سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اختلاف در اعتقادات

پرسش

تاریخ ثبت : 27 بهمن 1397
397  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام، من يه خانم ٣٠ ساله هستم كه يك سال و نيمه به خاطر خيانت و دست بزن شديد همسر سابقم جدا شدم، تا الان چند تا خواستگار داشتم ولی به دلم ننشستند.
من دختر معتقدي هستم به واجبات دينم و برام خيلي مهمه كه همسرم هم مثل خودم باشه، الان يه خواستگار دارم كه خيلي واقعا پسر خوبيه و همه اطرافیانم با این وصلت موافقند، اما نه خودش و نه خانواده اش توي فضاي اعتقادي من نيستند (مثلا من حجاب دارم ولي توي خانواده اون حتي يه خانوم هم وجود نداره كه روسري سر كنه) همه ميگن قبول كن. اين چيزها مهم نيست، مهم اينه كه پسر سالم و مهربونيه و ملاكهاي خوبي براي ازدواج داره، ديگه بهتر از اين برات پيدا نميشه، بعدا پشيمون ميشي و از اين حرفها...

مهمترین سوال :
نميدونم بايد چه كار كنم؟ نميدونم این اختلاف اعتقادی چقدر مهمه؟ ما توي يه خط فكري اعتقادي نيستيم.
اون گفته به اعتقادات من احترام ميذاره ولي نميخوام توی اعتقادات مون من سي خودم باشم و اون سي خودش (البته خانواده خودم هم مذهبی نیستند و من خودم به اعتقاداتی که دارم رسیدم و تلقین خانواده ام نبوده)
آيا اختلاف اعتقادي اینقدر مهم هست كه من به اين دليل معيارهاي خوب ديگه اش رو ناديده بگيرم و جواب رد بدم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
12 اسفند 1398 ساعت 17:28

باسلام واحترام با توجه به اینکه وجود بلوغ های ازدواج از جنله آیتم های اصلی یک ازدواج درست محسوب میشود بنابراین نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.یکی از بلوغ های ازدواج،بلوغ معنوی است . بدین معنا که تطابق بین نظام فکری واعتقادی شما وخواستگارتان وجود داشته باشد.

به عبارت دیگرارزش‌های اخلاقی و مذهبی دختر و پسری که می‌خواهند ازدواج کنند باید مشابه باشد. هر دوی آنها باید به ارزش‌هایی مانند راستگویی یا ظلم نکردن به دیگران، به یک ‌اندازه اعتقاد داشته باشند. چهارچوب اعتقادی و ایدئولوژیک آنها نیز باید مشابه باشد. در این راستا دختر و پسر می‌توانند از یکدیگر مثلا درباره نوع پوشش خانم بپرسند؛ خانم تمایل دارد چه پوششی داشته باشد و آقا به چه پوششی اعتقاد دارد. چنین مسائلی باید از همان ابتدای آشنایی مشخص شود.

افراد زیادی هستند که پیش از ازدواج درباره اعتقادات و حساسیت‌های این چنینی با هم گفت‌وگو نکرده‌اند و با خود گفته‌اند: «بعد از ازدواج اصلاحش می‌کنم» یا «او را تغییر می‌دهم». ولی بعد از ازدواج قرار نیست هیچ‌ یک از دو طرف تغییر کند. دختر و پسر هر انتظاری که از یکدیگر دارند باید قبل از ازدواج با هم در میان بگذارند.

ضمن اینکه فاصله ای که بین باورهای شما در زمینه مذهبی وجود دارد میتواند در زمینه ارتباطاتتان، نحوه فرزندپروی تاثیر بسیاری داشته باشد. بنابراین شاید بتوان گفت در بین همه ملاکهای همتایی، همتایی اعتقادی مهمترین ملاک برای ازدواج به شمار می رود. اگر دختر و پسر در اعتقادات به هم نزدیک باشند ممکن است بتوانند با عدم همتایی در مسائل دیگر (البته به سختی) کنار بیایند اما اگر در اعتقادات مخالف هم باشند و در بقیه مسائل به یکدیگر نزدیک باشند احتمال تداوم در زندگی بسیار کم است.

 مسأله اعتقادات مشترک آنقدر مهم است که هرگز نباید به امید ایجاد همتایی در آینده با کسی که هماهنگی اعتقادی ندارید، ازدواج کنید.

البته در این زمینه استثنائاتی وجود دارد که با وجود اختلافت مذهبی، ازدواج کرده اند اما در مسئله مهمی مثل ازدواج ما با اصول اساسی مواجه هستیم.

باسپاس از اعتمادتان

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
معیارهای انتخاب همسر

معرفی درس
ازدواج مثبت
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه