سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تعلل و اشتباه در تصمیم گیری

پرسش

تاریخ ثبت : 21 خرداد 1398
1,249  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. متاسفانه مدتهاست علیرغم احساس توانایی بسیار، در انجام امور شغلی و عاطفی و سایر موارد به دلیل شکست های بسیار و ترس و یا هر دلیلی که ممکن است ریشه در گذشته و کودکی ام داشته باشد دچار اختلال در تصمیم گیری در امور مهم زندگی هستم. متاسفانه عجولانه تصمیم میگیرم و اغلب احساس پشیمانی و عدم رضایت و... و باز همین چرخه ادامه داره.
دچار نوعی باری به هر جهت بودن هستم. در این مواقع، گذر از شرایط موجود، میشه اولویت اول و به همین خاطر تصمیم های اشتباه میگیرم، مثلا در انتخاب خانه و محل زندگی. با تعلل بسیار روزها و زمان مفید را از دست میدم. اخر مجبور میشوم جایی را قرارداد ببندم که خیلی اوکی نیستم و از فردای قرارداد احساس پشیمانی و عدم رضایت دارم.
در انتخاب شریک عاطفی، گاهی سطح خواسته هام خیلی بالاست و موجب عدم هماهنگی با بهترین گزینه شده. گاهی بالاجبار و از روی نیاز به هر مدل رابطه ای تن میدم. بعد از دیدار یا همصحبتی احساس پشیمانی و عذاب شدید دارم.
بعد از جلسات کاری دچار خودخوری و حس پشیمانی هستم که چرا قاطعانه تر خواسته های خودم را مطرح نکردم.

مهمترین سوال :
چطور میتوانم به درستی فکر کنم؟ تمرکز کنم؟ قاطعانه تصمیم بگیریم و قاطعانه عمل کنم؟؟؟ در کلیه امور زندگی، اعم از شغلی و عاطفی

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
09 آبان 1398 ساعت 23:49

باسلام واحترام

باتوجه به مواردیکه شما مطرح فرمودید چند علت میتواند دلیل مشکل شما باشد:

یک - گاهی اوقات تیپ شخصیتی فرد میتواند باعث شود تا نخواهد ویا راحتتر است که فایل یک موضوعی باز باشد ،اما اگر مجبور به انتخاب شد همیشه فکر میکند اگر انتخاب دیگری داشت بهتر بود واز این بابت احساس پشیمانی میکند.البته توضیح کامل انواع تیپ های شخصیتی در تیپ شناسی شخصیت به شیوه MBTI را میتوانید دنبال کنید.

دو -  مورد دیگر که سبب تعلل در تصمیم گیری میشود وجود کمالگرایی میباشد که باعث میشود فرد منتظر باشد تمامی شرایط فراهم باشد تا بتواند بهترین ومطمئن ترین تصمیم را بگیرد،در صورتیکه با وجود کمالگرایی تصمیم گیری رخ نخواهد داد واگر هم اتفاق افتد حتما ایرادی یافت میشود که شخص دچار پشیمانی شود.

سه -  علت دیگر اینست که شاید در بسیاری از مواقع ترس از تصمیم گیری باعث تعلل یا تصمیم نگرفتن شود.در صورتیکه تصمیم نگرفتن خود نوعی تصمیم است (یعنی کاری که قرار بوده انجام شود اکنون انجام نشودو به تعویق بیفتد).

در هر صورت برای برون رفت از این شرایط باید ابتدا علت مشکل مشخص شود سپس برای آن به فکر راهکار بود.

اما به یاد داشته باشید که هر تصمیمی حتی اگر تمامی جوانب آن سنجیده شود باز هم عاری از ایراد نیست وقطعا دارای معایبی خواهد بود. بنابراین برای یک تصمیم معقول ودرست ابتدا باید فرد هر د‌و جنبه مثبت ومنفی( یا بدترین وبهترین حالت آن را) بررسی کند ومزایا ومعایب را به دقت در نظر بگیرد وسپس تصمیم بگیردومسؤلیت تصمیمش را بپذیرد. .با چنین کاری کمتر احساس پشیمانی وشکست خواهید داشت .

باسپاس واحترام

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
مهارت های مسئله یابی وتصمیم گیری

معرفی درس
رهایی از کمال طلبی منفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه