سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اختلاف سنی معکوس

پرسش

تاریخ ثبت : 01 خرداد 1398
933  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
پسری بیست و پنج ساله هستم که با خانومی سی ساله در ارتباطم. دانشجوی ترم آخر فوق لیسانس. ایشون هم لیسانس دارند و هر دو شاغلیم. به تازگی قرار شده که از شغل هامون استعفا بدیم و با دوستانمون در دفتر خودمون کار و فعالیت کنیم. چهار ساله که همدیگر رو میشناسیم و در ارتباطیم. اما به طور مداوم نبوده و گاهی دور و گاهی نزدیک بودیم. الان نزدیک به هشت ماه میشه که با هم در ارتباط نزدیک هستیم.
از همه نظر مثل اعتقادات، اهداف زندگی و شغلی، احساسات، سطح زندگی و پول و کلا همه چیز حتی آهنگ مورد علاقه و جاهایی که میریم با هم خیلی هم عقیده هستیم. درضمن رفتارها و اخلاق و ظاهر و قیافه ی ایشون اصلا به سنشون نمیخوره و هرکس تا الان ما رو دیده فکر میکرده ایشون سه سال کوچیکتر از من هستند. ایشون خیلی پر نشاط و دخترونه هست. خانواده ها در مورد دوستی ما باخبرند. البته نه من از نزدیک خانواده اش رو دیدم نه خانواده ی من ایشون رو دیدند.
حالا بعد از گذشت این مدت ذهنم درگیر این شده که این رابطه تهش چی میشه؟ اگر پنج سال طول بکشه و خانواده ها بودن ما رو قبول نکنند، شانس مادر شدن اون دختر از بین میره. من اهل بازی دادن کسی نیستم و دوست دارم زودتر تکلیف مون مشخص بشه. به طور ضمنی هم که در مورد ازدواج با خانواده ها صحبت کردیم، نارضایتی رو از این اختلاف سنی معکوس حس کردم. از خود این خانوم هم پرسیدم که آیا تفاوت سنی مون حس میشه؟ گفت ابتدای رابطه که چیزی بین مون، نبود بعضی وقتها آره. اما الان چیزهای مهمتری دیدم توی وجودت که اصلا حس نمیکنم کوچیکتری، مثل احساس تکیه گاه بودن برای من و حمایت از من

مهمترین سوال :
خواستم بدونم نظرتون رو در مورد اینکه آیا ازدواج با این اختلاف سنی اشتباه هست؟ در واقع با توجه به این توضیحات و شرایط جامعه و سایر مسائل، آیا ممکنه که این موضوع با شکست مواجه بشه؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
21 آذر 1398 ساعت 22:17

درود بر شما

نامه تان را خواندم. دغدغه های شما قابل درک است.

ازدواج انتخابی است برای یک عمر و بنابراین مسئله ای است که نیاز دارد با دقت و منطق پیش برود زیرا بر سایر ابعاد زندگی نیز تأثیر زیادی دارد.

معمولاً همانطور که خودتان هم اشاره کرده اید خانواده ها بخصوص خانواده آقاپسر، تمایل چندانی به ازدواج پسرشان با دخترخانمی سن بالاتر نشان نمی دهند. هنوز هم در برخی خانواده، کوچکتر بودن عروس از داماد نوعی ارزش محسوب می شود و حاضر به چشم پوشی از آن نیستند. البته قابل ذکر است که ازدواج با دختری که از پسر بزرگتر است درصورت تناسب سایر فاکتورها و عدم تفاوت در سطح رشدی طرفین، به تنهایی نمی تواند مشکل ساز باشد؛ زیرا ازدواج یک موضوع چند فاکتوری است که نهایتاً برآیند این فاکتورها بایستی چشم انداز یک ازدواج خوب را پیش بینی کند.

اگر در دوران آشنایی در عمده موارد با هم شباهت داشتید نمی تواند دلیلی باشد بر اینکه پس از ازدواج نیز همین روند ادامه یابد. ازدواج با رابطه عاطفی فرق دارد زیرا مسئولیتی جدی است که حتی شامل موارد حقوقی و قانونی هم می شود. صرف اینکه در مدت آشنایی لحظات خوبی داشته اید را معیار قرار ندهید بخصوص اینکه شما در دوران شروع آشنایی بیست و یک ساله بوده اید و طبیعتاً در اواخر نوجوانی، احتمال تصمیمهای هیجانی و وابستگی های ناشی از آن بالا می رود. گذر زمان و دست یافتن به فردیت می تواند احساس آدمها و انتخابهای آنها را تغییر دهد.


از جمله موارد مهم که لازم است در موردش دقت کنید، میزان دست یافتن شما به بلوغهای ازدواج است که به طور خلاصه شامل این موارد است:

  • بلوغ عاطفی: توانایی مدیریت عاطفی/ شناخت احساسات خود: چرا از کسی خوشم می آید؟
  • معنوی: باورها و اعتقادات فردی در این زمینه
  • شخصیتی: مسائل مربوط به شخصیت سالمتر مثل مهرطلبی یا وابستگی/ آیا فرد، بندناف روانی اش از خانواده بریده شده و قادر به گرفتن تصمیمات مهم زندگی است؟
  • جنسی: توانایی جسمی در این خصوص، آگاهی از سلیقه خود
  • مالی: حتماً به معنای تمکّن بالا نیست بلکه شامل: داشتن شغل ثابت؛ مدیریت مالی و توان برنامه ریزی و بودجه بندی
  • اجتماعی: جایگاه اجتماعی فرد

خوب است که این موارد را حتماً چک بفرمایید تا نسبت به انتخاب خود و دلیل آن آگاهی داشته باشید. مثلاً به عنوان یک پسر که مسئولیت اصلی اقتصاد خانواده بر عهده تان خواهد بود آیا بلوغ مالی دارید؟ منبع درآمد ثابت که جوابگوی نیازهای اقتصادی یک خانواده باشد را دارید؟ یا چنانچه خانواده تان (و شاید خانواده آن دخترخانم؛ چون برخی خانواده ها داماد کوچکتر از دخترشان را مناسب نمی دانند) با این ازدواج مخالفت کردند توان قانع کردن خانواده ها یا شاید خاتمه دادن رابطه را دارید؟ اگر علیرغم مخالفت خانواده ها تصمیم به ازدواج گرفتید لازم است هزینه این انتخاب را هم بپذیرید.


مسئله دیگر، نظر آن خانم است. نوشته اید:از خود این خانوم هم پرسیدم که آیا تفاوت سنی مون حس میشه؟ گفت ابتدای رابطه که چیزی بین مون، نبود بعضی وقتها آره. اما الان چیزهای مهمتری دیدم توی وجودت که اصلا حس نمیکنم کوچیکتری

وقتی در ابتدای آشنایی که حس علاقمندی به این صورت که اکنون هست در ایشان وجود نداشته، متوجه تفاوت سنی تان میشده؛ این احتمال را در نظر داشته باشید که در صورت ازدواج و پس از گذشت مدتی که هیجانات اولیه فروکش می کند بازهم احتمال دیدن این تفاوت سنی وجود خواهد داشت. یعنی توجه ایشان در ابتدا به دلیل عدم درگیری احساسی بوده و لازم است شما نیز نسبت به این مسئله توجه بفرمایید.


همچنین نوشته اید:اگر پنج سال طول بکشه و خانواده ها بودن ما رو قبول نکنند، شانس مادر شدن اون دختر از بین میره

برادر گرامی، سی و پنج سالگی سنی نیست که یک دخترخانم نتواند مادر شود. تا زمانی که یک خانم سیکل منظم ماهیانه دارد می تواند صاحب فرزند شود. ضمن اینکه با درنظر گرفتن پیشرفتهای پزشکی حال حاضر، باروری در سنین بالاتر نیز معمولاً مشکلی نخواهد داشت. خوب است چک کنید دلیل اینکه این نگرانی را دارید به چه چیزی برمی گردد. شاید ناخودآگاه دنبال موضوعی می گردید که بدون عذاب وجدان، رابطه را خاتمه دهید.


اما در حال حاضر برای اینکه بتوانید به یک نظر قطعی در مورد ازدواج با ایشان برسید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ابتدا برای خودتان مشخص کنید که نظرتان درباره این ازدواج چیست؟ در این مورد هم هیچگونه تعارف و رودربایستی نداشته باشید؛ مسئله زندگی شما و آن خانم مطرح است.
  • شرایط لازم برای شروع زندگی مشترک را دارید؟
  •  چک کنید نظر خانواده شما در این خصوص چیست؟
  • نظر خانواده آن دخترخانم چیست؟
  • اگر خانواده شما مخالف بودند باید موضوع را با گفتگو حل کنید.
  • اگر به هیچ عنوان حاضر به پذیرش نبودند یا باید قید این ازدواج را بزنید یا پای انتخابی که کرده اید بایستید که در این صورت حتماً باید از انتخابتان مطمئن باشید و مسئولیتش را بپذیرید.


موفق باشید


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی


معرفی مقاله/فیلم
از دختر سن بالاتر از خودم خوشم اومده (لینک)

معرفی درس
بسته ازدواج مثبت 360
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه