از آنچه هستیم نشان می دهیم،  ظاهرا خانواده ی همسرتان در مقابل رفتارهای اجتنابی شما از جمله قطع ارتباط با آنها و همچنین آگاهی از فقدان بعضی جنبه های پختگی روانشناختی و عدم استقلال روانی  و احتمالا وابستگی عاطفی در فرزند خود متوجه ابزاری کار آمد برای آزار شما شده اند. 

هرچند رفتار ناکارآمد و اشتباه همسرتان مبنی بر انتقال نقل قولهای مادرشان به شما (تهدید به طلاق) ، عدم حمایت روانی عاطفی ایشان از شما به عنوان همسرشان و سایر رفتارهای ضربه زننده ایشان  که حاکی از وجود یک اصطکاک در روابط زناشویی شما است که نیاز به بررسی دقیق تری دارد. بنابراین نمیتوان از این نکته چشم پوشید که ایشان هم درگیر تله های روانی و بند ناف نبریده خود هستند و به گونه ای حتی باعث تداوم رفتار از طرف خانواده شان می شوند. 

به عنوان یک راهکار موقتی پیشنهاد میکنم بار دیگر صحبتهای مشاور را به ایشان یادآوری کنید و تا سعی دارید برای ساختن خاطرات مشترک و خوب با ایشان تلاش کنید و در فضایی دوستانه و به دور از تنش  همسرتان را در مورد احساساتی که اکنون تجربه میکند مطلع کنید و از ایشان بخواهید برای اصلاح و بهبود این وضعیت تلاش کنند، قطعا اصلاح این وضعیت نیاز به مراجعه به یک زوج درمانگر برای بررسی دقیق جوانب رابطه تان و همچنین  درمان کامل افسردگی شما دارد. 

بنابراین تنها راه در شرایط فعلی مراجعه  مجدد شما و  همسرتان به یک زوج درمانگر  و درمان افسردگی شماست و اتخاذ  هر تصمیمی مبنی بر   ماندن یا ترک این رابطه باید به بعد از درمان افسردگی فعلی شما و طی کردن جلسات زوج درمانی موکول شود.   

با آرزوی سلامتی برای شما🌿

  نرجس رهنما _خانه توانگری طوبی.  




معرفی درس
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)
مجموعه نبوغ عاطفی 3

توصیه های پیشنهادی
مراجعه به یک زوج درمانگر _درمان افسردگی و اضطراب
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه