سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

استقلال شخصیتی ندارم

پرسش

تاریخ ثبت : 18 اسفند 1397
2,426  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من ۱۸ سالمه و متوجه شدم که شخصیت مستقل ندارم و عملا تمام حس و نظرم نسبت به خودم بستگی به نظر و رفتار دیگران داره. در ناخود آگاهم حک شده که بدون رضایت و تایید اطرافیان آدم بی ارزشی هستم. حتی یک دقیقه تحمل نارضایتی خانواده ام رو ندارم و هر کاری برای رضایت اونها میکنم. حتی توی جزئی ترین مسائل قدرت تصمیم گیری ندارم. همچنین اعتماد به نفس پایینی دارم و از وسواس های فکری شدید رنج میبرم.
افکار منفی غیر قابل کنترل دارم و از بودن در جمع دوستان لذت نمی برم، چون حس میکنم آدم جذابی نیستم و تمام مدت سعی در راضی کردن و تحت تاثیر قرار دادن دیگران دارم و به عبارتی مهر طلب هستم. این در حالیه که تقریبا همه از ظاهر من تعریف میکنند و من رو با استعداد میدونند.
من فرزند سوم و آخر خانواده ام و همیشه توجه و محبت دیدم. اما پدرم با وجود محبت هایی که به من میکنه، از بچگی من رو توی جمع تحقیر میکرد و هیچ وقت بهم اجازه ی بیان احساساتم و دفاع از خودم رو نداده. گاها هم از طرز رفتارم و خندیدنم و راه رفتنم به شکل رنج آوری انتقاد میکنه.
هر چی آگاهیم نسبت به تله هام و مشکلات شخصیتیم بیشتر میشه، بیشتر خودخوری میکنم. لازمه بگم من به ۵ مشاور مراجعه کردم و جلسات زیادی رو پیششون گذروندم، ولی هیچ کدوم نتونستند کمکم کنند.

مهمترین سوال :
چطور شخصیت مستقل و واقعی خودم رو از میان الگو های غلطی که تمام وجودم رو پر کرده و زندگیم رو مختل کرده بیرون بکشم و اعتماد به نفس آسیب دیده ام رو ترمیم کنم؟
چگونه خودم رو از فکر های منفی و وسواس های عذاب آورم رها کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
24 خرداد 1398 ساعت 15:59

با سلام واحترام

مسئله شما ، وصف حال خیلی از افراد است، افرادیکه در کودکی به شکل های مختلف آسیب دیده اند:( طرد شدن، بی توجهی، محرومیت هیجانی، انتقاد، حمایت افراطی،....)ودراثر همه این تجارب تلخ زندان هایی در ذهنشان شکل گرفته است.

توضیحات شما از این جهت که خواهان تغییر واصلاح الگوهای اشتباه خود در زندگی هستید ودر سنی قرار دارید که هنوز انتخاب های مهمی پیش رویتان است قابل احترام و بسیار مثبت میباشد اما باید قبل از هر اقدامی چند نکته مهم را همیشه ودر هر لحظه به یاد داشته باشید تا در این مسیر پرفراز ونشیب ناامید نشوید وراهتان را بدون توجه به این نداهای منفی ادامه دهید.مسیری که علاوه بر مغزتان که تله بی ارزشی در آن بدترین فریاد ها را مبنی بر بی عرضگی وناتوانی فریاد میزند تا اطرافیانتان که حتی ممکن است از افراد دلسوز شما باشند که به محض تلاش وشروع بازسازی اعتماد به نفستان وتغییر درست، متلکهای اساسی ودرشت گویی هایی را نثارتان میکنند.اما زمانیکه با این بینش که این متلک ها هنر کسانیست که عرضه خودسازی را ندارند ودرباره تصمیم شما ونتیجه آن نمیدانند باصبوری بیشتری به راهی که انتخاب کردید ادامه میدهید ، بهترین استراتژی در این مسیر اینست که  به جای گوش کردن به نداهای منفی درون وهمین طور اتلاف وقت برای راضی وقانع کردن دیگران ، به این بیندیشید که مسیر درستی را انتخاب کردید ودر نهایت به رشد خواهید رسید ومحبوب افراد توانگر وموفق خواهید بود.از یاد نبرید که جامعه بی ارزش وزخمی رنج میکشد که یک نفر به این نتیجه برسد که تسلیم اتفاقات گذشته نباشد وبرای خود وبهتر زیستنش کاری کند.

اما همه ما در دوران بزرگسالی خود در ارتباط با دیگران و جنبه‌های مهم زندگی با  تله های  ناخوشایندی برخورد می‌کنیم که مانع احساس لذت ما از زندگی و  روابط می‌شود. تله هایی که بیشتر از همه در هنگام شکست و ناکامی ها خود را  نشان می دهد.یکی از این تله های ناخوشایند زندگی تله “بی ارزشی”در زندگی  است.
وقتی فرد دچار تله بی ارزشی است احساس می کند که در مهمترین جنبه های  شخصیتی اش انسانی نامطلوب، بد، کمتر از دیگران و بی ارزش است یا اینکه در نظر افراد  مهم زندگی اش فردی نامطلوب به حساب می آید و حساسیت بیش از حد نسبت  به انتقاد، طرد و سرزنش دارد و بنابراین مقایسه های نابجا، احساس نا امنی در  حضور دیگران و حس شرمندگی در ارتباط با کاستی های درونی او را احاطه  می کند.

بنابراین برای اینکه از این گردونه تاریک خارج شوید لازم است اقداماتی را انجام دهید:

۱)باید جرأت کنید با ترسهای درونی خود مواجه شوید،از تعارض ورویارویی با دیگران نهراسید، از ترس اینکه دیگران ناراحت میشوند سکوت نکنید،زیرا نتیجه ای جز انباشت خشم در شما را نخواهد داشت.گاهی اوقات لازم است شاهد خشم خودمان یا بقیه باشیم تا این خشم به جایی در درون ما که غیر قابل دسترس است نرود.

۲) برای رهایی از این تله رایج وآسیب زا بایدپیدا کنید ریشه این تله به کجای زندگیتان بر میگردد؟چه کسانی از شما ایراد میگرفتند وباعث شرمساری شما میشدند؟  خاطرات کودکی را بیاد بیاوریدو مرور کنید تا با کودک رنجور درونتان ارتباط برقرار کنید و او را در آغوش کشیده و احساساتش را در آن زمان درک کنیدو قول بدهید همیشه کنارش باشیدتا توانمندیهای خود را بروز دهد و برایش توضیح دهیدکه کسی که با عث ضربه به احساساتش شده خود دچار تله بوده و در روند معمولی زندگی نبوده است پس او را می بخشید و نامه ای به عامل ایجاد تله مینویسیدو احساس خود را در آن زمان شرح میدهیدو او را مورد بخشش قرار میدهیم.

۳)سعی کنید تمام رفتارهایی که مانع از تغییرتان میشود را بنویسید ، چرا که این موارد به شما کمک میکند تا متوجه شوید تله هایتان چگونه تقویت میشود.

۴)نقاط قوت وضعف خودتان را در دوران کودکی ودوران فعلی بنویسید.هدف این کار دید واقع بینانه تری نسبت به خودتان وتوانایی هایتان است.این تله باعث میشود شما عیب های خود را بزرگ وویژگی های مثبت خود را کوچک بدانید.

۵)برای تغییر نقاط ضعف تغییر پذیر خود برنامه ریزی کنید.باید بررسی کنید کدامیک از  نقاط ضعفتان قابل تغییر است،چرا که این تله این بینش را به افراد میدهد که نقاط ضعفشان ذاتی وتغییر ناپذیرند درصورتیکه با نگاهی واقع بینانه به این موضوع پی خواهید برد که بسیاری از ویژگی های منفی موقتی وتغییر پذیرند.

۶)سعی کنیدخودمدیریتی داشته باشید نه فرار ، تسلیم و حمله.سعی کنید پذیرای عشق و محبت عزیزان خود باشیدو با دیگران همانگونه رفتار کنیدکه دوست دارید با شمارفتار کنند یعنی کنایه یا انتقاد و تحقیر نکنید همینطور اجازه ندهیدکسی با شما با بی احترامی رفتار کند بدانید همه انسانها مجموعه ای از ضعف ها و توانمندیها هستند بنابراین خودتان را تحقیر نکنید.

در نهایت ذکر این نکته ضروریست که تغییر پروسه ای زمانبر است وتدریجی رخ میدهد ، وهمین طور تله ها در مقابل تغییر بسیار مقاومند، پس با این شرایط نیاز است که عزمتان در جهت تغییر ورشد جزم باشد و در این زمینه از منابع معتبر که خدمتتان معرفی میشود استفاده نمایید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
چگونه زندگی خود را دوباره بیافرینید

معرفی درس
بسته از بی ارزشی تا من ارزشمند
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه