سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

جبران رفتار اشتباه گذشته

پرسش

تاریخ ثبت : 25 فروردین 1398
766  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من حدود سه سال هست که با پسری در ارتباط هستم. قصدمون از اول ازدواج بوده ولی خب مشکلات زیادی داشتیم. چون ایشون میخواد تو بانک کار کنه باید اول میرفت سربازی. تحصیلاتش از نظر خانواده من در سطح قابل قبولی نبود و خیلی هم ساپورت مالی خانواده رو نداره.
همین مشکلات باعث میشد که من مدام از آینده نگران بودم و بدون اینکه کاری کنم مدام سرش غر میزدم و میگفتم که منطقاً ما باید رابطه مون رو تموم کنیم و همیشه دعوامون میشد.
الان حدودا یک ساله که رفته سربازی و چون حدود نه ماه منطقه محروم بوده خیلی روحیه خوبی نداشت. از وقتی هم منتقل شده تهران صبرش خیلی کم شده و با هر دعوایی میگه که باید رابطه مون رو تموم کنیم و حالا من سعی میکنم قانعش کنم.
راستش الان که فکر میکنم می بینم با اینکه واقعا هیچ وقت دلم نخواسته ازش جدا بشم، ولی خب در گذشته فقط سرش غر زدم و تو رابطه نقش مامانش رو داشتم. الان رابطه به جایی رسیده که ارتباطش رو باهام قطع کرده و خودش هم با اینکه میگه باید تموم کنیم اما انگار دو دله و شک داره و نمیدونم که میخواد ادامه بده یا نه؟

مهمترین سوال :
من چطور میتونم اعتماد به نفسی که ازش گرفتم رو بهش برگردونم؟ و اگر برگشت، دیگه نقش والد تو رابطه نداشته باشم؟ آیا باید قانعش کنم که برگرده؟ یا باید صبر کنم و بهش مهلت بدم تا فکراش رو بکنه؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
21 دی 1398 ساعت 16:40

سلام بانوی گرامی

نامه شما را خواندم، متوجه شدم که شریک عاطفی شما در حال حاضر از نظر روحی شرایط دشواری را سپری می کنند، از طرفی متوجه اشتباهات رفتاری خود که از جنس سرزنش کردن بوده است شده اید. حال برای اینکه بتوانید از راه ناکارآمد گذشته برگردید و از طرفی ایشان نیز امید و اعتمادشان را به ادامه این رابطه به دست بیاورند، اولین و مهمترین قدم درواقع همدلی کردن با ایشان است. به این معنی که به ایشان فرصت دهید صحبت کنند و از احساسات و تجربیات خود بگویند و شما بشنوید و به احساساتشان اهمیت بدهید.

در  موقعیت هایی که قرار می گیرید که ناراحتی یا نارضایتی پیش می آید ، به جای سرزنش کردن و یا نقش والدی گرفتن  موقعیت را توصیف و بدون سرزنش و قضاوت، احساسات و افکارتان را از قول خودتان بیان کنید. از توصیه، پیشنهاد و نصیحت که طرف مقابلتان را بیشتر در احساس ناکارآمدی و ناتوانی فرو می بردو با عث ایجاد مقاومت در ایشان می شود، پرهیز کنید.

به جای آن،  از ایشان بپرسید که چه قدمی می توانند بردارند و چه پیشنهادی دارند تا مسئله برطرف شود. و منتظر شنیدن نظر ایشان شوید.

پیشنهاد می کنم که به جای اصرار زیاد به قانع کردن ایشان، در موقعیت های تکرار شونده ابتدا تشخیص دهید که رفتار تکرار شونده آسیب رسانتان چه بوده است ( مثلا گفتید غر زدن، تاکید به جدایی) و در حال حاضر رفتاری  متفاوت انجام دهید( بیان جراتمندانه احساسات و افکار) ، همچنین پرسش کردن برای رسیدن به نقطه نظر مشترک به جای توصیه و نصیحت کردن و راهکار دادن.

تا حدی اعتماد کردن به ایشان و درکنارشان بودن به جای مقابله با ایشان و نهایتا  بیان این دیدگاه که الان  متوجه شده اید از چه موضعی رابطه تان آسیب دیده است و در حال حاضر فرصتی نیاز دارید تا تغییرات رفتاری که فکر می کنید موثر هست را اجرا کنید.

با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه

خانه توانگری طوبی



معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
ساختن رابطه عاطفی بدون شکست
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه