سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

صبر و حوصله برای بچه داری

پرسش

تاریخ ثبت : 28 فروردین 1398
2,155  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. ما حدود چند ماهه از ایران مهاجرت کردیم و من همسر و دو فرزند داریم. دو پسر ۷ و ۳ ساله و یک دختر 7 ماهه. راستش وقتی یک بچه داشتم کنترل احساسات خشم خودم در ارتباط با بچه راحت تر بود. ولی از وقتی فرزند دومم به دنیا اومد شرایط خیلی برای من سخت شد. حال و حوصله سر و کله زدن با بچه ها مخصوصا پسر کوچکم رو ندارم و بعضی وقتها دوست دارم از شدت خشم کتکش بزنم. همش احساس میکنم کاش همون یک بچه رو داشتم و چه اشتباهی کردم دومی رو به دنیا آوردم. البته بارداری خواست خودمون بود. به خاطر شرایط مالی توی ایران نتونستم بچه رو بفرستم مهد و سرکار نتونستم برم. این موضوع خیلی از لحاظ روحی به من ضربه زد. آن موقع که یک بچه داشتم خیلی با حوصله فایل های مربوط به فرزند پروری رو گوش میدادم و سعی میکردم اجرا کنم. ولی بچه دوم من در مقایسه با اولی خیلی ناآروم بود و کلی انرژی در طول روز از من میگرفت. البته از دوسال قبل با آموزش های خانه توانگری آشنا شدم و مطالعه در مورد تله ها و ... خیلی واسم کمک کننده بود. الان هم بعد از ۵ ماه که از مهاجرت ما گذشته نسبتا شرایط خوبی پیدا کردیم. همسرم سر کار رفته و شرایط با ثبات شده.

مهمترین سوال :
وقتی میبینم زوج هایی بچه ندارن و راحت اینور اونور میرن، از درون بهشون حسادت میکنم. اینجا هم کسی رو ندارم که بتونم حداقل یه ذره بچه ها رو پیشش بذارم و خودم راحت باشم. الان تا ۳ ماه دیگه خودم یه دوره درسی آنلاین برداشتم که بتونم بعدش وارد بازار کار بشم. سوال اصلی من اینه: چطور وقتی بچه ها مزاحم پیشبرد کارها و اهدافم هستند بتونم همچنان خونسرد و مهربان باهاشون رفتار کنم؟ چطور خشمم رو کنترل کنم؟ الان وقتی عصبانی میشم داد میزنم، فحش میدم بهشون و میدونم با این کار تمام زحمت هایی رو که سالهای قبل واسه تربیت خوب کشیده بودم دارم خراب میکنم. از طرفی میخوام بپرسم آیا بعد از عصبانیت راه برای جبران هست؟ طوری که اثرات منفی خشم خودم رو بتونم کنترل کنم و به عزت نفس بچه هام آسیب بیشتر وارد نکنم؟ کلا برای کنترل خشم خودم و البته همسرم و برای از بین بردن آثار منفی اون راهکار میخوام. البته میدونم که آب ریخته رو نمیشه جمع کرد ولی پیشنهادتون برای از حالا به بعد چی هست؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

ساجده ودودی
ساجده ودودی
21 دی 1398 ساعت 00:24

سلام 

نوشته شما را خواندم .واقعا یک مادر ۲۴ ساعته بودن بسیار سخت است . مخصوصا در شرایطی که مهاجرت کرده اید چون خود مهاجرت به تنهایی فشار های زیادی را وارد می کند . اما می خواهم نظر شما را به اینکه جلب کنم که کودکان ما دقیقا همانی می شوند که ما هستیم . یعنی نمیشود من به عنوان مادر خودم خشم داشته باشم و داد بزنم به شخصیت کودک توهین کنم و از او بخواهم بچه ی خوبی باشد . 

همانطور که خودتان نیز اشاره کردید در مرحله اول باید تایمی برای تنفس خودتان در طول روز اختصاص دهید حتی به اندازه نوشیدن  یک چای در آرامش لازم نیست که حتما کار خاصی انجام دهید .. شما دوران سخت را پشت سر گذاشته اید هر میزان که کودکان شما بیشتر رشد کنند چسبندگی و وابستگی به شما کاهش می باید و تایم ازاد بیشتری خواهید داشت . 

در عین حال پیشنهاد می کنم در این زمان برای اینکه بتوانید دوره انلاین خود را بگذرانید اول تعامل خودرا با کودکانتان مثبت تر کنید تا میزان امنیت در رابطه بیشتر شود که موجب حرف شنوی بیشتر کودکان خواهد شد و از تایم کیفی استفاده کنید . روزی نیم ساعت بازی با کیفیت در طول روز به ازای هر کودک به شما این اجازه دا می دهد که مدتی را به خودتان اختصاص دهید . 

این نیم ساعت باید در زمان مشخصی اتفاق بیوفتد . هر روز سر یک ساعت مشخص با ساعت شنی یا از روی عقربه های ساعت زمان را به کودکان نشان دهید و ۱۰ دقیقه قبل از خاتمه اطلاع دهید و یاد اوری کنید . این قاعده را به شکل قرارداد دربیاورید و با نقاشی  چسباندن روی دیوار رسمیت یبخشید . این نیم ساعت باید بازی کودک محور باشد یعنی طبق نظر کودک باشد و شما با تمام وجود در بازی حضور داشته باشید . برای مثال به آشپزخانه نروید .. غذا را هم نزنید ، تلفن پاسخ ندهید و .... . هماانگ کنید پس از ۱۰ دقبقه از شروع بازی فردی از نزدیکان با شما تماس بگیرند تلفن را بردارید و بگویید ببخشید الان وقت بازی من و پسرم است . ( این کار بسیار به کودکان احساس پیروزی و امنیت و اعتماد می دهد ) .

قاعده را با اقتدار اجرا کنید . و از آن به عنوان حربه ایی برای تهدید یا حرف شنوی بیشتر بهره نجویید . 


موفق و پایدار باشید . 

ساجده ودودی 

خانه توانگری



معرفی کتاب
کودک شاد محله

معرفی درس
بسته کامل گفتگوی بابا علیرضا و خاله غزال (1 تا 6)
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه