سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

از خودگذشتگی

پرسش

تاریخ ثبت : 03 تیر 1398
1,425  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
کارهایی در زندگی مشترک انجام دادم و گذشتهایی کردم که همسرم فکر میکنه وظیفه بوده و من از این بابت پشیمانم. خودم فکر می‌کنم انجام مجدد این گونه رفتار و اصلاح نشدن رفتار پارتنرم آسیب بزرگی به من خواهد زد و مدام به جدایی فکر می‌کنم.
همسرم اعتقاد داره کارهایی که من انجام میدم همه واسه خودم است، درصورتی که کلیه کارهایی که او انجام می‌دهد واسه من و زندگی مشترکمونه.
کارهایی که انجام میدم مثل: گذشتن از خیلی امورات هزینه بر زنانه، کمک به پیشرفت و پیشبرد شغلی همسرم، ملاحظه گری در امورات روزانه زندگی در جهت پیشبرد زندگی، تلاش برای جلوگیری از هرگونه هزینه اضافی.

مهمترین سوال :
چگونه می‌توانم یا رفتار خودم را اصلاح کنم و یا او را قانع کنم؟ آیا به رفتار گذشته ادامه بدم؟ همسرم را چگونه قانع کنم که اشتباه فکر میکنه؟ اگر رفتار من اشتباه است چگونه اصلاح کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
17 مرداد 1398 ساعت 15:25

باسلام واحترام

توضیحاتتان را خواندم و در این زمینه نکاتی را مهم میدانم که خدمتتان ارایه مینمایم.شما در رابطه با گذشت در زندگی مشترک تان صحبت کردید.این در حالیست که گذشت در زندگی به عنوان یک خصیصه انسانی، زیباترین جلوه های اخلاقی را در مناسبات اجتماعی ترسیم و بویژه در زندگی مشترک، حضور موثری دارد. در واقع، زن و شوهر بیش از هر مجموعه انسانی دیگر باید نسبت به هم روحیه بزرگ منشی داشته که یکی از نشانه های آن گذشت و مدارا نسبت به هم است.واقعیت این است که برخی تصور می‎کنند اداره زندگی صرفاً از راه تنبیه و ایجاد رعب و وحشت بدست می‎آید. در حالی که بالعکس یکی از عواملی که به خانواده پایداری و انسجام می‌بخشد، پیوند محکم عاطفی بین همسران، گذشت و محبت، حفظ و گسترش این پیوند، و همچنین ارتباط صحیح بر پایه گفتگو، تفاهم و درک متقابل است. بنابراین برای یک رابطه زناشویی مثبت باید همراه با تغییر شرایط ، انعطاف پذیر باشیم و در روابط با همسر چشم پوشی از خطاها را جزو ابزارهای لازم برای یک زندگی موفق بدانیم.

اما گاهی نام گذشتن از حقوق خود وبی ارزش کردن خواسته هایمان را گذشت می‌ گذاریم.درصورتی که بعد از گذشت مدتی نه تنها موجب پیشرفت واحساس خوبی نشده بلکه آسیب اساسی به خودمان وارد شده است. به این خاطر که اگر هر اتفاقی در چارچوب درست و اصولی آن رخ دهد نتیجه مثبتی خواهد داشت. که گذشت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نکته قابل ملاحظه اول این است که شاید شما در مواردی از خود و نیازهایتان گذشته اید  که مسئله همسرتان نبوده و خواسته ایشان در این جهت نبوده بنابراین دور از ذهن نیست که این رعایت کردن ها دیده نشود وحتی اینگونه برداشت شود که به خاطر خودتان بوده.چراکه وقتی ما براساس دیدگاه خودمان ونه بر اساس نظر خواهی و توافق وارد این مسیر میشویم با احتمال بالا با چنین مسائلی روبه رو خواهیم شد.

در ثانی قرار نیست به واسطه ازدواج، افراد از بسیاری از نیازهای خود چشم پوشی کنند وبر آن نام گذشت بگذارند ودر نهایت به استیصال برسند، درست است که انعطاف پذیری لازمه یک زندگی موفق است اما زمانیکه شما از ساده ترین نیازهایتان میگذرید دیگر نمیتوانید انتظار واکنشی غیر از این داشته باشید.
قربانی شدن یکی از بدترین بلاهایی است که فرد گاهی خودش بر سر خودش می آورد.افراد فداکاری که بسیار زحمت می کشند خودشان را فدای رفاه اطرافیان کنند، اما متاسفانه زیاد دیده و درک نمی شوند. و مهم تر اینکه محبوب نیستند و گاهی از این شکل زندگی ضربات بدی متحمل می شوند. ولی قبل از هر کسی باید خودشان را سرزنش کنند. نوع نگاه و طرز فکر و عادت های اخلاقی خودشان مهمترین عامل در قربانی شدنشان است.اما راه برون رفت از این شرایط این است که ابتدا بررسی فرمایید مزایا ومعایب این از خودگذشتگی ها چه بوده است؟ دستاورد شما با توجه به انتظاراتتان چه بوده؟ برای داشتن حس خود ارزشمندی آیا میتوانید یک چارچوبی معقول بری خودتان تصور کنید وبر اساس آن پیش بروید؟ همچنین باید با همسرتان در رابطه با این موضوع واحساستان صحبت کنید وبا یکدیگر بر سر مسائلی که هرکدام تان نیاز به درک واز خودگذشتگی طرف مقابل دارد به توافق برسید ، همین طور  باید به این درک برسید تا کسی از شما خواسته ای نداشته پیش قدم نشوید و براساس ذهنیت خودتان از حقوق خودتان نگذرید. تا زمانی که خودتان تغییر نکنید نمیتوانید انتظار داشته باشید همسرتان تغییری کنند کما اینکه ما نمیتوانیم کسی را تغییر دهیم.

 بایدبدانیدخیلیمهماستکهفردیتشما، همیشهمحترمبماند، شایدلازمه‌اشاینباشد که مثلا همیشه وهمه جا سرویس ندهید به طور مثال بعضیتلفن‌هاراجوابندهید(مودبانه) یااینقدریمشغولاهدافشخصیخودبودکههمیشهدردسترسنبود،

دربرابرزیادهخواهیشریکعاطفیمیتوانمودبانهایستادگیکردتاعزتنفسآسیبنخورد

بعضی‌هابه اشتباه کارهایی را با عنوان از خودگذشتگی میکنند مثلا دچارازدستدادنهمه‌یارزش‌هاواولویت‌هایزندگیشخصیخودمی‌شوند،ازدرسوکاروخانوادهو...همهچیزمی‌افتند

مثلا اگرخانمی  شاغل هست و درآمد خوبی دارد، میتواند کمک خرج منزل باشد اما موتور اقتصادی خانه نباشد.مدیر اقتصاد خانواده باید مرد باشد. گاهی بعضی زنان با مهربانی و فداکاری همه محصول کارشان را در اختیار خانواده قرار می دهند و هیچ توقعی ندارند اما نهایتا از این کار ضربه های بدی می خورند. چنین زنانی بیشتر مورد طمع واقع می شوند تا مورد محبت و مهربانی. انتظارات اطرافیان از شما بالا می رود و یک روز متوجه می شوید که دیگر نمی توانید کار نکنید و مجبورید ادامه بدهید. یا اینکه باید نیازهای معقولتان را بگویید ، خودتان برای آنها ارزش قائل‌اند شوید تا دیگران نیز به شما ونیازهایتان بها دهند.زمانی این گذشت شما معنا پیدا می‌کند که همسرتان آن را به رسمیت بشناسد واگر زمانی از شما بخواهد در این زمینه( مثلا صرفه جویی در هزینه ها تا مدت محدودی )همکاری کنید وشما آن را بپذیرید.اگر در زندگیتان هزینه های بی ربط و نامتناسب عاطفی داشته باشید ، با مشکل جدی مواجه میشوید وروزی فرا می‌رسد که طرف مقابلتان را مقصر میدانید و درصدد انتقام برمی آیید.روزی که شما نه تنها به دستاوردی نرسیده آید بلکه خود را قربانی این زندگی میدانید.


با سپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زن بودن اثر تونی گرنت

معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
بسته شفای زنانگی 1 و 2 و 3
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه