سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

فرار از مشاور و درمانگر

پرسش

تاریخ ثبت : 28 خرداد 1398
1,157  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
همسرم مشکلات شخصیتی زیادی داره. مثلا فکر میکنه به دنیا اومده تا به پدر و مادرش خدمت کنه و هر جا پای اونا بیاد وسط، من رو نادیده میگیره و اگه اعتراض کنم دعوا میشه! آدما هرجور که باهاش رفتار کنند هیچ اعتراضی نمیکنه، ولی اگه اشتباهی کنه و دوستانه بهش تذکر بدم فکر میکنه دارم تحقیرش میکنم و دعوا میشه! اگه مریض باشه یا مشکلات کاری زیاد باشه، با من نامهربونی میکنه، ولی تو همون شرایط به هر کس دیگه‌ای محبت میکنه و اگه اعتراض کنم میگه من وجهه‌ام برام مهمه! اگه اشتباهی کنه یا از چیزی دلخور باشم جای اینکه ازم دلجویی کنه، میگه تو هم فلان کار رو کردی و من ناراحت شدم، یه دلخوری ساده انقدر کش پیدا میکنه تا دعوا میشه!
بعد که دعوا تموم میشه و آروم میشیم، میگم عزیزم به قول خودت به ما زندگی زناشویی رو یاد ندادند، بیا بریم یاد بگیریم، هر کدوم مشکلات شخصیتی داریم که از بچگی باهامونه و باید حل بشه تا به آرامش برسیم و بتونیم زندگیمون رو به آرامش برسونیم، راضی میشه بره مشاور ولی تا اوضاع خوب میشه یادش میره و باز دعوای بعدی و همین روند چهار ساله ادامه داره
دوستش دارم ولی احساس میکنم داره زندگیم رو تباه میکنه

مهمترین سوال :
چند جلسه مشاوره رفتیم، من صادقانه حالم رو به مشاور میگم و واقعا یه مشکلی که از کودکی داشتم حل شد. اما همسرم پیش مشاور هم سعی میکنه وجهه‌اش رو حفظ کنه، تا وقتی صادق نباشه هم مشکلات روحی و فکریش معلوم نمیشه تا بشه حلشون کرد و تا وقتی باور نکنه مشکل داره و عمیقا نخواد که حل بشن هیچکس نمیتونه کاری براش بکنه و تا این مشکلات حل نشن زندگی ما به مویی بنده و تو زندگی‌ای که به مو بنده نمیشه بچه‌دار شد
من سی و یک سالمه و دلم بچه میخواد و زیاد وقت ندارم. حالا بگید من چیکار کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
05 آذر 1398 ساعت 10:51

باسلام واحترام

کاملا طبیعی است که هنگام اختلاف وتعارض بین زن وشوهر وعدم حل درست مشکل احساس نارضایتی ایجاد شود اما با توجه به مسائلی که مطرح فرمودید توجه به چند نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مورد اول اینست که بدترین اتفاق بین زن وشوهر اینست که بخواهند شخصیت یکدیگر را روانکاوی وتجزیه وتحلیل کنند.حتی در صورت وجود مشکل وآگاهی از مسئله اساسی افراد مجاز نیستند به یکدیگر برچسب بزنند وطرف مقابلشان را متهم کنند که به دلیل مشکلات شخصیتی ،مشکلات رابطه حل نمیشود.اگر علم وآگاهی درستی نیز وجود دارد فقط باید در جهت بهبود رابطه باشد نه چیز دیگر.بنابراین ما باید ادراکمان را از علم وکتابهای خوانده شده در زندگی بیاوریم.

امااز آنجاییکه تعارض در هر رابطه ای خصوصا عاطفی اجتناب ناپذیر است بنابراین حل تعارض به شیوه کارامد مهمترین اصل در دوام ورضایت از زندگیست.گاهی اوقات بیشتر افراد به نظر خودشان به درستی مسئله را بررسی وبرای حل آن تلاش کرده اند این در حالیست که به جای مذاکره وارد مجادله بایکدیگر شده اند.درصورتیکه حل تعارض اصولی دارد که در صورت رعایت آن بعید از است که رابطه اگر به سمت بهبودی کامل نرود به سمت بحران رود.

 انواعشیوههایحلتعارض

 ۱-حلمسالهیکسریافرادتعارضاتشونوبهشیوهمنطقیحلمیکنند

 ۲-مصالحه: افرادمسالهراحلنمیکننداماباهممعاملهمیکنندبهگونهایکهازدرگیریراضیبیرونبروند.

 ۳-تهاجمی: دراینجاداستانبرندهبازندهاستوفردمیخوادخواستهخودشوبهکرسیبنشونهوخواستهطرفمقابلروبیارزشجلوهبده 

و ازروشهایزیراستفادهمیکنند:

 بیارزشکردن: خواستهطرفمقابلروبیارزشجلوهمیدهندوخواستهخودشونوباارزش

 تهدید

 تهدیدازطریقمحرومکردن

 ایجاداحساسگناه 

 القاحسحماقتوبدنامکردنمثلامیگهتوآدماحمقیهستی

 ۴-اجتناب:عمدتادرروشحلمسالهازسکوتاستفادهمیکنند.

 ۵-تسلیم

 فردیمیتواندازروشحلمسالهوبامنطقتعارضاتشراحل کندکهویژگیهایزیرراداشتهباشد

 -اصولگفتگورابلدباشه

 -بایدفعالانهبتواندگوشبدهد

 بایدبتوانددرحینگفتگووقتیاحساساتشبرموضوعغلبهپیدامیکند،.موضوعراازهیجانواحساسشجداکندودرواقعتنظیمهیجانبلدباشه.

برای حل مشکل باید نحوه درست دعواکردن رانیز بلد بود .مثلا سر یک مسئله بحث کرد. از توهین وتحقیر وسرزنش پرهیز کرد ودرنهایت بحث باید منجر به حل مشکل شود اما اگر چنین اتفاقی رخ نداد نباید رابطه به سمت بحران رود.

حتی در رابطه با مراجعه به مشاور نیرز میتوانید از شیوه سازنده مذاکره استفاده کنید به یک توافق برسید وتاریخی مشخص کنید.

اما در نظر داشته باشید که نحوه برخورد ایشان ومشاور به خودشان مربوط است واگر به علم درمانگرتان اعتقاد دارید باید اعتماد کنید وافکار منفی را که در ذهنتان مبنی بر عدم صداقت همسرتان است را کنار بگذارید وبه اندازه سهیم بودن خودتان در مشکل تلاش کنید وبر روی مسئولیت خود تمرکز کنید که حتی اگر همسرتان به هیچ عنوان حاضر به همکاری نشود،تغییر شما بر رابطه وایشان تاثیر میگذارد ومیتواند ایشان را برای تغییر در جهت بهبود رابطه ترغیب کند.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
مهارت گفتگو برای همسران،تألیف زهره شیری

معرفی درس
امپراطوری رابطه
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه