سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اعتماد به نفس ندارم

پرسش

تاریخ ثبت : 05 خرداد 1398
935  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من اصلا اعتماد به نفس ندارم. همش حس میکنم هیچکس دوستم نداره. چیزی واسه دوست داشته شدن ندارم. با پارتنرم به مشکل خوردم. همش بهش میگم‌ دوستم نداری و واقعا حس میکنم ‌نداره. حالم خیلی بده. فکر خودکشی و خلاص شدن از این حال رو دارم. مدام چیزی مثل خوره داره روحم رو عذاب میده. از نظر جسمی هم یه طوری شدم، دستام لمس میشه گاهی. واقعا نمیدونم باید چه کار کنم؟ هزینه مراجعه به مشاور و درمانگر را ندارم. خواهش میکنم کمکم کنید.

مهمترین سوال :
چطور باید از این منجلاب در بیام؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
10 شهریور 1398 ساعت 10:21

باسلام و احترام

توضیحاتتان را خواندم و نکته بسیار مهمی که در اولویت قرار دارد را خدمتتان عرض میکنم:

اولین گام با توجه به افکار خودکشی، مراجعه به روانپزشک و ارزیابی از حالات روحی شما میباشد. این مسئله به هیچ عنوان نباید به تاخیر افتد و با مواردی چون نداشتن هزینه قابل توجیه نمیباشد.

نکته دیگر این است که این احساس عدم اعتماد به نفس تان و همین طور شک کردن به دوست داشتن اطرافیان تان ،مخصوصا پارتنر، میتواند نشانگر وجود تله بی ارزشی در شما باشد، زیرا احساس نقص در بسیاری مواقع به ‌صورت اضطراب و افسردگی و احساس  ارزشمند نبودن ظاهر می‌شود

طرحواره نقص و شرم در روابط عاطفی فرد خلل زیادی وارد می‌کند. تله نقص هم در انتخاب فرد مورد نظر برای ارتباط عاطفی و نیز در ادامه آن نقش زیادی بازی می‌کند. مدام احساس میکند طرف مقابلش به او اهمیت نمی دهد یا او را دوست ندارد.اما راهکار برون رفت از این تله به شرح زیر میباشد:

یک - فهرستی از رفتارهای غلط خود که ناشی از طرحواره نقص و شرم است را پیدا کنید. آیا بیش از حد ایرادگیر هستید؟ آیا کمالگرا هستید و معیارهای غیر واقع‌ بینانه دارید؟ آیا با کوچکترین اظهارنظری درباره خود از کوره در می‌روید؟ آیا با مواد مخدر، الکل و یا کار، خود را گرفتار کرده‌اید؟ آیا درباره خود بسیار راز نگه‌دار هستید؟ آیا از ترس آنکه دیگران به عیب شما پی ببرند، از روابط صمیمانه دوری می‌کنید؟ پس از شناخت رفتارهای طرحواره‌ای خود، سعی کنید روش‌های سالم‌تری به‌کار ببرید.

دو - هر زمان احساس نقص و شرم سراغ شما آمد، به‌خود بگویید این ناشی از طرحواره نقص من است که آن را از طریق تجارب کودکی یاد گرفته‌ام و ارتباطی به حال حاضر من ندارد. اگر در لحظات ناراحتی نتوانستید پیدا کنید که ناراحتی شما از طرحواره نقص در شما است، در اولین فرصت با خود بیندیشید که چه چیز شما را ناراحت کرده است. آیا به احساس بی‌ارزشی و نقص من ارتباط داشته است.

سه - این اصل باید در شما نهادینه شود که «هیچ انسانی کامل نمی‌باشد» و «انسان‌ها حق اشتباه دارند». باید یاد بگیرید که ویژگی‌های انسانی را به‌صورت طیف ببینید( نه صفر وصد) و افراد از جمله خود را به‌صورت خوب و بد و غلط و درست نبینید.

چهار - فهرستی از ویژگی‌های مثبت خود را بنویسید. تصور کنید اگر شخصی دیگر این ویژگی‌ها را داشت به او چه می‌گفتید. به جنبه‌های مثبت خود بها بدهید. در پایان روز، هر کار مثبتی که انجام داده‌اید را بنویسید. چه قدم‌هایی برای رسیدن به هدف‌های خود برداشتید؟

پنج - تعریف و تمجید دیگران را بپذیرید.

شش - از ارتباط با افراد انتقادگر و یا افرادی که شما را پس می‌زنند، اجتناب کنید. دقت کنیدکه ارتباط با این افراد به شدت تاثیر منفی بر اعتماد به نفس شما خواهد داشت ،احتمالاً اطراف شما بیش از افراد مشوق، افراد سرزنش‌گر وجود دارند.

هفت - همچنین از انتقادگری و سرزنش دیگران خودداری کنید.

هشت - برنامه‌ای بریزید تا عیب‌های قابل تغییر خود را تغییر دهید. باید مراقب باشید تا معیارهای غیر واقع ‌بینانه برای خود نگذارید و بدانید که رشد، گام به گام و بسیار تدریجی صورت می‌گیرد.

در نهایت به یاد داشته باشید که تغییر ،پروسه ای زمانبر است وبرای اصلاح تله ها نیاز به صبر وانگیزه میباشد.

امیدوارم با رعایت مواردی که خدمتتان عرض شد مشکل تان تا حدی حل شود.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی درس: 

بسته از بی ارزشی تا من ارزشمند


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه