سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

از دست دادن شغل

پرسش

تاریخ ثبت : 02 اردیبهشت 1398
797  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام من دختری ۲۷ ساله هستم که ۴ سال برای گذراندن طرح، شاغل در یک بیمارستان دولتی بودم و از ابتدای سال طرحم تموم شده و من عملا شغلم رو ازدست دادم. مدت یک سال تمام دنبال کار بودم و پیدا نکردم. در صورتی که دوستان هم سن و سال من که همکلاسی یا همکار بودیم بلافاصله بعد از طرحشون کار پیدا کردند و دوباره مشغول به کار شدند. در حالی که من ارشد دارم و دوستانم همه لیسانسه هستند.
این شرایط و ناکامی من برای پیدا کردن کار، حال من رو خیلی بد کرده، به طوری که یا گریه میکنم یا با همسرم دعوا میکنم و اصلا نمیتونم ماجرا رو کنترل کنم. دائم استرس این رو دارم که نتونم دیگه کار کنم. با توجه به شرایط اقتصادی الان هم کار پیدا کردن خیلی سخت تر شده. این وضعیت من رو خیلی اذیت می کنه.

مهمترین سوال :
با از دست دادن شغل و پیدا نکردن کار جدید چه کار کنم؟ من چی کار کنم که بتونم با ماجرا کنار بیام؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
09 آذر 1398 ساعت 00:42

با سلام

متن نامه شما را خواندم و از اعتمادتان سپاسگزارم.

اشاره به دو موقعیت داشتید: یکی در مورد شرایط کاری که برایتان پیش آمده و دیگری واکنش شما به این موقعیت و عدم کنترل آن

در قسمت اول نکته ای که توجه مرا جلب کرد  این قسمت نوشته شما بود که"مدت یک سال تمام دنبال کار بودم و پیدا نکردم در صورتی که دوستای هم سن و سال من که همکلاسی یا همکار بودیم بلافاصله بعد از طرحشون کار پیدا کردن و دوباره مشغول به کار شدن در صورتی که من ارشد دارم و دوستام همه لیسانس هستن" 

اشاره داشتید دوستان تان توانسته اند در فضاهای کاری مشغول به کار شوند، به نظرتان چه عاملی در این موقعیت اثرگذار بوده است که آنها توانسته اند شغلی بیابند و شما در طی یکسال موفق به پیدا کردن شغلی نشده اید؟ آیا خواسته های متفاوتی داشتید؟ آیا میزان پیگیری تان متفاوت بوده؟ آیا سطح شغلی که می خواستید داشته باشید متفاوت بوده است؟ آیا محدودیت هایی برایتان وجود داشته که برای دوستانتان آن محدودیت ها وجود نداشته؟ (مثل مسیر رفت و آمد، درنظر گرفتن زمان اتمام کار، به دنبال کاری با مزایای متفاوت تر بودن و....)

به هرحال بعد از اتمام طرح و فاصله گرفتن از فضایی که در آن مشغول به فعالیت بودید طبیعی است که احساسات مثل غم، دلتنگی را تجربه نمایید با این حال سوال من از شما این است چه چیزی در طی این یک سال مانع از پیدا کردن شغل موردنظرتان شده است وقتی اطرافیانتان توانسته اند با داشتن شرایط کمتری نسبت به شما، به آن دست یابند؟ شاید لازم است عواملی در این میان بررسی شود مثل معیارهای شما برای انتخاب یک شغل مناسب؟ درنظر گرفتن محدودیت ها و شرایط و خواسته هایتان؟ اعتماد شما به توانایی ها و مهارت هایتان و......

اما نکته ی مهم تر از دست دادن شغل، شیوه واکنش شما به این موقعیت می باشد. همانطور که خودتان هم می دانید از دست دادن شغل تان طبیعتا برایتان هیجاناتی به همراه داشته است که خوشایندتان نمی باشد و شیوه واکنش به این موقعیت برای شما دردسر دیگری درست کرده است مثل عدم کنترل ماجرا و استرس زیاد. جالب است بدانید همین عدم کنترل و استرس می تواند باز هم پیامد دیگری داشته باشد که خود شروع مسئله ی دیگری باشد. 

پس لازم است برگردیم و بررسی نماییم از دست دادن شغل تان و اینکه نتوانستید در فضای دیگری مشغول به کار شوید برایتان چه معنایی دارد؟ در مورد خودتان چه فکری می کنید؟ چقدر فکری که در مورد خودتان می کنید باعث آزارتان شده است، نه صرفا اینکه شغلی ندارید؟ 

برای کمتر کردن احساس استرس و همینطور مدیریت مسئله ای که رخ داده است، می توانید در این موقعیت سهم عوامل دیگر را هم بررسی نمایید. شرایط جامعه، محدودیت هایتان، معیارهایتان در انتخاب شغل، نوع شخصیت و توانایی های فردی خودتان و....و برای عواملی که قابل تغییر هستند اقدامی انجام دهید. 

در مورد پیدا کردن شغل:

  1. میتوانید به اطرافیان و همان دوستانی که مشغول به کار هستند بسپارید که اگر فردی با شرایط شما را نیاز داشتند به شما اطلاع دهند. 
  2. شرایط تان را با اساتیدتان مطرح نمایید و از آنها بخواهید اگر موقعیتی مناسب شما بود شما را معرفی کنند. 
  3. به بیمارستانی که طرح گذارنده اید سری بزنید و شرایط تان را مطرح نمایید و با افرادی که فکر  می کنید در تغییر این وضعیت می توانند به شما کمک کنند گفتگو نمایید.
  4. میتوانید موانعی که پیش روی تان بوده است را بررسی کنید و اگر میتوانید با برداشتن بعضی موانع و ایجاد تغییراتی در معیارهایتان برای داشتن یک شغل مناسب اقدام نمایید.
  5. در نهایت اگر بسیار به بودن در فضای کاری علاقمند هستید، میتوانید مهارت های دیگری  کسب نمایید و با آن مهارت ها به دنبال یافتن کار باشید. مهارتهایی که در زمان کمتر آموخته می شوند و میتوانید بعد از آن وارد فضای کاری شوید.


باتوجه به اتفاقاتی که در حوزه شغلی تان تجربه کردید به شما بسته غیرحضوری "از شکست تا پیروزی" را پیشنهاد می کنم که می تواند در این مسیری که قرار گرفته اید برایتان کاربردی و مفید باشد. 


باتشکر

خانه توانگری طوبی

زهرا محمدی


معرفی درس
بسته از شکست تا پیروزی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه