سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

فرق دوست داشتن با عشق

پرسش

تاریخ ثبت : 15 اسفند 1397
864  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. ببخشيد ميخواستم بدونم فرق دوست داشتن با عشق چيه؟ ادم ميتونه چند نفر رو دوست داشته باشه؟ يا عاشق چند نفر باشه؟ از كجا ميشه فهميد اصلا عاشقيم يا دوست داريم؟

مهمترین سوال :
سلام. ببخشيد ميخواستم بدونم فرق دوست داشتن با عشق چيه؟ ادم ميتونه چند نفرو دوست داشته باشه؟ يا عاشق چند نفر باشه؟ از كجا ميشه فهميد اصلا عاشقيم يا دوست داريم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
20 اردیبهشت 1398 ساعت 14:29

با سلام 

 فرق عشق و دوست داشتن:

 عشق  داغ است ولی دوست داشتن پخته است. هر داغی میتواند سرد شود ولی هر پخته ای خام نمی شود. 


کتاب هبوط دکتر شریعتی به فرق عشق و دوست داشتن پرداخته است ولی از نگاه روانشناسی  استنبرگ  معتقد است که هر رابطه عاطفی از سه مرحله عبور میکند:

  1. شور و هیجان
  2. شناخت و صمیمیت
  3. تعهد و تعادل


مرحله اول آغاز آشنایی ست و معمولا دورانی سرشار از شور و هیجان و احساسات خوشایند نسبت به یکدیگر است. در این مرحله همه چیز مثبت دیده می شود و حتی نگاهشان به ایرادات هم مثبت است ولی ماندگاری این مرحله زیاد نیست و پس از مدتی این شور و هیجان فرو می ریزد و وارد مرحله ی بعدی می شوند.  بر اساس شناختی که نسبت بهم پیدا می کنند صمیمیت بیشتری هم تجربه می کنند. (البته اگر این شناخت بخشی از شور و هیجان اولیه را باقی بگذارد وگرنه اگر مغایر با شور و هیجان اولیه باشد این شناخت اتفاقا ما را مایوس و ناامید می کند)

البته تا حدی طبیعی ست، معمولا پس از هیجانات مثبت، یک دوره هیجانات منفی هم بروز می کند و پس از اینکه برطرف شد فرد به شناخت دقیق تر از خودش و طرف مقابل می رسد و باعث می شود به یک تعادل برسد و همین باعث شکل گیری تعهد در فرد می شود و این مرحله عشق با شدت کمتر اما عمق بیشتر وارد زندگی ما می شود و آن شیفتگی ناآگاهانه که معمولا با ساده اندیشی همراه است به شیفتگی آگاهانه یا همان دوست داشتن تبدیل می شود که این مناسب ترین مرحله برای شناخت است.

 

در این پاسخ به "دوست  داشتن و عشق در رابطه عاطفی" پرداخته شد هرچند که میتوان از دیدگاه های دیگری (مثل نگاه فلسفی به عشق و دوست داشتن) هم به این مسئله پرداخت.


باتشکر

خانه توانگری طوبی

زهرا محمدی


توصیه های پیشنهادی
فرق عشق و دوست داشتن از نگاه روانشناسی با اشاره به سه مرحله رابطه عاطفی: شور هیجان، شناخت و صمیمیت، تعهد و تعادل
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه